X

آرشیف

مردم غور: رئیس جمهور افغانستان به وعده‌های خود عمل نکرده است
 
سال گذشته آقای غنی وعده داده بود که هرسه خواست مردم غور عملی خواهد شد
 
شماری از اعضای شورای ولایتی و جامعه مدنی در ولایت غور در مرکز افغانستان می‌گویند که با گذشت یک سال وعده‌های ریاست جمهوری افغانستان برای اجرای سه پروژه بزرگ و حیاتی در این ولایت عملی نشده است.
زمستان سال گذشته صدها تن از اهالی غور در شهر فیروزکوه، مرکز این ولایت تجمع اعتراضی برگزار کردند و تمامی ادارات دولتی، حتی دفتر والی را نیز بستند.
معترضان خواستار ساخت جاده، بازسازی منار جام و تامین برق‌ در ولایت غور بودند که به گفته آنان در بودجه سال ۱۳۹۹ افغانستان در نظر گرفته نشده بود.
حکومت افغانستان با اعزام هیأتی به ولایت غور در مرکز افغانستان به مردم این ولایت وعده ساخت ۴۰ کیلومتر جاده و تامین برق را داد. این تعهد رسمی حکومت باعث شد که مردم غور به تجمع اعتراضی خود پایان دهند. اکنون مردم می‌گویند که هیچ یک از این وعده‌ها عملی نشده است.
 
سال گذشته معترضان در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور تمامی ادارات دولتی را مسدود کردند
حسن حکیمی، فعال جامعه مدنی ولایت غور به محمد قاضی زاده، خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که جاده مناطق مرکزی افغانستان که به نام دهلیز شرق و غرب مشهور است. این جاده هرات را با غور، غور را با بامیان، دایکندی، میدان وردک و کابل وصل می‌کند.
به گفته او ساخت این جاده مهمترین خواسته مردم مناطق مرکزی و مخصوصا اهالی غور بود که ۲۰ است در این رابطه صدا بلند می‌کنند. بار ها از سوی دولت مرکزی اعمار این جاده به گفته او وعده داده شده ولی هنوز عملی نشده است.
غور در مرکز افغانستان از فقیر ترین ولایت‌های این کشوراست. دولت وعده ساخت یک نیروگاه آفتابی را به این ولایت داده بود که تاکنون عملی نشده است.
برق مرکز این ولایت که توسط ژنراتور تامین می شود و در شبانه روز حدود ۵ ساعت فقط برق وجود دارد، هرکیلووات به ارزش ۲۵ افغانی است.
عبدالحمید ناطقی، عضو شورای ولایتی غور می‌گوید که ساخت نیروگاه برق آفتابی وعده داده شده بود، قرار بود در سال ۱۳۹۷ تکمیل شود، سه سال از این وعده می‌گذرد کاری صورت نگرفته که مردم باور کنند.
او افزود که "امیدوارم حکومت در قبال وعده‌های که به مردم داده، مسولانه عمل کند و جامه عمل بپوشاند تا مردم باورمندی بیشتر به گفته‌های حکومتداران و مدیران ارشد سیاسی و حکومتی پیدا کنند."
خواست دیگر مردم غور بازسازی منار جام است که نیاز جدی به بازسازی دارد.
کرام الدین رضا زاده، نماینده مردم غور در مجلس می‌گوید که از حکومت می‌خواهد به تمام بناهای تاریخی و مخصوصا منارجام توجه کند. به گفته این نماینده مردم ، در طرح بودجه سال مالی ۱۴۰۰ هم به غور توجه کافی نشده است.
او مدعی است که "چیزی که نیاز و ضرورت ما در غور در بخش سرک (جاده)، برق و نیز آبدات (آثار) تاریخی بود، در سند بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته نشده است."
غور ولایت کوهستانی و محروم در مرکز افغانستان است. مرکز آن با کابل و هرات تقریبا فاصله مساوی دارد اما به دلیل مشکلات حمل و نقل مردم این ولایت زمستان های طولانی و سخت را ر تحمل می‌کنند.
 
X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.