X

آرشیف

تنها مکتب ناشنوایان در ولایت غور در آستانه‌ی مسدودشدن است

مکتب ناشنوایان در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور یگانه نهاد آموزشی برای افراد دارای معلولیت شنوایی در این ولایت است که اکنون با مشکلات زیادی، از جمله کمبود آموزگار، نداشتن جای مناسب و مواد مُمد درسی مواجه است.

عبدالهادی ۲۲ ساله دانش‌آموز صنف دهم مکتب ناشنوایان ولایت غور است. او در کنار کسب تعلیم و تربیه حرفه نجاری را در این مکتب یاد گرفته و اکنون در گوشه‌ای از شهر فیروزکوه مشغول کار است.

عبدالهادی اما می‌گوید از درآمدی که از نجاری به‌دست می‌آورد مخارج زندگی خانواده‌اش را تأمین نمی‌تواند. این دانش‌آموز مکتب ناشنوایان ولایت غور از فقر و نبود کار در این ولایت نگران است.

او که به زبان اشاره حرف می‌زد و استادش ترجمه می‌کرد، افزود: «من علاقه‌مندی که به باسوادشدن داشتم شامل این مکتب شدم و در کنار درس شغل نجاری را نیز یاد گرفتم، ولی حالا هیچ کسب‌وکاری که بتوانیم مخارج زندگی خانواده‌ام را تأمین کنم وجود ندارد.»

تنها عبدالهادی نیست که از نبود کار و فقر اقتصادی شاکی است، بلکه شماری دیگراز دانش‌آموزان مکتب ناشنوایان ولایت غور که در کنار درس حرفه‌های مختلف را یاد گرفته‌اند نیز از نبود کسب‌وکار در این ولایت انتقاد می‌کنند.

نائب ۲۳ ساله دانش‌آموز صنف یازدهم مکتب ناشنوایان غور است. نائب اکنون جهت تأمین مخارج زندگی‌اش در یک خیاطی در شهر فیروزکوه کار می‌کند. او اما می‌گوید که درآمدش نمی‌تواند نیازمندی‌های زندگی را تأمین کند.

نائب همچنین می‌افزاید که سواد کافی دارد و در صورت مساعدشدن زمینه‌ی کار در ادارات دولتی، آماده است کار کند.

در مکتب ناشنوایان شهر فیروزکوه که حدود ده سال قبل توسط مؤسسه گلوبل ایجاد شد، بیش از ۳۰ دانش‌آموز پسر و دختر در این مکتب سرگرم آموزش و پرورش هستند. دانش‌آموزان این مکتب از نبود امکانات نیز شاکی‌اند.

با این حال، مسئولان محلی طالبان در ولایت غور مشکلات در این مکتب را می‌پذیرند و می‌گویند در صورتی که از سوی «دولت و نهادهای مددرسان» حمایت نشود، مسدود خواهد شد.

علی محمد، آمر شهدا و معلولین طالبان در غور می‌گوید: «از نگاه مواد درسی این مکتب هیچ چیزی ندارد؛ مثل کتاب، کتابچه و قرطاسیه و چیزی اگر نیاز باشد خودشان با همکاری استادان جمع‌آوری می‌کنند. بزرگ‌ترین مشکل سد راه مکتب ناشنوایان نبود اقتصاد است. اگر به مکتب ناشنوایان کمک صورت نگیرد ممکن مسدود شود.

مسئولان محلی طالبان و دانش‌آموزان مکتب ناشنوایان غور از ریاست معارف این ولایت می‌خواهند که این مکتب را حمایت و شامل سیستم معارف کند.

دانش‌آموزان مکتب ناشنوایان ولایت غور اکنون در دو اتاق ساختمان اداره شهدا و معلولین این ولایت با سه آموزگار مشغول آموزش دانش و حرفه هستند. معاش آموزگاران این مکتب از سوی مؤسسه گلوبل پرداخت می‌شود.

باشندگان و فعالان مدنی غور هم از استعدادهای دانش‌آموزان مکتب ناشنوایان این ولایت ستایش می‌کنند و روی حمایت بیشتر آنان تأکید دارند.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.