X

آرشیف

تجمع انتخاباتی 200 محصل غور از پوهنتون های کابل و هرات در ولایت غور

تجمع انتخاباتی 200 محصل غور از پوهنتون های کابل و هرات در ولایت غور

آژانس خبرى پژواک

 پنجشنبه 22 اسد 1388 برابر با 13 اگست 2009

از سوى ديگر حدود ٢٠٠محصل پوهنتون هاى کابل و هرات در ولايت غور تجمع نموده ، گفتند به کسى راى ميدهند که سرک مرکزى غور را قير نمايد. آنها افزودند که حامد کرزى در سفر خود به غور وعده قير ريزى اين سرک را نموده بود،اما تا حال اين وعده عملى نشده است. گلبدين يکتن از محصلين نگفت که   به کدام کانديد راى ميدهند، اما  تصريح       کرد : (( هر کسى که وعدۀ قطعى سرک مرکزى غور را بما بدهد، به وى راى خواهيم داد.)) به گفتۀ وى، غور تا هرات ٣٨٠ و با کابل ٤٨٠ کيلو متر فاصله دارد و مردم بخصوص در زمستان به علت برفبارى و مسدودى راه ها تلف ميشوند.محبوب اکبری مسوول ولايتی دفتر بنیاد آزاد وعادلانه افغانستان درغور در  نشست خبری امروز ادعا کرد که از  قدرت وتجهیزات دولتی به نفع کمپاين حامد کرزی استفاده ميشود. وى استفاده از تعمير هاى دولتى ،حضورمقامات دولتی درمجالس حمایت از  کرزی واستفاده وسایل دولتی ومیدان هوايى را از جملۀ اين موارد خواند و مدعى شد که  همیشه تمام ادارات دولتی غور با وسایل دست داشته خویش به نفع کرزی کمپاین میکنند  . پرویز یعقوبی کمیشنر حقوقی کمیسیون سمع شکایات ولایتی غور به آژانس خبری پژواک گفت که  نظربه فرمان 38 ریاست جمهوری ،به نفع یا علیه یک کاندید مشخص نباید ازطرف ادارات دولتی سوء استفاده صورت بگیرد.

وی ميگويد که استفاده ازجای ، تجهیزات وقدرت دولتی به نفع یک کاندید خلاف قوانین است ، اگراستفاده هم صورت میگیرد باید یکسان باشد. 

وی اظهارداشت تاهنوز 8 مورد تخلف که شامل استفاده ازمکان  و  حضور مقامات دولتی دروقت رسمیات درمجالس انتخاباتى بوده، ثبت شده است. اما کمال الدين مودودى مسوول کمپاين انتخابات حامد کرزى در غور اين ادعا ها را رد کرده، گفت که مقامات دولتى در کمپاين هاى کرزى شرکت نداشته و از امکانات ووسايل دولتى به نفع کرزى استفاده نشده است. وى متذکر شد که امروز شمارى از مردم از غور به هرات توسط دو هليکوپتر وزارت دفاع  انتقال داده شدند، اما هليکوپتر دراختيار هر کانديد قرار داده ميشود .مبارزات انتخاباتى در حالى جريان دارد که کمتر از ٤ روز به پايان مبارزات باقى مانده است. قرار است که انتخابات رياست جمهورى و شوراهاى ولايتى به تاريخ ٢٩ اسد داير شود.

 

 

