آرشیف

2022-9-20

جام غور

افزایش دو برابری قیمت زغال‌سنگ در ولایت غور

غور در غرب افغانستان از ولایت‌های کوهستانی و سردسیر کشور محسوب می‌شود. ساکنان آن در گذشته‌ها برای گرم کردن خانه‌های‌شان در فصل زمستان بیشتر از هیزم‌های کوهی و مدفوع حیوانات (چلمه) استفاده می‌کردند، اما اکنون به‌دلیل کاهش بُته‌های کوهی و کم‌رنگ‌ شدن دامداری، به‌ویژه در شهر فیروزکوه، مرکز غور مردم مجبور هستند از زغال‌سنگ استفاده کنند.

باشندگان ولایت غور می‌گویند که اکنون قیمت زغال‌سنگ در این ولایت به‌گونه‌ بی‌پیشینه‌ای افزایش یافته و اگر کاهش نیابد، نمی‌توانند برای فصل سرما مواد سوخت تهیه کنند. آنان از حکومت طالبان می‌خواهند که قیمت زغال‌سنگ را کاهش دهند تا بتوانند برای گرم کردن منازل شان زغال‌سنگ خریداری کنند.

دلیل افزایش قیمت زغال‌سنگ در غور

باشندگان ولایت غور می‌گویند، در سال جاری قیمت زغال‌سنگ نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته است و آنان اکنون توان خریداری مواد سوخت و به‌ویژه زغال‌سنگ را ندارند. به‌گفته این باشندگان غور، قیمت یک سیر زغال‌سنگ از ۶۰ افغانی در سال گذشته به ۱۲۰ افغانی افزایش یافته است.

عبدالبصیر، که برای تهیه زغال‌سنگ در شهر فیروزکوه آمده است، می‌گوید: «در ولایت غور برق درستی وجود ندارد، هیزم‌هایی که در گذشته از کوه‌ها می‌آوردیم حالا آن‌هم تمام شده و مجبور هستیم که از زغال‌سنگ استفاده کنیم ولی امسال زغال هم به‌گونه‌ بی‌پیشینه‌ای افزایش یافته که ما توان خریداری آن را نداریم.»

محمدگل، یکی دیگر از باشندگان غور از گروه طالبان می‌خواهد که قیمت زغال‌سنگ را کاهش دهند تا مردم بتوانند مواد سوخت مورد نیاز شان را تهیه کنند.

او افزود: «در سال گذشته یک سیر زغال را ما به ۶۰ افغانی می‌خریدیم ولی امسال -همین اکنون- یک سیر به ۱۲۰ افغانی رسیده است. شاید تا رسیدن زمستان خیلی هم افزایش یابد. ما از حکومت می‌خواهیم که به قیمت زغال‌سنگ توجه کند.»

فروشندگان زغال‌سنگ در ولایت غور اما افزایش تعرفه‌های گمرکی، کرایه بلند و قیمت تیل را از دلایل بلند رفتن بهای زغال‌سنگ در این ولایت عنوان می‌کنند.

حسین، از فروشندگان زغال‌سنگ که از ولسوالی بلخاب ولایت سرپل به ولایت غور زغال‌سنگ آورده است، می‌گوید: «تعرفه‌های گمرکی خیلی افزایش یافته. کرایه بالا است و همچنان تیل هم قیمت شده و راه‌ها هم بسیار خراب است. فی تُن زغال‌سنگ از بلخاب تا غور شش هزار کرایه می‌خورد و سه هزار و ۶۰۰ افغانی هم دولت مالیه می‌گیرد که ما را واقعا با مشکلات زیاد مواجه ساخته است.»

این فروشنده‌ی زغال‌سنگ در ولایت غور همچنان صادر شدن زغال‌سنگ افغانستان به پاکستان را یکی دیگر از دلایل افزایش بهای زغال‌سنگ در کشور می‌داند و از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهد تا جلوی این کار را بگیرد و برای کاهش مالیه نیز توجه کند.

