X

آرشیف

شهروندان غور: ما؛ علاج واقعه بعد از وقوع را نمیخواهیم

صد ها تن از باشندگان غور بشمول اعضای نهاد های مدنی، جوانان و محصلان در اعتراض به عمل کرد دیر هنگام نیروهای امنیتی در برابر حملات تهاجمی طالبان بر 6 ولسوالی غربی غور، تظاهرات کردند.
تظاهر کنندگان که در دروازه ورودی اداره محلی غور تجمع نموده، می گویند از دو هفته به این طرف طالبان بر بخش های از ولسوالی های تیوره، تولک، پسابند، شهرک، دولینه و ساغر حملات تهاجمی را انجام داده اند که ده ها تن کشته و زخمی شدند، اما اداره محلی کوچکترین اقدام  در برابر طالبان از خود نشان نداده اند.
طاهر مجیدی یک تن از مظاهره کنندگان گفت:" ما تجربه های تلخی از عملکرد دیر هنگام نیروهای امنیتی که همان علاج واقعه بعد از وقوع است، داریم. اگر به امنیت ولسوالی های غربی غور توجه جدی صورت نگیرد ضمن سقوط مراکز ولسوالی ها، فاجعه انسانی رخ میدهد".
وی گفت، در حال حاضر نیروهای خیزش مردمی در خط نخست جنگ با طالبان قرار دارند، آنان نیاز به حمایت هوایی و نیروهای پشتیبان امنیتی دارند، اما حکومت منتظر وقوع واقعه است و این کار باعث کشتار بیرحمانه مردم توسط طالبان و آواره شدن خانواده ها میشود.
به گفته آقای مجیدی، اداره محلی به آنان دروغ می گوید، حکومت منتظر است تا ولسوالی ها سقوط نمایند و بعد از تلفات انسانی و آواره شدن مردم ملکی آنان اقدامی برای واپس گیری ولسوالی ها خواهند کرد.
وی گفت، روحیه مردم و خیزش های مردمی شکسته شده، شب گذشته منطقه سرچشمه شهرک بدست طالبان سقوط کرد، ده ها خانواده آواره شدند و احتمالا مردم در برخی مناطق به دلیل عدم توجه دولت و حمایت نیروهای امنیتی به طالبان تسلیم شوند.
مجیدی در ادامه صحبت هایش از چشم دید های دوسال قبل سقوط ولسوالی تیوره سخن گفت:" دوسال قبل ولسوالی های پشت بند نیز در چنین وضعیت بودند، قبل از سقوط ولسوالی تیوره حکومت توجه لازم به این ولسوالی را نکرد و سر انجام بدست طالبان سقوط نمود، اما بعد از سقوط و کشته و زخمی شدن ده ها تن و آواره شدن صدها خانواده حکومت مرکزی اقدام به واپس گیری ولسوالی از چنگ طالبان نمود که آن "نوشدارو پس از مرگ سهراب" بود.
در همین حال، عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور می گوید که اداره محلی هیچ گاهی دروغ نگفته و درحال حاضر شورای نظامی آن ولایت یکجا با تظاهر کنندگان مصروف رای زنی ها برای دفاع از ولسوالی های غربی هستند.
وی گفت، والی غور نگرانی های مردم را بار بار با وزارت های دفاع و داخله در میان گذاشته است و کوچکترین کوتاهی در قبال حملات طالبان و نگرانی های مردم صورت نمی گیرد.
اما، آقای خطیبی از نتیجه نشست های دیروز اداره محلی با نهاد های مدنی و مظاهره کنندگان چیزی نمی گوید.
تقریباَ در همه حملات گسترده طالبان بر ولسوالی‌های غربی غور، یک سناریو تکرار می‌شود: مردم، خیزش های مردمی و نیروهای مستقر در ولسوالی ها روزها بدون نتیجه تقاضای کمک می‌کنند؛ اداره محلی غور از اعزام نیروهای تقویتی سخن می‌گویند، اما این نیروها دو هفته است که به محل نمی رسند.
وعده های بدون عمل به موقع اداره محلی و نیروهای دولتی در برابر حملات تهاجمی طالبان بر ولسوالی‌های غربی غور به یک پرسش جدی تبدیل شده است.
روز گذشته، اعضای شورای ولایتی غور و نهاد های جامعه مدنی طی کنفرانس مطبوعاتی از سقوط احتمالی ولسوالی های تیوره، تولک، ساغر، پسابند، دولینه و شهرک سخن گفتند و همچنان راه حل های برای جلوگیری از سقوط این ولسوالی ها را با والی غور که در راس شورای نظامی قرار دارد، شریک ساختند؛ اما والی غور از بازهم بر اعزام نیروهای تقویتی به این ولسوالی ها همانند وعده های قبل، وعده داد؛ اما با لحن جدی و برخورد سختگیرانه با باشندگان و نهاد های جامعه مدنی.
 
سه شنبه ۱۱ سرطان ۱۳۹۸ برابر است با ۲ جولای ۲۰۱۹
نویدالله پژواک
وبسایت جام غور
 
 
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.