جاپان پنج اعشاريه ٩ مليون دالر را به ولايت غور و ولايات همجوار آن مساعدت نمود

آژانس خبرى پژواک

 پنجشنبه 22 اسد 1388 برابر با 13 اگست 2009

 کشور جاپان مبلغ  پنج اعشاريه ٩ مليون دالر را به ولايت غور و ولايات همجوار آن کمک مى کند. در خبر نامۀ که از سوى سازمان غذايى جهان در کابل منتشر يافته آمده است که آن سازمان مبلغ پنج اعشاريه ٩ مليون دالر را از حکومت جاپان امروز دريافت نموده که اين مساعدت به افغان هاى دچار گرسنکى از طريق خريدارى موادغذايى در مناطق غربى افغانستان به مصرف مى رسد . جميل الکوزى سخنگوى سازمان غذايى جهان در کابل به آژانس خبرى پژواک گفت :  سازمان غذايى جهان در کابل امروز تفاهمنامۀ را با سازمان همکارى هاى بين المللى جاپان  JICA )) به امضا رسانيد، که به اساس آن سازمان همکارى هاى بين المللى جاپان ( JICA )   مبلغ پنج اعشاريه ٩ مليون دالر را در ولايت غور و ولايات همجوار آن به مصرف مى رساند. الکوزى اظهار داشت : که اين مساعدت براى سال هاى ٢٠٠٩و ٢٠١٠ بوده و هدف آن خريدارى مواد غذايى براى شاگردان مکاتب ابتدايه بخصوص طپقۀ اناث ، سواد آموزى و پروژه هاى  کار در مقابل غذا، به مصرف خواهد رسيد . موصوف گفت : که کشور جاپان قبلاَ نيز همچو مساعدت ها را از طريق سازمان غذايى جهان نموده بود.  

 

ادعای امامی غوری مبنی ائتلاف نه انصراف واتحاد.

چهار شنبه 21 اسد 1388 برابر با 12 اگست 2009

آژانس خبری باختر

امامی غوری طی تماس تلیفونی به رسانه ها گفته است او با سید جلال کریم إئتلاف کرده است نه انصراف و یا اتحاد. این در حال است که شخصی بنام الحاج شهسوار که خود را رئيس کمپاين انتخاباتى غورى در بادغيس معرفى کرد، به آژانس خبرى پژواک گفت که دو معاونش بنام هاى حاجى فضل احمد و عبدالقدوس نيز شامل پيوست شده گان  اند. وى افزود :((  زمانى که اطلاع يافتيم که امامى غورى با سيد جلال کريم( نابغه) يکجا شده ، بدون مشوره با دفتر مرکزى خود در کابل، تصميم گرفتيم که به نفع حامد کرزى بگذريم…)  اما عبدالقادر امامى غورى ميگويد که شهسوار يکى از اعضاى کمپاين وى در بادغيس بوده و پيوستن با کمپاين حامد کرزى به هدايت  وى صورت نگرفته است. او در تماس تيليفونى به آژانس پژواک گفت : (( اين کار شخصى خود شهسوار است.)) بعضى رسانه اخيراً از نزديک شدن غورى با سيد جلال کريم  خبر دادند.اما غورى گفت که او با نابغه ائتلاف کرده؛ نه اتحاد و انصراف!وى علاوه کرد که فعلاً هم کانديد رياست جمهورى بوده و حيثيت حقوقى اش حفظ است.

 

درولایت غور برای پنج مکتب تعمیر ساخته میشود

چهار شنبه 21 اسد 1388 برابر با 12 اگست 2009

آژانس خبری باختر

ساختمان این مکاتب به هزینه نزدیک به پنجصد هزار دالر کمک یونیسف ساخته میشود. محمد نعیم فروغ، رئیس معارف ولایت غور به آژانس باختر گفت، تعمیر هرمکتب دارای شش صنف درسی خواهد بود. این مکاتب درشهر چغچران ساخته میشوند. به گفته رئیس معارف ولایت غور، باساختمان این مکاتب مشکل حدود یکهزار و پنجصد شاگرد دختر و پسر از ناحیه نبود صنوف درسی ، رفع میگردد. 

 

هزاران خانواده درغور ازتسهيلات مواصلاتى و زراعتى مستفيدگرديد

آژانس خبرى پژواک

سه شنبه 20 اسد 1388 برابر با 11 اگست 2009

با ترميم بيش از٦٢٣ کيلو مترسرک وپاک کارى ١٩کيلومتر کانال، تسهيلات مواصلاتى و زراعتى براى هزاران خانواده در ولايت غور فراهم شد. کار اين پروژه ها در اوايل سال جارى در ولسوالى دولينه و چغچران ( مرکز غور) آغاز و اينک تکميل شده است . گلزمان نائب مدير برنامۀ همبستگى ملى رياست احياء و انکشاف دهات غور به آژانس خبرى پژواک گفت که اين پروژه ها در ١٢٥ قريه عملى شده اند. به گفتۀ وى، در بعضى جاها که  سرک وجود نداشت؛ احداث  و بعضى جاهاى ديگر ترميم شده است. نائب ميگويد که از طريق پاک کارى کانال، يکهزار جريب زمين زراعتى تحت آبيارى قرار ميگيرد.  

