X

آرشیف

ورکشاپ ازدواج‌ های اجباری و قبل از بلوغ از دیدگاه اسلام

ورکشاپ سه روزه آموزشی حقوق بشر در مورد ازدواج های اجباری و قبل از بلوغ؛ توسط بخش تعلیمات کمیسیون مستقل حقوق بشر- دفتر ولایتی غور، از تاریخ 11 الی 13 جوزا 1393 در گرماب ولسوالی لعل و سر جنگل دایر گردید. در این ورکشاپ چهل نفر( 18 خانم و22 مرد ) از عضای شوراهای انکشافی 8 قریه، پرسونل معارف، اعضای شبکه جامعه مدنی وکمیته صلح جوانان دایر گردید.
طی این سه روز موضوعاتی از قبیل؛ معرفی کمیسیون مستقل حقوق بشر، نهادهای ملی حقوق بشر، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر، اساسات حقوق بشر( مفاهیم و تاریخچه حقوق بشر، انواع و ویژگی‌های حقوق بشر، حقوق بشر در قانون اساسی و اسناد بین‌المللی)، ازدواج‌های اجباری و قبل از بلوغ از دیدگاه اسلام، شرایط ازدواج، اضرار ازدواج‌های اجباری و قبل از بلوغ توسط معاون بخش تعلیمات ارائه گردیده و ورکشاپ با یک کار گروپی در مورد قاچاق اطفال(عوامل، پیامد وراه‌های پیشگیری آن) به پایان رسید.
اشتراک کنندگان، ورکشاپ را مفید ارزیابی نموده و در فورمه‌های ارزیابی در مورد ترویج حقوق بشر همکاری مردم را ضروری خوانده و تعهدات شان را در ا ین زمینه ابراز داشتند. در ختم ورکشاپ اشتراک کنندگان از برنامه آموزشی کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلان حمایت نموده و فیصله نامۀ 4 ماده‌ای را جهت شرکت در انتخابات، اضرار ازدواج‌های اجباری و قبل از وقت، جلوگیری از عرف و عنعنات ناپسند صادر نموده و تاکید نمودند که؛ این فیصله نامه در 8 قریه از طریق شوراهای انکشافی به اطلاع عموم مردم رسانیده شود. درپایان ورکشاپ اشتراک کننده‌ها به نکات ذیل اشاره داشتند:
1-تمام مردم مسؤلیت دارند، بخاطر تعیین سر نوشت سیاسی آینده شان در انتخابات 24 جوزا سال 1393 گسترده‌تر از گذشته اشتراک نموده و رئیس‌جمهور آینده شان را تعیین نمایند.
2- ازدواج‌های اجباری و قبل از بلوغ مخالف ارزش‌های اسلامی بوده وضررهای جبران نا پذیر را از قبیل قتل، فرار از منزل، بربادی و جدایی(فروپاشی) خانواده‌ها را در پی‌دارد.
3-مجبور ساختن دختران و پسران در مسئله ازدواج از طرف والدین مخالف ارزش‌های اسلامی بوده و تمام خانواده‌های محترم این مسئله مهم را در ازدواج‌های فرزندان شان در نظر داشته باشند.
4 اخذ طویانه‌های گزاف و برگزاری محافل عروسی با مصارف زیاد که بسیاری از مردم قادر به پرداخت آن نیست مخالف دین اسلام بوده لذا اهالی محترم و خانواده‌ها بخاطر خوش بختی فرزندان شان این مشکل را در نظر بگیرند.
فیصله هذا از طرف اشتراک کنندگان این ورکشاپ برای تمام مردم محل، قریه‌جات و خانواده‌ها اطلاع رسانی گردیده وکاپی این فیصله به قریه‌جات در دسترس مردم قرار داده شود.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.