X

آرشیف

شماره ششم ماهنامه هیس!

سخن هیس!

جوانان قلب جامعه است؛ لطفن به نفع یک شخص نتپید!

همه میدانیم که موفقیت، پیروزی و سربلندی در وحدت و اتحاد است. حاال چرا کسی برای این موفقیت، از تهِ دل کاری نمیکند و عالقهای ندارد؟ آیا این قابل باور است که کسی آرامش، رفاه، سعادت و ثبات را در جامعهاش نخواهد؟ به ویژه این نسلِ تازه نفس و قشر جوان. بدون شک جواب ما »نه« است. البته هدف همان سعادت همگانی، امنیت، صلح، ثبات و ترقی اجتماعی و شهری است. ظاهرن؛ خٌرد و بزرگ، باسواد و بیسواد، مدنی و غیر از آن؛ در جستجوی عدالت و انصاف و امنیت و انسانیت، آستین باال زدهاند و داد میزنند؛ اما اوضاع روز به روز وحشتناکتر میشود. آیا پشت این حقخواهیها و در البالی این همه شعار و حرف و سر و صداها و سخنرانیها چیزی نهفته است که کار را به جایی نمیکشاند؟
آیا ما نیز به سان مردم بر این ایمان داشته باشیم که اهداف بزرگ و ظاهرن پاک و منصفانه ما که همانا عدالت و انصاف است؛
خالصه شود به یک مهمانی و چند تا پیام رفیقانه و تقرری و اینطور چیزها؟ این را زنده مثال شنیدهایم؛ اما تا حاال در قالب باورمان نمیگنجد. اگر علتیابی شود؛ ضمن اینکه بدبختیهای ما ریشهی عمیقی در ردههای باالی حکومتی، تقرریهای دوستانه، کمکاری و فسادهای مختلف دارد؛ علت اساسی آن که در جغرافیای به نام غور همه را زیر خط بیچارگی و ذلت کشانیده است بسیار ارتباط دارد بر این نکات که ذکرآن بیمورد نخواهد باشد.
اول اینکه جوانان ما علیه هر نوع کمکاری و سهلانگاریهای که مثل روز روشن است، خوب سنگر میگیرند و خوب با طرح و پالن حرکت میکنند و بدون شک خالی از تاثیر و فایده هم نیست؛ اما و صد اما که ناخودآگاه و یا خودآگاه عینکی از جنس قوم، قبیله و سمت و منطقه را بر چشم میزنند و هدف اصلی را رها کرده بر آتش مشکالت و بدبختیهایمان هیزم میافزایند، اینجاست که عدهای استفاده جو را کمک میکنیم تا برای بقای شان و برای ادامهی خیانتها و کم کاریهای شان نسخهی فرمانبرداری کما فیالسابق را با قلم خودمان تجویز میکنیم و بیشتر و بیشتر ظلم و ستم را بر آغوش میکشیم.
دوم اینکه اگر درست قضاوت کنیم و ستون استدالل ما ترکیبی از شعور و عقل و سواد و بخصوص نیازهای جامعهی مان باشد، بدون شک در مییابیم که عدهای از درسخواندههای ما فقط برای خودشان داد میزنند، یعنی تا مرز کاریابی و مصروفیت، که این خودش به نحوی از انحا سنگ میاندازد بر راهِ تعدادی که صادقانه برای خدمتگزاری و صلح و ثبات و انصاف و انسانیت و عدالت، انرژی مصرف میکنند و توهین و تحقیر و اخطار را متحمل میشوند و شوربختانه که دفاع از حقوق مردم و شهروندان ما به این دیار قاعدهی ندارد و همانطور تعریفی که برای حق طلبی و آزادی بیان ارایه شده است، بسیاریها یا نخواندهاند ویا نفهمیدهاند و یا هم نخواسته اند که بفهمند.

 

برای دریافت نسخه کامل ماهنامه هیس!، اینجا را کلیک کنید

شماره ششم ماهنامه هیس!

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.