X

آرشیف

باشندگان غور: یونسکو منار جام را از یاد برده

شماری از باشندگان هشدار می‌دهند که اگر اقدام فوری برای نجات منار جام صورت نگیرد، این بازمانده تاریخی فرو می‌ریزد.

منار تاریخی جام در ولایت غور که در ماه‌های پسین بر اثر سیلاب‌ها آسیب جدی دیده، هم‌چنان در شرایط بحرانی به سر می‌برد.

به گفته مسوولان محلی غور، تاکنون هیچ اقدامی برای استحکام و مرمت این اثر تاریخی صورت نگرفته است.

عبدالحی زعیم رییس اطلاعات و فرهنگ غور اظهار داشت: «تاکنون دیوارهای استنادی به درستی ساخته نشده است و ضروری است که وزارت اطلاعات و فرهنگ، که ما بارها درخواست کرده‌ایم و همچنین یونسکو که برای حفاظت از منار جام از جهان کمک دریافت می‌کند، به این امر توجه جدی نشان دهند.»

منار جام، صدها سال می‌شود که در میان سیاه کوه و دریای هری‌رود، استوار مانده است، اما رویدادهای طبیعی به ویژه سیلاب‌ها، قامت آن را تا حدودی خمانده است.

شماری از باشندگان هشدار می‌دهند که اگر اقدام فوری برای نجات منار جام صورت نگیرد، این بازمانده تاریخی فرو می‌ریزد.

میر رحیم یکی از بازدیدکنندگان گفت: «فروپاشی این منار تاریخی، یک فاجعه بزرگ فرهنگی نه تنها برای افغانستان، بلکه برای کل جهان اسلام است.»

جمعه‌گل محمدی بازدیدکننده دیگر افزود: «سیلاب‌های امسال تاثیر زیادی بر منار جام داشته و این منار که از سال‌های گذشته نیز کج شده بود، اکنون در آستانه فروپاشی قرار دارد.»

منار جام بیست‌ودو سال پیش به‌عنوان میراث مشترک جهانی در فهرست یونسکو ثبت شد؛ اما به گفته فرهنگیان، یونسکو، یا سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، این اثر تاریخی را به فراموشی سپرده است.

ثاقب کارشناس امور فرهنگی در غور گفت: «سیلاب‌ها چنان قوی بودند که به پایه منار رسیدند و تا حدود یک و نیم متر ارتفاع آب بالا آمد. با چنین شرایطی، سقوط منار بسیار محتمل است. دیوارهای استنادی موجود به هیچ وجه نتوانسته‌اند از منار حفاظت کنند و مسیر سیلاب‌ها را مهار کنند.»

منار جام با تاریخ نزدیک به هزار سال، یکی از کهن‌ترین مناره‌های خشتی جهان به شمار می‌رود. این میراث تاریخی با وجود تمامی مشکلات، همچنان استوار مانده است و ارزش‌های یک تمدن باشکوه را در خود حفظ کرده است.

X

به اشتراک بگذارید

Share

نظر تانرا بنویسد

کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.