X

آرشیف

هشدار از وقوع فاجعه انسانی در غور؛ شهر در قرنطینه و شاهراه مسدود است
برخی از ساکنان ولایت غور می‌گویند که حکومت باید به خانواده‌های فقیر این ولایت کمک کند، در غیر آن فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

به گفته آن‌ها، اکنون بهای مواد خوراکی در این ولایت به علت قرنطینه شهر و بسته بودن شاهراه غور‌هرات تا دو برابر افزایش یافته است.

نور احمد پیر مردی است که مقررات قرنطینه را رعایت نکرده و به توصیه‌های صحی توجهی ندارد. روزها تا شام در کنار جاده‌های فیروزکوه کفاشی می‌کند. او می‌گوید درآمد روزانه‌اش ۵۰ تا ۱۰۰ افغانی است و توان خرید مواد اولیه را ندارد.

نوراحمد به رادیو آزادی گفت قرنطینه شهر از یک‌سو و بسته بودن شاهراه غورهرات توسط طالبان از سوی دیگر، باعث بالا رفتن بهای مواد خوراکی شده است.

او می‌گوید توان خرید مواد مورد نیاز خانواده‌اش را ندارد: "کار ما مزه ندارد. من خودم کفاش هستم. قیمتی را ببین که به کدام حد رسیده. یک بوجی برنج را ببینید یک بوجی آرد را ببیند یک بشکه روغن ۱۰ لیتره ۹۰۰ افغانی شده. ما مردم غریب از کجا کنیم. قرنطینه شدن بازار و بند شدن دره بیدان را ببین که آب برده. هیچ‌کس نیست. هیچ دولتی نیست که به حال مردم غریب برسد. این پول ناچیز نان شود و یا کرایه خانه؟"

مواد خوراکی، بهداشتی و سوختی از کابل و هرات وارد بازار غور می‌شود. به گفته تاجران غور، از چند روز به این طرف گروه طالبان شاهراه غورهرات را ماین‌گذاری کرده‌اند. هم‌چنین سیلاب‌های اخیر بخش‌هایی از این شاهراه را تخریب کرده است.

از سوی دیگر، قرنطینه شهرهای بزرگ کشور باعث افزایش بهای مواد خوراکی در غور شده است.

رمضان، تاجر غوری به رادیو آزادی گفت: "بازارها به دلیل کرونا بسته شده. مواد اصلاً در هرات و کابل قیمت شده است. هم‌چنین راه غورهرات را که از دره بیدان می‌گذرد، آب برده. در کمنج هم طالب‌ها ماین گذاشته‌اند. موترها نمی‌آیند. همین دلیل‌ها است که مواد قیمت شده."

با این حال، تقاضا برای کمک دولت به خانواده‌های فقیر در غور زیاد است.

محمدعارف عابر، سرپرست دفتر سخنگو والی غور به رادیو آزادی گفت: "مردم می‌گویند که وضعیت خراب است، کار نیست، درست است. مشکلات حاد آمده که برای آن مردم غریب (فقیر) هم اداره محلی تلاش‌هایی دارد و تصامیمی نیز اتخاذ شده که بتوانیم به زودترین وقت کمک خوب‌تر و بهتر به آنان آماده شود. مسیر شاهراه نیز مشکلاتی دارد که در تلاش راه حل هستیم."

تنها ولایت غور نیست که اکنون بهای مواد اولیه در آن بالا رفته است، بلکه در بیشتر ولایات کشور به ویژه کابل پایتخت افغانستان نیز بهای مواد خوراکی به صورت بی‌پیشینه افزایش یافته است.

رادیو ازادی

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.