آرشیف

2024-2-18

جام غور

افزایش سوءتغذیه در غور؛ سه تا چهار کودک در یک تخت بستری می‌شوند

طالبان در بیش از دوونیم ‌سال گذشته با وجود سرازیر شدن میلیون‌ها دالر کمک‌های بشری نتوانسته‌اند بحران صحت و فقر را در افغانستان مدیریت کنند. با تداوم حاکمیت این گروه، گرسنه‌گی، بیکاری و بیماری نیز به شدت دوام یافته است. در این میان بیکاری و بیماری‌های ناشی از فقر و گرسنه‌گی باشنده‌گان غور را به ستوه آورده است. آمارهای رسیده از شفاخانه ولایتی غور نشان می‌دهد که در یک تخت سه تا چهار کودک مبتلا به سوءتغذیه در این شفاخانه بستری‌اند.

منابع در ولایت غور می‌گویند که در سال‌ جاری خورشیدی سوءتغذیه جان ده‌ها کودک را گرفته و صدها تن دیگر را با خطر مرگ روبه‌رو کرده است.

با این حال، خانواده‌های کودکان مبتلا به سوءتغذیه می‌گویند که فقر، گرسنه‌گی و بیکاری باعث شده که آنان نتوانند غذای مناسبی برای فرزندان‌شان تهیه کنند. به گفته آنان، کودکان‌شان در نتیجه فقر به سوءتغذیه مبتلا شده‌ و در مقابل چشمان‌شان جان می‌دهند.

ریاست صحت عامه غور تحت کنترل طالبان نیز تایید می‌کند که آمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه ناشی از فقر و گرسنه‌گی در این ولایت در حال افزایش است. به گفته این ریاست، شمار زیادی از کودکان در نتیجه ابتلا به سوءتغذیه در سال روان خورشیدی جان باخته‌اند.

براساس آمار اعلام شده از سوی ریاست صحت‌ عامه غور تحت کنترل طالبان، در سال جاری بیش از ۷۰۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه در شفاخانه ولایتی غور بستری شده‌اند که از این میان ۲۲ تن آنان جان باخته‌اند.

عبدالاحمد نوری، معاون ریاست صحت عامه طالبان در غور، با تایید افرایش آمار مبتلایان به سوءتغذیه می‌گوید: «طی ۹‌ ماه سال ۱۴۰۲، تعداد واقعات بستر شده ۷۶۹ تن بود که متاسفانه از بین ۷۶۹ تن، ۲۲ تن فوتی داشتیم؛ اما در سال گذشته تعداد بسترشده‌گان ۶۹۰ تن بود و در یک‌ سال کامل تعداد فوت‌شده‌ها ۲۰ تن بود.»

او می‌افزاید: «نظر به این آمار در مقایسه با سال گذشته متاسفانه گراف واقعات سوءتغذیه افزایش را نشان می‌دهد.»

ریاست صحت عامه طالبان در غور افزوده است که بیش‌ از یک‌ سال می‌شود بخش مراقبت‌های ویژه کودکان مبتلا به سوءتغذیه شفاخانه این ولایت را یک نهاد خارجی حمایت می‌کند.

از سوی دیگر، خانواده‌هایی که کودکان‌شان را برای درمان به شفاخانه ولایتی غور آورده‌اند، می‌گویند که به دلیل افزایش فقر، کودکان‌شان به سوءتغذیه مبتلا شده‌اند. این خانواده‌ها می‌افزایند که شفاخانه ولایتی غور بستر کافی برای کودکان مبتلا به سوءتغذیه ندارد، به‌گونه‌ای که حتا در یک تخت سه تا چهار کودک بستری می‌شوند.

حليمه، یکی از باشنده‌گان غور که کودک مبتلا به سوءتغذیه‌اش را به شفاخانه غور انتقال داده است، در صحبت با روزنامه ۸صبح می‌گوید: «کودکم خیلی ضعیف و لاغر بود، به شفاخانه آوردم، داکتر گفت که خیلی وضع کودک شما خراب است و باید بستری شود.»

مادر این کودک مبتلا به سوءتغذیه می‌افزاید: «چیزی به خانه نداشتیم، شب و روز خود را با نان و چای سپری‌ می‌کنیم. به لقمه نان خشکی احتیاجیم، از ناداری طفلکم مریض شد. حالا که به داکتر آوردیم، داکترها می‌گویند که وضعش خرابه و سوءتغذیه شده است.»

زینب، یکی دیگر از زنان غوری است که مدت پنج شبانه‌روز کودکش به دلیل بیماری سوء‌تغذیه در شفاخانه بستری شده است. او علت بیماری کودکش را فقر عنوان می‌کند، اما می‌گوید که شرایط درمان کودکان مناسب نبوده و در هر تخت، دو تا چهارکودک بستری هستند.

زینب می‌افزاید: «شوهرم بزگری می‌کرد، ‌خشک‌سالی خیلی شد و از بزگری هم خرج خشکه [نیمه] ما گیر نمی‌آمد. ناداری و چیزی هم که به خانه نبود وسیله شد که کودکم سوءتغذیه شود و پنج شب است که بستری است به شفاخانه و داکتر‌ها هم می‌گویند که وضع طفل خراب است.»

او می‌گوید: «حالا کاشکی شفاخانه باز جای خوبی بودی، آدم تیار [جور] وقتی داخل می‌شود مریض می‌شود. باز این کودکان بدون از او مریض است به هر تختی سه کودک بستری است که هر کودک سه پایواز هم دارد. از مجبوری و ناداری آوردیم به این‌ جا، اگر نه این ‌جا مریض‌ها را مریض‌تر می‌کند.  به‌جای یک مریض همزمان سه مریض بستری است.»

این در حالی است که سازمان صحی جهان (WHO) با نشر گزارشی از افزایش بیماری‌ عفونت حاد تنفسی در دو هفته پایانی ماه جنوری در افغانستان خبر داده است. در گزارش این سازمان گفته شده که در این مدت نزدیک به ۸۴ هزار مورد بیماری حاد تنفسی در افغانستان به ثبت رسیده که از این میان ۳۸۳ تن جان باخته‌اند.