X

آرشیف

جنگ‌جویان در غور کمک‌های موسسه‌‌ها را از مردم پس گرفتند

باشنده‌گان ولایت غور ادعا دارند که مسوولان محلی طالبان کمک‌های توزیع‌شده به آنان را دوباره گردآوری کرده‌اند. این کمک‌ها از سوی یک موسسه غیردولتی به افراد بی‌بضاعت توزیع شده بود. به گفته آنان، این کمک‌ها شامل پول نقد و مواد غذایی بوده است. مسوولان محلی طالبان در غور به‌گونه رسمی در این باره ابراز نظر نکرده‌اند، اما به باشنده‌گان روستاهای این ولایت گفته‌اند که قرار است جاده‌های منتهی به غور ترمیم شود و این کمک‌ها به کارگران توزیع خواهد شد.

عبدالحق، باشنده ولسوالی پسابند ولایت غور، در صحبت با روزنامه ۸صبح می‌گوید که چشم‌ انتظارش به کمک‌های بشردوستانه موسسه‌های مددرسان بوده که پس از تلاش‌های زیاد شامل فهرست افراد بی‌بضاعت شده و یک مقدار کمک مالی به دست آورده است. به گفته او، مسوولان محلی طالبان اما این کمک‌ها را دوباره از نزد آنان گردآوری کرده‌اند.

عبدالحق توضیح می‌دهد که این کمک‌ها در آغاز ماه قوس از سوی موسسه «انصاری» به او و شماری از خانواده‌های بی‌بضاعت دیگر توزیع شده بود. موسسه انصاری از نهادهای داخلی است که در بخش توزیع کمک‌ها با سازمان «WFP» همکاری می‌کند. عبدالحق می‌افزاید: «موسسه انصاری برای ما کمک توزیع کرد، دل ما خوش بود که زمستان را با همین کمک‌ها سپری می‌کنیم، اما پس از یک روز طالبان دوباره این کمک‌ها را از ما پس گرفتند.» عبدالحق مقدار این کمک‌ها را مبلغ ۲۷۵ دالر امریکایی پول نقد به هر خانواده عنوان می‌کند. او می‌افزاید: «یک روز بعد نفرهای ولسوال آمدند و گفتند که این دستور است و باید همه کسانی که پول گرفته‌اند، پس به مقام‌های امارت تسلیم کنند.»

پسابند یگانه ولسوالی نیست که طالبان کمک‌های توزیع‌شده موسسه‌ها را از باشنده‌گان بی‌بضاعت آن گردآوری کرده‌اند. باشنده‌گان ولسوالی دولینه این ولایت نیز از این ناحیه شکایت دارند. باشنده‌گان ولسوالی دولینه می‌گویند که یک روز پس توزیع مواد غذایی از سوی موسسه «ورلد‌ویژن» به افراد بی‌بضاعت در این ولسوالی‌، افراد طالبان آمدند و همه مواد را با خود بردند.

جمعه‌گل، باشنده قریه غارک ولسوالی دولینه، می‌گوید که این کمک‌های بشردوستانه در ماه قوس به باشنده‌گان چندین روستای این ولسوالی توزیع شده بود. به گفته او، این کمک‌ها شامل آرد، روغن، لوبیا و نمک بود. جمعه‌گل می‌افزاید: «به ۱۰ قریه که با ما همسایه بودند، از سوی موسسه ورلدویژن کمک آمد، مثل آرد، روغن، لوبیا و نمک، اما فردایش طالبان آمدند و از همه مردم این مواد خوراکی را پس گرفتند.»

مسوولان محلی طالبان در غور به مردم توضیح داده‌اند که قرار است کار اسفالت راه‌های مواصلی غور آغاز شود و این کمک‌ها به کارگران توزیع خواهد شد.

غور یکی از ولایت‌های محروم در غرب کشور بوده که باشنده‌گان آن از محرومیت و فراموشی همیشه‌گی شکایت دارند. نبود مرکزهای درمانی، عدم دسترسی به خدمات صحی و مسدود بودن جاده‌های منتهی به این ولایت در فصل زمستان هرازگاهی سبب می‌شود که بیماران زیادی به‌ویژه مریضان نسایی – ولادی و آپاندکس پیش از رسیدن به داکتر تلف شوند. هم اکنون که آغاز فصل زمستان است، شاهراه‌های این ولایت با کابل و هرات و همچنان بیشتر مسیرهای مواصلاتی ولسوالی‌های این ولایت به مرکز به دلیل ریزش برف مسدود شده‌اند.

با این حال، باشنده‌گان غور می‌گویند که بیکاری در این ولایت اوج گرفته است و مردم در فصل سرما با شکم‌های گرسنه روز و شب خود را سپری می‌کنند و کمتر خانواده‌هایی به مواد سوخت دسترسی دارند. به گفته آنان، یگانه امید خانواده‌های بی‌بضاعت همین کمک‌های بشردوستانه است که از سوی موسسه‌ها به آنان توزیع می‌شود، اما طالبان این کمک‌ها را نیز از نزد آنان گردآوری کرده‌اند.

هرچند خواستیم نظر موسسه‌ها را در این باره داشته باشیم، اما هیچ‌یک حاضر به گفت‌وگو نشد.

فعالان مدنی در غور نیز تأیید می‌کنند که مسوولان محلی طالبان کمک‌های توزیع‌شده به روستاهای این ولایت را گردآوری کرده‌اند. آنان موسسه‌های بشردوستانه را به سکوت در برابر ظلم طالبان متهم می‌کنند و از این موسسه‌ها می‌خواهند که بالای طالبان فشار بیاورند تا کمک‌های توزیع‌شده به خانواده‌های بی‌بضاعت را به جیب خود نیندازند.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.