X

آرشیف

محل خواجه عبدالله مصری بوی از عطار

بخش فرهنگی وارتباطات دفتر مرکزی انجمن فرهنگی جهانداران غوری

 

در سال 1289 هجری شمسی در خانواده محمد اسماعیل طفلی پا بعرصه حیات گذاشت که نامش را محمد علی گذاشتند، این خاندان مذهبی را عقیده براین بود که محمد علی فرزند شان چون خاندان نبوت به مدارج عالی خواهد رسید، محمد اسماعیل که در اول وظیفه خطابت داشت و واعظ منبر بود ، سرانجام وظیفه عطاری را گرفت و سرو کارش با ادویه جات و خوشبویی های طبی و غیر طبی بود محمد علی را نیز در دوکان محقرش به خواندن کتب فارسی و عربی تشویق و رموز خطاطی و خوش نویسی را برایش آموزش میداد،در عین حال مکتب های معمول زمان خود را نیز دنبال میکردو تخلصش را عطارنهاد .

محل خواجه عبدالله مصری بوی از عطار

عکس از ویکی پدیا

 

اما قریحه عطار بالاتر از آن بود که پدرش می اندیشید، درعنفوان جوانی به کاوش آثارباستانی پرداخت، از آثاررسم الخط خلفای راشدین خط کوفی را آموخت و بدنبال آثار غوری ها، غزنوی ها و تیموری ها دست و آستین برکشید و بیشتر از چهل نوع خط را به کمال استادی آموخت و شاگردان زیادی را در حلقه کاری اش گرد آورد.
عطار خطاطی هایش رابا نقاشی های استاد محمد سعید مشعل در هم می آمیخت و به اصالت هنری اش می افزود، این هنر مند والا مقام در تابستان سال 1356 سفری به جام غور داشت و خطوط نوشته شده ی منار جام وقبرستان یهودی ها در کشکک جام را یکایک درجهت معلومات مردم جام، بیدان و استیه خواند و نام هر یک ازخطوط را به قلم خود در یادداشتی مشخص ساخت.
عطار به مردم آنجاخطاب نموده گفت : این مناز اثرپدران با صلابت شماست که بطور یاد گار باقی مانده است، اگر میل دارید نام نیکان خود را حفظ نمائید، به حفظ و نگهداری این یادگار سلطان غیاث الدین بزرگ بپردازید و از صدمه رسانیدن به خطوط و نقوش زیبایش دست نگهدارید، ازآن تاریخ به بعد شکار چیانیکه زمستان را بدره های زیبای اطراف منارقمرغه (مسابقه شکار) میرفتند و بعد از ختم شکار نگین های فیروزه ی منار را با تفنگ های دهن پرشان هدف میگرفتند، دیگر هدف گیری نقوش مناربه متارکه قرار گرفت.
بلی؛ محمد علی عطار هروی هموزن استاد مشعل غوری در اصول و فنون خطاطی سر انجام به تاریخ 27حوت 1371در شهر مشهد آستان خراسان ایران جان به جان آفرین سپرد. روحش شاد و هنرش جاودانه.
انجمن فرهنگی جهانداران غوری یاد استاد محمد علی عطار را گرامی داشته، هنرش را بمثابه یکی از هنر های زیبا و بیاد ماندنی جهان اسلام پنداشته و افتخار دارد رهروان عطار را در بین غوری های مان که تازه جوانه زده اند دارد و می بالد که محترم نیک محمد مستمند غوری یکی از بزرگترین چیره دستان هنر خطاطی دربین جوانان غوری است که همین اکنون دست های پر بارش معجزه می آفریند وانواع خطاطی را بصورت عالی آن دنبال می نماید. درود بر روان هنرمندان گرامی مشعل و عطار هروی.

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.