X

آرشیف

معلولان در غور: توانایی کار داریم، اما کار نیست

شماری از افرادِ دارای معلولیت در ولایت غور می گویند که آنان توانایی کار دارند، اما زمینه‌ی کار برای‌شان وجود ندارد.

عبدالقیوم بهبودی، رئیس انجمن معلولان در ولایت غور می‌گوید که حکومت‌های گذشته نیز معلولان را نادیده گرفته است.

بهبودی از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهد که افراد دارای معلولیت را در ادارات دولتی استخدام کند تا آنان بتوانند از استعدادهای‌شان استفاده کرده و بار دوش جامعه نشوند.

علاوالدین افضلی و دو برادرش که پاهای‌شان فلج هستند، نیز از حکومت سرپرست طالبان و نهادهای کمک‌رسان می‌خواهند که زمینه‌ی کار و آموزش را برای معلولان فراهم کنند. افضلی می‌گوید که برخی از آموزش‌های ابتدایی زبان‌های عربی، ترکی، علوم دینی و زبان پشتو را به‌گونه‌ی آنلاین فرا گرفته‌اند.

او می گوید: «من یک معلول هستم ولی هیچ وقت احساس ناتوانی نکرده‌ام. زمینه برای ما فراهم نشد که درس بخوانیم و به مکتب برویم، ولی به‌گونه‌ی آنلاین ما از طریق انترنت درس خواندیم و سواد آموختیم. فعلا خواست ما از حکومت و نهادهای کمک‌کننده این است که دست ما را بگیرند.»

اسامه، برادر علاوالدین می‌گوید که مهارت خاصی در رسامی دارد. رسامیِ تصویر حامد کرزی، رئیس‌جمهور سابق به روی دیوار یکی از اثرهای او است که زمانی مورد استقبال گسترده قرار گرفته بود.

مسئولان محلی طالبان در اداره‌ی شهدا و معلولان غور می‌گویند که برای اشتغال‌زاییِ معلولان از مقامات مرکزی این گروه دستوری دریافت نکرده‌اند.

عبدالوکیل متوکل، رئیس اداره‌ی شهدا و معلولان غور می‌گوید با آن‌که این قشر از سوی دولت حقوق و امتیازاتی دریافت می‌کنند، اما این امتیازات نمی‌تواند تمام نیازمندی‌های زندگی آنان را برآورده کند.

به گفته‌ی مسئولان محلی طالبان در ولایت غور، طی ۲۰ سال گذشته بیش از ۱۲ هزار و ۴٠٠ معلول نظامی و ملکی در این ولایت ثبت شده است. بیشتر این معلولان را افراد ملکی تشکیل می‌دهند.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.