آرشیف

2020-11-18

جام غور

زمستان سخت و نگرانی از «فاجعه انسانی» در غور
هم‌زمان با آغاز فصل سرما و احتمال «برف‌باری سنگین» در ولایت غور، مقام‌های محلی و فعالان مدنی این ولایت از وقوع «فاجعه انسانی» نگران هستند. اداره محلی غور می‌پذیرد که بسته شدن مسیر اصلی بزرگ‌راه هرات – غور به دلیل تخریب پل «کمینج» و تهدیدهای طالبان، احتمال دارد در فصل سرما سبب قطع ارتباط این ولایت با هرات شود.
ریاست فواید عامه غور نیز می‌گوید که به دلیل مسدود بودن راه اصلی غور – هرات، برای پاک‌کاری مسیر «کوتل غوک»، راه دیگری که غور را به هرات وصل می‌کند، از ماشین‌آلات سنگین‌وزن کار گرفته نمی‌شود و به دلیل دشوارگذر بودن مسیر، این راه مواصلاتی هنگام برف‌باری‌ها مسدود خواهد شد.
کنش‌گران مدنی غور هم تاکید دارند که از بهار سال روان خورشیدی، پس از تخریب پل «کمینج» بارها نگرانی از بروز «فاجعه انسانی» در فصل سرما را با مقام‌های محلی غور، معاونت اول ریاست جمهوری، اعضای مجلس نماینده‌گان، وزارت فواید عامه و ریاست جمهوری در میان گذاشتند، اما به این مساله توجه نشد.
وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث به تازه‌گی از تهدیدات ناشی از حوادث طبیعی مرتبط به بارش برف و باران در ۲۵ ولایت کشور خبر داد و افزود که این ولایت‌ها در زمستان پیش رو، روزهای سختی را تجربه خواهند کرد.
بر‌اساس معلومات وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث، رژیم برف‌باری به دلیل تغییرات اقلیمی، دچار دگرگونی شده و نسبت به سال‌های گذشته، یک ماه زودتر آغاز شده است. این امر سبب نگرانی از بروز حوادث طبیعی، بسته ‌شدن راه‌ها، سرازیر شدن سیلاب، وقوع زلزله و لغزش کوه و برف‌کوچ شده است.
ولایت کوهستانی و سردسیر غور در غرب کشور، از جمله ولایاتی است که همه‌ساله در فصل سرما، به دنبال برف‌باری سنگین، در بخش‌های گوناگون آن مسیرهای مواصلاتی به روی رفت‌وآمد وسایل نقلیه روزها و هفته‌ها مسدود می‌شود.
بخش بزرگی از مواد خوراکی، مواد سوخت، ضروریات اساسی و اجناس مصرفی غور، از هرات وارد این ولایت می‌شود. دشوارگذر بودن مسیر بزرگ‌راه هرات – غور سبب افزایش بهای مواد اساسی در این ولایت می‌شود.
هم‌زمان با نزدیک شدن فصل سرما و بارش برف، مقام‌های حکومتی و ساکنان غور از بروز «فاجعه بزرگ انسانی» بیم دارند و از هم اکنون هشدار می‌دهند که برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی، باید اقدام فوری شود. نگرانی اصلی آنان از بسته بودن مسیر اصلی بزرگ‌راه غور – هرات به دنبال تخریب پل «کمینج» است. این پل در بهار سال روان خورشیدی از سوی طالبان تخریب و پس از آن مسیر اصلی غور – هرات مسدود شد.
