آرشیف

2022-11-26

جام غور

فقر و تنگ‌دستی در غور؛ مردم از بهای بلند مواد خوراکی شکایت دارند

پس از تحولات اخیر در کشور و تعطیلی بیشتر نهادهای ملی و بین‌المللی، درامد روزانه اکثریت مطلق شهروندان کاهش یافته است. تحولات پسین باعث کاهش سرمایه‌گذاری و یکی از دلایل عمده بی‌ثباتی اقتصادی و افزایش بهای مواد خوراکی شده است. نبود شغل، افزایش فقر و تنگ‌دستی و بلند رفتن بهای مواد خوراکی در بازارهای ولایت غور، شکایت باشنده‌گان این ولایت را برانگیخته است.

جمعه‌گل، باشنده روستای کندلان ولایت غور است. او که زمانی در یکی از نها‌دهای داخلی در شهر فیروزکوه وظیفه اجرا می‌کرد، پس از سقوط نظام پیشین، کارش را از دست داده و تا امروز شغل مناسبی برای خود پیدا نتوانسته است. او می‌گوید که متأسفانه وضعیت در بازارهای شهر فیروزکوه ثبات مناسبی از لحاظ قیمت‌ها ندارد و هر دکان‌داری مطابق میل خود اجناس را به فروش می‌رساند. او می‌افزاید: «در دکان‌های شهر هر کدام به یک قیمت اجناس خود را می‌فروشد. یک سیر کچالو را به ۱۱۰ تا ۱۴۰ قیمت می‌کنند. هیچ نهادی هم نیست که قیمت‌ها را کنترل کند. از این بازارها شهر خربوزه تیار شده. مردم هم نمی‌فهمند چه کنند، هیچ جایی هم نیست که برویم و بگوییم که چرا قیمت‌ها به‌گونه یک‌سان تعیین نمی‌شود.»

جمعه‌گل علاوه می‌کند که امسال وضعیت مردم در غور خوب نیست و بیشتر باشنده‌گان این ولایت به نان شب و روز خود گرفتار‌ند. به سخن او، زمستان نیز فرا رسیده و خانواده‌هایی در این ولایت هستند که دو وقت غذا خورده نمی‌توانند. جمعه‌گل تنها باشنده ولایت غور نیست که از افزایش بهای مواد خوراکی شکایت دارد، بلکه هزاران باشنده این ولایت با مشکلات اقتصادی دست‌و‌گریبان‌اند.

سلیم، دیگر باشنده فیروزکوه، می‌گوید که بهای مواد خوراکی و غیرخوراکی در این ولایت به‌گونه سرسام‌آوری افزایش یافته است و مردم توان خرید ندارند. این باشنده غور می‌افزاید: «زمستان رسید، مردم سال‌های جلو ماه اول یا دوم تیرماه برای خود مواد خوراکی زمستان تهیه می‌کردند، اما امسال از صد خانه یکی نتوانسته برای خود خرید زمستان بکند.» او می‌افزاید: «وقتی یک کیلو پیاز به ۵۰ افغانی و یک بوجی آرد به دو هزار و ۷۰۰ افغانی باشد و آدم کار‌و‌باری هم نداشته باشد، چه رقم می‌تواند خرید کند؟»

گل‌احمد، یکی از فعالان مدنی در غور، می‌گوید: «مردم بیکارند و چیزی در دست ندارند. در شرایط کنونی ایجاب می‌کرد که حاکمان از افزایش بهای مواد خوراکی با سنجش وضعیت مردم جلوگیری می‌کردند، اما متأسفانه با این‌که زمستان سرد در غور فرارسیده، به جای کاهش قیمت‌ها، شاهد افزایش بهای مواد خوراکی در غور هستیم. متأسفانه هیچ ارگانی هم نیست که بازار را کنترل و برای این اقلام قیمت تعیین کند.»

باشنده‌گان ولایت غور در حالی از افزایش بهای مواد خوراکی شکایت دارند که در حال حاضر یک بوری برنج خوب در بازارهای فیروزکوه تا ۳ هزار و ۳۰۰ افغانی به فروش می‌رسد، اما مردم توان خرید آن را ندارند.

در همین حال، شماری از کسانی که در شهر فیروزکوه دکان مواد غذایی دارند، نیز نگرانی خود را از افزایش بهای مواد خوراکی بیان می‌کنند. آنان خاطرنشان می‌سازند که بلند بودن بهای مواد خوراکی، سبب کساد بازار نیز شده است. عبدالقدیر که در شهر فیروزکوه دکان خوراکه‌فروشی دارد، می‌گوید: «ما هم خوش نیستیم که قیمت‌ها بلند برود. وقتی می‌رویم از هرات بار می‌خریم، تا به فیروزکوه می‌آید، مصارف و کرایه، همه این‌ها را حساب کنید، از یک بوجی برنج ۵۰ یا ۱۰۰ افغانی اگر باقی بماند. ما هم از همین دکان‌داری خرج خانه خود را پیدا می‌کنیم. همین غریبی است که فعلاً قیمت‌ها بلند رفته و هیچ فایده ندارد؛ حتا خرج خشکه ما نمی‌شود.»

باشنده‌گان غور هشدار می‌دهند که در صورت عدم کنترل بازار، مردم با دست خالی نمی‌توانند از عهده تأمین نفقه خود بیرون شوند و احتمال وقوع فاجعه انسانی در این ولایت وجود دارد.