X

آرشیف

بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک معرفی شد

جمعه 15 جوزا 1394 برابر است با 5 می 2015
نویدالله پژواک
وبسایت جام غور

بامیان رسماً به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای عضو سازمان همکاری های منطقوی جنوب آسیا یا سارک SAARC معرفی شد. سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور بعد از قطع نوار و نامگذاری این ولایت بحیث مرکز فرهنگی کشورهای سازمان همکاری های منطقوی جنوب آسیا گفت:" امیدوارم با کسب این نام ولایت بامیان توجه جامعه جهانی را به خود جلب نموده و انکشاف بیشتر نماید".
محفل که در هوتل غلغله شهر بامیان به هدف نامگذاری بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک تدویر یافته بود، علاوه بر حضور معاونان دوم رئیس جمهور و رئیس اجرایه و وزیر اطلاعات و فرهنگ، شماری از اعضای مجلس، نمایندگان از کشورهای سریلانکا، بنلگه دیش، هند، پاکستان، بوتان و سایر کشورهای عضو سازمان سارک، حضور داشتند. سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور بامیان را محل زایش بخشی از فرهنگ جهانی خواند و گفت اماکنی مانند شهر غلغله، شهر ضحاک، شهر شاهی، بالاحصار و چهل‌برج و به‌ویژه پیکره‌های بودا بیانگر خلاقیت و تمدن مردم بامیان هستند.
آقای دانش با انتقاد از برنامه های نا متوازن دولت مرکزی گفت، برخی ولایات به شمول بامیان از برنامه توسعه یی دولت بهره ای نبرده و در محرومیت قرار گرفتند. او گفت: "بامیان با آنکه در سیزده سال گذشته از امنیت خوبی برخوردار بوده و باشندگان آن همواره با دولت همکار بوده اند، اما شاهد تطبیق کمترین برنامه های انکشافی در این ولایت هستیم." دانش از دولت افغانستان و همکاران بین المللی خواست که برای تغییر سیمای بامیان و متناسب سازی آن با شرایط امروزی، وارد عمل شوند.
افغانستان در سال ۲۰۰۷ عضویت سازمان سارک را بدست آورد و سال گذشته هیئتی از جانب این سازمان به بامیان سفر کرد و این ولایت را به عنوان پایتخت فرهنگی سارک مناسب دانست. قرار بود این جشنواره در آغاز سال جاری میلادی در بامیان برگزار شود، اما به دلیل سردی هوا و آماده نبودن دولت افغانستان، برگزاری آن به امروز (۱۵ جوزا) به تعویق افتاد.
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.