حسن حکیمی، از فعالان مدنی غور، در صحبت با روزنامه ۸صبح می‌گوید که از زمان تخریب پل تاکنون دست‌کم سه بار نگرانی مردم و فعالان مدنی نسبت به وقوع فاجعه انسانی در فصل سرما به دنبال مسدود شدن بزرگ‌راه غور – هرات را با مقام‌های ارشد حکومت مرکزی در میان گذاشته است. به گفته‌ی او، فعالان مدنی، مقام‌های محلی، اعضای مجلس نماینده‌گان و اعضای شورای ولایتی غور، بارها نگرانی‌شان را نسبت به مسدود شدن مسیر اصلی بزرگ‌راه غور – هرات و احتمال مسدود شدن کامل مسیرهای فرعی آن، با معاون اول ریاست جمهوری، وزارت فواید عامه و مقام ریاست جمهوری در میان گذاشته‌اند، اما برای رسیده‌گی به این مشکل کاری نشده است.
مقام‌های محلی غور نگرانی فعالان مدنی و ساکنان این ولایت از بروز فاجعه انسانی در فصل سرما و بارنده‌گی را می‌پذیرند. حبیب‌الله رادمنش، معاون والی غور، به روزنامه ۸صبح می‌گوید که اداره محلی نگرانی مردم را می‌پذیرد، اما به دلیل وجود ناامنی و حضور طالبان، امکان بازسازی پل کمینج و بازگشایی مسیر وجود ندارد. معاون والی غور می‌افزاید که نگرانی مردم از وقوع فاجعه انسانی در فصل سرما با مقام‌های ارشد حکومت مرکزی در میان گذاشته شده است و در صورت بارش شدید برف و مسدود شدن راه‌های مواصلاتی، برای ساکنان غور مشکل پیش می‌آید.
ریاست فواید عامه غور نیز می‌پذیرد که ناامنی و حضور گسترده طالبان در مسیر راه اصلی غور – هرات مانع بازسازی پل کمینج و بازگشایی این مسیر به روی رفت‌وآمد موترهای باربری و مسافربری شده است. عبدالمجید صمیم، رییس فواید عامه غور، به روزنامه ۸صبح می‌گوید که حکومت مرکزی دستور داده تا پیش از آغاز فصل سرما، بررسی‌های ابتدایی برای بازسازی پل کمینج و بازگشایی مسیر انجام شود، اما به دلیل حضور طالبان و ناامنی، چنین کاری امکان ندارد.
او می‌پذیرد که در صورت مسدود بودن مسیر بزرگ‌راه غور – هرات، حتا اگر مسیر فرعی «دره غوک» و «بند بایان» از وجود برف پاک‌کاری شود، باز هم این مسیر «قابل استفاده نیست» و راه غور – هرات به احتمال زیاد در فصل برف‌باری مسدود می‌شود.
حدود ۹۰ درصد راه‌های مواصلاتی ولایت غور «خامه/خاکی» است و همه‌ساله با آغاز فصل بارش برف و باران مسیرهای ارتباطی ولسوالی‌ها به مرکز ولایت و مرکز ولایت به ولایت‌های هم‌جوار برای مدتی مسدود می‌شود.
وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث در جریان همین هفته اعلام کرد که در زمستان پیش رو بیش از هفت میلیون نفر زیر تهدید خطرات حوادث طبیعی قرار دارند و برای رسیده‌گی به مشکلات آنان بیش از دو میلیارد افغانی بودجه در نظر گرفته شده است.
هم‌زمان با این وزارت‌ فواید عامه نیز از آماده‌گی‌اش برای پیش‌گیری از بسته ‌شدن راه‌های مواصلاتی خبر داد و مسوولان این وزارت‌ می‌گویند که در صورت بسته شدن راه‌های مواصلاتی، آماده‌اند تا بیش از هشت هزار کیلومتر سرک را پاک‌سازی کنند.
مسدود شدن راه‌ها در فصل زمستان سبب می‌شود که بسیاری از بیماران به دلیل نبود دوا و دست‌رسی نداشتن به پزشک و شفاخانه، در برخی ولسوالی‌های دوردست غور جان بدهند و همین امر نگرانی غوری‌ها از زمستان دشوار پیش رو را افزایش داده است و آنان از احتمال وقوع «فاجعه انسانی» هشدار می‌دهند.

هشت صبح
۲۸
 عقرب ۱۳۹۹