X

آرشیف

توقع افسران پولیس زن در غور از مذاکرات قطر
یک مادر با چهار پسرش در صفوف پولیس ملی ولایت غور ایفای وظیفه می‌کنند.
پری گل می‌گوید ده سال می‌شود که برای دفاع از خاک و خدمت به مردم در صفوف پولیس ملی غور ایفای وظیفه می‌کند.
پری گل ۳۵ ساله دوم سارن، مسئول بخش اناث قوماندانی امنیه ولایت غور است.
او آرزو دارد بعد از به نتیجه رسیدن گفت‌وگو‌های صلح (در قطر) با طالبان بتواند در صفوف پولیس همچنان ایفای وظیفه کند: "ما از حکومت همین را می‌خواهیم که خانم‌ها از وظیفه‌های خود محروم نگردند. خانم‌ها سهم داشته باشند. ما آرزو داریم که رشد کنیم. ما بسیار سختی‌ها را دیده‌ایم. از زمان طالبان ما خاطرۀ خوش نداریم. از خانه بیرون شده نمی‌توانستیم. شلاق می‌خوردیم خداوند او روز را دیگر نیاورد."
پری گل می‌گوید که بعد از او اکنون چهار پسرش نیز به صفوف پولیس ملی پیوسته و در کنار وی برای مردم خدمت می‌کنند.
برخی از چهره‌های سیاسی افغانستان در یک ماه اخیر بار بار در باره ایجاد حکومت موقت صحبت کرده اند.
 
سیمن گل عضو نظارت خانه پولیس ملی غور است.
او نگران روی‌کار آمدن حکومت موقت و بازگشت نظام طالبانی در کشور است: "اگر در سراسر افغانستان صلح بیاید و ما طبقۀ اناث که هر کدام ما ۱۴ سال تا ۲۰ سال خدمت کرده ایم، وقتی در پهلوی برادر‌های خود نباشیم، پس بر می‌گردیم به همان روزهای سیاه (حکومت طالبان)، این‌گونه صلح را هیچ‌کس قبول ندارد."
شماری از باشندگان ولایت غور نیز فعالیت زنان پولیس را گامی ارزنده و دست‌آورد نیکو در تامین امنیت این ولایت می‌خوانند.
عبدالجبار از باشندگان غور، حضور پولیس زن را در جامعه مهم می‌داند: "گروه‌های تروریستی با لباس زنانه وارد شهرهای افغانستان می‌شوند و آن‌ها انتحار و انفجار می‌کنند، پولیس زن در اینجا نقش اساسی دارد و می‌تواند افراد مشکوک زنانه را تلاشی کند و مانع هدف‌های آنان شود."
 
مقام‌های امنیتی در ولایت غور نیز نقش پولیس زن را برجسته می‌دانند.
نیک محمد نیکزاد آمر امنیت و سرپرست قوماندانی امنیه ولایت غور به رادیو آزادی گفت:" بودن اینها (پولیس زن) اهمیت زیاد دارد چون ما سر و کار ما با خانه ها، فامیل‌ها و خشونت‌های فامیلی است. اینها اگر همراه ما نباشند نمی‌توانیم قانون را به خصوص در بین فامیل‌ها به درستی تطبیق کنیم."
به گفتۀ آقای نیکزاد هم اکنون ۲۲ زن در بخش‌های امنیت نظارت خانه‌های زنانه، تلاشی خانه‌ها، و عملیات‌های ویژه دستگیری مظنونین زن در صفوف پولیس ملی غور کار می‌کنند.
این زنان در ولایتی ایفای وظیفه می‌کنند که هم اکنون جنگجویان طالبان در بخش‌های آن فعالیت گسترده دارند.
آنان این وظیفه را با وجود همه خطراتی که جان‌های ‌شان را تهدید می‌کند، پذیرفته اند. نگرانی‌شان این است که در گفت‌وگو‌های صلح دست‌آورد زنان و حقوق آنان قربانی نشود.

رادو آزادی

 
X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.