X

آرشیف

نبود دارو و کمبود داکتر زن؛ سکتور صحی ولایت غور «فلج» است

با فرارسیدن فصل سرما و ریزش نخستین برف، راه‌های ولایت غور با ولایت‌های کابل و هرات مسدود می‌شود. در کنار جاده‌های عمومی، راه‌های مرکز این ولایت به بیشتر ولسوالی‌ها نیز به دلیل برف‌باری بسته می‌شود. باشنده‌گان غور از کمبود دارو و داکتران زن در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت شکایت دارند. آنان می‌گویند که بخش صحت این ولایت فلج است. باشنده‌گان غور هشدار می‌دهند که در صورت ادامه بی‌توجهی وزارت صحت عامه طالبان به سکتور صحی این ولایت‌، بیماران در نبود دسترسی به دارو و داکتر، در زمستان پیش‌رو تلف خواهند شد.

عبیدالله، باشنده روستای کفترخان ولسوالی تولک، از نبود دارو و امکانات طبی در کلینیک‌ این ولسوالی شکایت دارد. او در صحبت با روزنامه ۸صبح می‌گوید که سال‌های قبل با مراجعه به کلینیک و پس از تشخیص داکتر از طرف کلینیک چندین نوع دارو به بیمار داده می‌شد، امسال اما توزیع دارو قطع شده است. این باشنده ولسوالی تولک می‌افزاید: «سال‌های جلوتر وقتی به کلینیک می‌رفتیم، چند نوع قرص از طرف کلینیک به ما داده می‌شد و دوا‌های خوبی هم بود. اکثریت وقت‌ها از همان دواها استفاده می‌کردیم و نیاز نبود به دواخانه برویم و دوا بگیریم؛ اما امسال پس از معاینه داکتران نسخه نوشته می‌کنند که مستقیم به دواخانه مراجعه کنید. وقتی می‌گوییم چرا از خود کلینیک برای ما دوا توزیع نمی‌شود، می‌گویند که تا هنوز دوا نرسیده است و فعلاً یک قلم دوا هم نداریم.»

قوس‌الدین، باشنده ولسوالی پسابند غور، نیز از نبود داور در مرکزهای درمانی این ولسوالی سخن می‌گوید. قوس‌الدین می‌گوید با آن‌که پس از ریزش برف راه‌های این ولسوالی با مرکز غور مسدود می‌شود، اما تا هنوز هیچ امکانات طبی به مراکز درمانی این ولسوالی نرسیده است. او توضیح می‌دهد که امسال هوا نسبت به سال‌های گذشته سرد‌تر و بیماری‌های فصلی بیشتر شده است. قوس‌الدین می‌افزاید: «امسال هیچ دوا نمی‌دهند به مریض‌ها، حتا یک پرستامول هم به مراجعین نمی‌دهند. می‌گویند منتظریم دوا برسد، اما تا هنوز نرسیده است.»

معضل باشنده‌گان غور تنها کمبود دارو نیست، بلکه نبود داکتران زن در بخش‌های نسایی ولادی از دیگر چالش‌ها شمرده می‌شود. بر‌اساس شکایت باشنده‌گان غور، تنها در شفاخانه ولایتی شهر فیروزکوه دو پزشک زن فعالیت دارند. ولسوالی‌های این ولایت و بیشتر کلینیک‌های این ولایت داکتر زن ندارند. باشنده‌گان غور نبود پزشک زن در مرکزهای درمانی این ولایت را چالشی جدی عنوان می‌کنند و می‌گویند که به بیماران نسایی و ولادی رسیده‌گی درست نمی‌شود و آن‌چنانی که لازم است، خدمات صحی به زنان عرضه نمی‌شود.

مسوولان در شفاخانه ولایتی غور نبود پزشک زن را پذیرفته و می‌گویند که در این شفاخانه هیچ داکتر زن متخصص حضور ندارد، بلکه دو پزشک در بخش نسایی و ولادی کار می‌کنند و نسبت به تعدادی زیاد مراجعه‌کننده‌گان نمی‌توانند به تمام مریضان زن رسیده‌گی کنند.

بنفشه که از ولسوالی چهارسده با دخترش به شفاخانه ولایتی غور آمده است، می‌گوید که دخترش دو شبانه‌روز است که از درد زایمان رنج می‌برد و باید عمل می‌شد تا او و کودکش زنده بمانند. داکتران ناگزیرند در چنین حالت‌ها از طریق عمل (سزارین) کودک را از بطن مادر بردارند. کودک این خانم اما به دلیل نبود مرکز درمانی مجهز و داکتران متخصص در ولسوالی چهارسده، تلف شده است. بنفشه می‌افزاید: «دو شب دخترم درد می‌خورد، آخر مجبور شدیم او را بیاوریم به شفاخانه. وقتی رسیدیم، داکتران گفتند طفل فوت شده و باید عملیات شود. ما هم قبول کردیم. داکتران مرد با یک داکتر زن او را عملیات کردند.»

یک منبع در ریاست صحت عامه غور به روزنامه ۸صبح توضیح می‌دهد که طی قراردادی مسوولیت رسانیدن مواد طبی به غور را موسسه کمک‌های انسانی یا «CHA»  برعهده دارد. به گفته او، این موسسه مسوولیت داشت تا در زمان مشخص و پیش از مسدود شدن راه‌های ولسوالی‌ها داروی کافی را به مرکزهای صحی و کلینیک‌ها برساند، اما تا هنوز انجام نداده است. او می‌گوید که در حال حاضر راه‌های شماری از ولسوالی‌های غور به مرکز این ولایت مسدود است و امکان فرستادن دارو وجود ندارد. این منبع می‌گوید که در ولایت غور ۸۱ مرکز صحی و درمانی به شمول شفاخانه ولایتی وجود دارد که همه آن‌ها با مشکل نبود دارو مواجه‌اند.

نبود دارو و داکتر زن انتقاد‌های تند فعالان مدنی غور را نیز برانگیخته است. آنان هشدار می‌دهند، در صورتی که در زمستان پیش‌رو مشکل کمبود دارو در کلینیک‌های این ولایت برطرف نشود، آنان گواه موجی از تلفات انسانی خواهند بود.

گل‌چهره، یکی از این فعالان مدنی، می‌گوید که نبود داکتر زن سبب شده زنان به‌صورت کامل به خدمات صحی دسترسی نداشته باشند. به سخن او، در حال حاضر بیشتر مراجعان زن به دلیل نبود پزشک زن نزد داکتران مرد مراجعه می‌کنند و این خود یک مشکل جدی برای زنان است. او می‌افزاید: «داکتر زن نیست و آن دو تایی هم که هست، رسیده‌گی نمی‌توانند. وقتی مریضان نسایی و ولادیی به داکتر مرد مراجعه می‌کنند، طبیعی است که درد‌ها و گپ‌های دل خود را گفته نمی‌توانند.»

گل‌چهره تایید می‌کند که آن‌عده از بیماران نسایی و ولادی که نمی‌توانند به‌صورت طبیعی زایمان کنند، توسط داکتران مرد عملیات می‌شوند. این بانوی غوری علاوه می‌کند: «تمام کلینیک‌های صحی از دارو محروم‌اند و اگر مسوولان اقدام نکنند، شاهد موجی از تلفات انسانی در غور خواهیم بود.»

باشنده‌گان غور در حالی از نبود داکتر زن و کمبود دارو در مرکزهای درمانی این ولایت شکایت دارند که مقام‌های طالبان به‌تازه‌گی هشدار داده‌اند که از این پس بیماران زن نباید نزد داکتران مرد مراجعه کنند.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.