پروژه ها تحت برنامۀ کار در بدل غذا تطبيق شده اند. موصوف  افزود که  در مجموع ٥٣٣ تُن مواد خوراکى از سوى سازمان غذايى جهان  (WFP)        براى٢٩٣٢ نفر توزيع گرديده است. او علاوه کرد که براى هر کارگر در بدل کار سه ماهه ، ٣ بورى گندم پنجاه کيلويى، ١٨ کيلو دال و١٠ کيلو روغن داده ميشود عبدالمومن  باشندۀ قريه اخته خانه  چغچران ميگويد که در ترميم ١٠ کيلو متر سرک قريۀ خود که  به  مرکز ولايت منتهى ميشود ؛کار نموده و علاوه بر اينکه سرک شان ترميم شده، مواد غذايى نيز بدست آورده است. او گفت که  قبلاً سرک براى عبور و مرور عراده جات نامساعد بود و مريضان و محصولات زراعتى را با مشکل انتقال ميدادند؛ اما حالا تسهيلات خوب ترانسپورتى براى شان مهيا گرديده است.  خيرالله  يکتن از دهاقين ولسوالى دولينه اظهار داشت که ٥کيلو متر کانال در منطقۀ شان پاک کارى شده است. 

به گفتۀ وى، کانال به اثر سيلاب پُر شده و باعث قلت آب زراعتى گرديده بود؛ اما بعد از پاک کارى  مقدار آب  زياد شده و به طور منظم وکافى به زمينهاى زراعتى ميرسد.  اما نامبرده شکايت کرد که اين پروژه ها کوتاه مدت بوده، لازم است که پروژه هاى طويل المدت روى دست گرفته شود تا براى مردم، زمينۀ اشتغال  به شکل دوامدار مساعد گردد.  اما مدير برنامۀ همبستگى ملى غور ميگويد که قرار است در جريان امسال،  ده ها پروژه را براى ٤٠ هزار نفر در بدل ٦ هزار تُن مواد غذايى  به سطح غور عملى نمايند . وى مى افزايد که پروژه ها عمدتاً شامل ترميم سرک و پاک کارى کانال ها بوده و بديل خوب ،براى  اشتغال زايى پنداشته ميشود. انجنيرتاج محمد " زلال " رئيس احياء وانکشاف دهات غور ميگويد که مطابق پلان تصويب شدۀ امسال در مجموع   ٣ هزار کيلومتر  سرک در اين ولايت ترميم و جغل اندازى  و ٣١٥کيلومتر کانال پاک کارى خواهند شد.

قرار معلومات وى، اين پروژه ها  دربدل ٧ هزار تُن مواد غذايى  براى 12هزار فاميل در  ولسوالى  های  چارسده ، دولينه ، سا غر ، تولک  ،لعل   سرجنگل و چغچران عملى ميشوند. زلال ميگويد که تا حال ٢ هزار تن مواد غذايى  در بدل پروژه ها به مردم داده شده است و ٥ هزار  تن ديگر  درولسوالی های شهرک ، پسا بند ، تيوره و دولتيار  درآينده  به کار گران   توزيع  ميشود. از اين مواد   ٢٩ هزار فاميل مستفيد خواهند شد . قبلاً مردم و مسوولين غور، روند بازسازى را کُند خوانده؛ گفته بودند که دولت و جامعۀ جهانى در بخش بازسازى، بخصوص در قسمت پروژه هاى بزرگ، هيچ توجهى ندارند.  به گفتۀ آنها حتى يک کيلو متر سرک قير شده  در غور که  يکى از ولايات مرکزى و کوهستانى است؛ وجود ندارد و نامساعد بودن راه هاى مواصلاتى  باعث  عدم سرمايه گذارى  و رشد تجارت وصنعت شده است.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.