X

آرشیف

کشاورزان غور از نبود سرخانه‌ها برای نگهداری فراوردهای زراعتی‌شان شکایت دارند.

کشاورزان غور از نبود سرخانه‌ها برای نگهداری فراوردهای زراعتی‌شان شکایت دارند.

عبدالحمدشیرزی یکی از کشاورزان منطقه پوزلیچ ولایت غور است. او می‌گوید، سال‌هاست به کار کشاورزی سرگرم است و در این مدت به دلیل نبود سردخانه‌های معیاری بیشتری فراوردهایش همچو کچالو، پیاز و سایر محصولاتش خراب شده و از این ناحیه بارها متضرر شده‌است.
آقای شیرزی می‌گوید، هرچند او وسایر کشاورزان منطقه‌شان سرد‌ خانه‌های را برای نگهداری محصولات شان اعمار کرده‌اند، اما عدم آگاهی و چگونگی نگهداشت محصولات شان باعث شده تا ضربه اقتصادی بی‌بینند.
موصوف می گوید:« پارسال که سال خیلی سرد بود مردم هم نا آشنا بود با سرد خانه‌ها بعضی دهاقین کچالو شان یخ زد و خراب شد، ما از طرف ریاست زراعت کدام آموزشی ندیدیم درباره نگهداری سردخانه‌های کچالو، توقع ما این است که باید دهاقین رهنمای شوند و کمک شوند بخاطریکه امسال بسیار متضرر شدند دهاقین.»
این کشاروز غوری همچنان می‌گوید، ریاست زراعت، آبیاری و مالداری این ولایت، چندسال پیش در منطقه آنان ۷ سردخانه را ایجاد کرده و خودشان نیز برخی از سرخانه‌ها را ساخته‌اند که هزینه بالای را در برداشته است.
این کشاورز غوری می گوید:« سردخانه خو به بعضی دهقانان یک یک دانه سردخانه داد که در قریه ما ۷ سرد خانه است و باز هرکس جدا سرد خانه‌ از خود دارد، هزینه سرد خانه چیزی کم ۶ لک افغانی است.»
از سویی‌هم، آگاهان امور کشاورزی غور اعمار سردخانه‌ها را برای نگهداری محصولات کشاورزان مفید عنوان می‌کنند و می‌گویند، در سردخانه‌ها درجه حرارت کنترول می‌شود و از فاسد شدن فراوردهای کشاورزی جلوگیری می‌کند.
در همین‌حال، مسئولان ریاست زراعت و دامداری غور می‌گویند، قرار بود امسال بیش از ۱۰۰ سرد خانه را برای کشاورزان این ولایت اعمار کنند،‌ اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحولات اخیر سیاسی در کشور نتواستند برای کشاورزان کاری را انجام دهند.
فراحمد فردوس، یکی از مسئولین ریاست زراعت و دامداری غور می گوید:«در سال جاری ۱۴۰۰ ما به تعداد ۱۰۰ سرد خانه کچالو داشتیم و ۵۰ سرد خانه سیب داشتیم که از طریق کشور دوست هندوستان این سردخانه های سیب در نظر گرفته شده بود، کارهای ابتدایی و سروی آن تما اسنادش تکمیل شد و به وزرات زراعت فرستاده شد، اما متاسفانه ویروس کرونا که در سال جاری پیش روی بود وهمچنان تحول که در این اواخیر به میان آمد تمام پروژه های ما به تعلیق درآمد و پروژه های که کارشده بود و نمیه‌کاره بود همه متوقف شد و فعلن هیچ پروژه ما تکمیل نشده و اگر تکمیل هم شده پول آن پرداخت نشده و به همین قسم امسال ما نتوانستیم هیچ سردخانه را بسازیم.»
براساس گفته‌های مسئولان ریاست زراعت و دامداری غور، آنان در یک سال گذشته در کنار ساخت بیش از ۳۵۰ سرد خانه برای کشاورزان این ولایت، برنامه‌های آموزشی را جهت نگهداری درست فراوردهای کشاورزان راه اندازی کرده‌اند که نتیجه خوب داشته‌است.
معروف سیدی

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.