X

آرشیف

غور؛ شهروندان به خاطر شامل نشدن سرک و بند برق در بودجه ملی، دست به اعتراض مدنی زدند

شماری از باشندگان غور اعم از اعضای شورای ولایتی، نهاد های مدنی، بزرگان و جوانان به دلیل شامل نشدن سرک و بند برق پوزه لیچ در سند مالی ۱۳۹۹ دست به اعتراض مدنی زده و حکومت مرکزی را به تعصب در برابر شان، متهم کرد.
باشندگان این ولایت هشدار میدهند که درصورت برآورده نشدن خواسته های شان از جانب حکومت مرکزی، دست به اعتراضات گسترده خواهند زد و دروازه اداره محلی را نیز به روی مراجعین و کارکنان خواهند بست.

چهارشنبه ۲۵ جدی ۱۳۹۸ برابر است با ۱۵ جنوری ۲۰۲۰
نویدالله پژواک
وبسایت جام غور

قطعه نامه حرکت راه و روشنایی:

قطعه نامه‎ی حرکت راه و روشنی مردم غور، عنوانی سران حکومت وحدت ملی و جامعه‎ی جهانی؛
مردم ولایت غور در طول 17 سال از تمام برنامه های دولت قاطعانه حمایت نموده و در پروسه های ملی و سیاسی به گونۀ گسترده و فعال اشتراک کردند و به امید آبادی افغانستان رأی دادند تا در روشنایی قانون اساسی کشور به عدالت اجتماعی، انکشاف متوازن و مشارکت ملی دست یابند و در قدم نخست سرک مرکزی که از لحاظ اقتصادی حیثیت دهلیز طلایی افغانستان را دارد و غور را به کابل و هرات وصل می نماید اعمار شود و بند برق پوزه لیج، و پنج میگاوات برق سولری به پایه اکمال رسد.
مردم ولایت غور با تحلیل اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به این باور رسیده اند که دولت افغانستان و جامعۀ جهانی، با بی توجهی در باب اعمار سرک مرکزی لقبِ زندان جغرافیایی افغانستان را به این ولایت داده اند.
غوری‎ها در تمام این مدت از طُرُق مختلف دادخواهی کرده اند و صدها بار از دولت افغانستان و جامعۀ جهانی خواستند تا با اعمار سرک مرکزی قفل این زندان را بشکنند تا شهروندان ولایت غور به حقوق اساسی شان دست یابند.
دولت افغانستان و همکاران بین المللی آن بنابر اغراض سیاسی در قسمت اعمار سرک مرکزی همواره بی اعتنایی کرده و این امر باعث گردید تا هزاران تن از دختران این ولایت از اشتراک در آزمون کانکور و حتا از رفتن به دانشگاه های ولایات همجوار باز مانند، هزاران تن از تحصیلکردگان شایسته و مسلکی این ولایت از بیکاری رنج برند و مأیوسانه به گروپ های مسلح غیرمسئول ملحق شوند، قیمت مواد ساختمانی و غذایی مضاعف گردد، صد ها تن از شهروندان این ولایت در اثر مریضی های اندک، در مسیر راه های کابل و هرات جان دهند، محصولات و فراورده های زراعتی شدیداً آسیب بیند، مخالفین مسلح دولت با استفاده از این حالت فلاکت بار، غور را مکان مناسبی برای سربازگیری و آدم ربایی و برای قاچاق مواد مخدر و سلاح سازند و روز تا روز ساحه حاکمیت دولت محدود تر گردد و مشروعیت نظامِ فعلی که از آن پیروی میکنیم زیر سؤال رود.
دوسال قبل حرکت راه و روشنی برمبنای حقوق اساسی و نیاز های اولیۀ شهروندان ولایت غور و به‎منظور مقابله با تبعیض و بی عدالتی های حکومت وحدت ملی در پروژه‎های کلان ملی شکل گرفت. هدف اساسی این حرکت عدالت خواهی و حق طلبی و ایستادگی دربرابر کجروی های سر دمداران حکومت وحدت ملی و حامیان بین المللی شان است. خوشبختانه مردم ولایت غور درتمام سطوح و برخی شهروندان آگاۀ سایر ولایات کشور با همبستگی کامل و صفوف فشرده برای تحقق خواست های مشروع و قانونی خود قاطعانه به حرکت راه و روشنی پیوستند و آماده هرنوع ایثار و فداکاری گردیده اند؛ چنانچه طی چندین شب معترضین و تحصن کننده‎ها حتّا برای لحظه ی در طول شب های تاریک توأم با برفباری و سرمای شدید که دها تن شدیداً دچار سرماخوردگی و راهی بیمارستان شدند؛ راهپیمایی و خیمه‎های تحصن را ترک نکرده و با شور و اشتیاق بیشتر حرکات مدنی شان را ادامه دادند.
1. برای اعمار شاهراه مرکزی ( سرک هرات –غور – کابل) که از لحاظ اقتصادی حیثیت دهلیز طلایی افغانستان را دارد و قبلاً مسیریابی شده است؛ شامل سند بودجه ملی سال 1399 گردد و کارِ آن نیز از شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور به شکل پخته و اساسی به دو طرف آغاز شود.

یکبار دیگر وعده می‎دهیم تا تحقّق عدالت به گونۀ واقعی، و برآورده شدن کامل خواست‎های قانونی مردم ولایت غور حرکت راه و روشنی ؛ راه های بدیل جستجو خواهد شد و مسئول تمام پیامدهای بعدی آن کسانی می باشند که با توزیع نا عادلانه ثروت ملی و بی توجهی به خواست های قانونی ونیازمندی‎های فوری مردم، سرنوشت ملت را به شوخی و تمسخر گرفته اند.

با احترام

حرکت راه و روشنی
فیروزکوه- غور

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.