X

آرشیف

هشدار گاردهای امنیتی بند برق "پوزه لیچ" در غور به حکومت افغانستان

 

هشدار گاردهای امنیتی بند برق

گاردهای امنیتی بند برق "پوزه لیچ" هشدار می‌دهند در صورتی‌که تا ۱۰ روز دیگر حقوق‌شان را دریافت نکنند با امکانات دست داشته‌شان ساحه را ترک نموده و دیگر حاضر به تأمین امنیت بند برق نیستند.
بند برق "پوزه لیچ" در غور چهار سال قبل توسط شرکت روس الکترو قرارداد شد و قرار بود تا یک سال دیگر به بهره برداری سپرده شود، اما دست به دست شدن قرارداد این بند با شرکت‌های داخلی سبب شد تا کار آن اکنون به‌گونه کامل متوقف گردد.
در ساحه این بند در شرق شهر فیروزکوه تنها ۲۳ سرباز امنیتی از ماشین آلات و برخی از تجهیزات این شرکت‌ها پاسبانی می‌کنند.
اما این سربازان نیز شکایت دارند که هفت ماه می‌شود حقوق‌شان را دریافت نکرده‌اند و حتی به نان‌شان محتاج هستند.
این سربازان هشدار می‌دهند که در صورت پرداخت نشدن حقوق‌شان تا ۱۰ روز دیگر آن‌ها نیز ساحه را ترک کرده و امکانات نظامی‌شان را به فروش می‌رسانند.
چند تن از این سربازان به رادیو آزادی می‌گویند:
"اسدالله خیراندیش هستم یکی از محافظین بند برق، شش برج می‌شود که معاش نگرفتیم، پول نان و مواد سوخت ما را ندادند، ما از خود اولاد و خانه داریم مجبور هستیم برای‌شان نان پیدا کنیم، اما حالا می‌رویم همان نان که به خانه اگر پیدا شود نیم می‌کنیم و با خود می‌آوریم به پوسته."
"شاهنواز هستم، این برج هفتم است که معاش ما را ندادند و تا ۱۰ الی ۱۵ روز دیگر اگر ندادند ما از سلاح‌های که داریم و ماشین آلات را به فروش می‌رسانیم معاش خوده گرفته فرار می‌کنیم."
با این حال سلیمان مسئول بخش امنیتی این بند می‌گوید وی نیز بارها با مسئولین شرکت روس الکترو در تماس شده‌است، اما از آن‌ها چیزی جز وعده خالی دریافت نکردند.
به‌گفته سلیمان در وضعیت موجود که سربازهایش به نان خشک محتاج هستند وی دیگر مسئول تأمین امنیت این بند نیست و هر حادثۀ که در این ساحه به‌وجود آید به عهده وی نمی‌باشد.
سلیمان می‌گوید:
"مه چندین بار به شرکت روس الکترو تماس گرفتم و بالاخره گفتن که ما نماینده خود را روان می‌کنیم که نکردند و دروغ گفتند و سربازهای ما سر خوده بالای سنگ گذاشته از بند حفاظت می‌کنند، اما لقمه نان ندارند و دیگر قابل تحمل نیست و می‌گویم که اگر تا ۱۰ روز دیگر مشکل ما حل نشود دیگر مسئولیت این ساحه را نداریم."
از سوی هم عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور نیز این مشکل سربازان امنیتی بند برق را تأیید می‌کند و می‌گوید که چندین بار سربازان این بند جهت حل مشکل‌شان به دفتر والی نیز آمده‌اند.
به‌گفته آقای خطیبی والی غور طی تماس‌های تیلیفونی از وزارت انرژی و آب خواست تا در قسمت پرداخت حقوق این سربازان توجه نمایند.
وی می‌گوید:
"این سربازها به ولایت چندین بار آمدند و والی غور به وزارت انرژی و آب در تماس شد که آن‌ها وعده سپردند که با سفارت روسیه در تماس می‌شوند، چون کمپنی فعلاً افغانستان را ترک گفته و باید دوباره برگردد و به خواسته‌های کارمندان خود جواب بگوید و همچنان پروژه را تکمیل کند."
خواستیم تا نظر وزارت انرژی و آب و شرکت روس الکترو را نیز داشته باشیم، اما موفق نشدیم.
بند برق "پوزه لیچ" که قرار است با هزینه بیش از ۱۵ میلیون دالر در فراز دریای هریرود اعمار گردد، قدرت تولید چهارنیم میگاوات برق را دارد.

رادیو آزادی
گزارش: قدیر غفوری

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.