توقف کار استخراج زغال‌سنگ «اسپی‌سنگ» ولسوالی الله‌یار غور

سال گذشته درست پس از روی‌کارآمدن طالبان در کشور، کار استخراج معدن زغال‌سنگ منطقه «اسپی‌سنگ» در ولسوالی الله‌یار ولایت غور آغاز شد، ولی پس از مدتی کوتاه دوباره متوقف گردید.

هنگام افتتاح کار استخراج معدن زغال‌سنگ الله‌یار گفته شده بود که این معدن منبع مهم عایداتی برای مردم ولایت غور بوده و زغال‌سنگ الله‌یار از کیفیت بالای برخوردار است که می‌تواند نرخ مواد سوختی را در این ولایت کاهش داده و بستر مناسبی اشتغال‌زایی را برای باشندگان غور فراهم کند. اما این رویای ساکنان غور به واقعیت مبدل نشد. باشندگان غور می‌گویند که شرکت قراردادی استخراج کرده نتوانسته و مجبور به فرار از این ولایت شده است.

مسئولان محلی طالبان در ولایت غور نیز می‌گویند که شرکت قراردادی موفق به استخراج معدن زغال‌سنگ الله‌یار نشده است. به‌گفته آنان، این معدن اگر به‌صورت درست و معیاری استخراج شود، می‌تواند زغال‌سنگ با کیفیت تولید کرده و زمینه کار و اشتغال‌زایی را برای مردم نیز فراهم کند.

زغال‌سنگ و تأثیرات آن بالای محیط زیست

آگاهان محیط زیست در ولایت غور از کاهش بُته‌های کوهی که در گذشته برای گرم کردن خانه‌ها استفاده می‌شد، ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند که استفاده زیاد از زغال‌سنگ می‌تواند محیط زیست را ضربه زده و سبب آلودگی محیط‌زیستی شود.

جمعه‌خان، از آگاهان محیط زیست در غور می‌گوید: «استفاده زیاد از زغال‌سنگ می‌تواند سبب آلودگی محیط زیست شود. متأسفانه در این اواخر به‌دلیل بی‌توجهی مردم و حکومت‌های گذشته، تمام بته‌های کوهی که مردم در فصل زمستان برای گرم کردن خانه‌های‌شان استفاده می‌کردند از بین رفته است. ما از حکومت و مردم می‌خواهیم که جهت جلوگیری از انقراض بته‌های کوهی که موجودیت آن فواید زیاد در محیط زیست دارد، توجه کرده و از آن‌ها محافظت کنند تا در سال‌های بعدی بتوانند از آن استفاده کنند. چون اگر از زغال‌سنگ استفاده بی‌رویه صورت گیرد، سبب آلودگی محیط زیست و افزایش بیماری‌ها می‌شود.»

طالبان چه کردند؟

مسئولان محلی طالبان در غور نیز از افزایش قیمت مواد سوختی خبر داده و می‌گویند که به‌دلیل افزایش بهای تیل، قیمت زغال‌سنگ نیز در تمام کشور افزایش یافته است.

آنان اما می‌گویند در صورتی که فروشندگان مواد سوختی از نرخ تعین‌شده گران‌فروشی کرده و احتکار کنند، با آنان برخورد قانونی خواهد شد.

مسئولان محلی طالبان در ولایت غور از مردم می‌خواهند که در صورت مشاهده گران‌فروشی و احتکار با مسئولان مربوطه در جریان بگذارند تا از این کار جلوگیری شود. آنان همچنان از تلاش‌ها برای پیشگیری از گران‌فروشی سخن می‌زنند.

چندی پیش آژانس اطلاعاتی باختر که تحت کنترل طالبان نشرات دارد، گزارش داد که کار استخراج معدن زغال‌سنگ در ولسوالی تولک ولایت غور به داوطلبی سپرده شده و قرار است کار استخراج آن آغاز شود، اما تاهنوز آغاز نشده است. باشندگان غور در حالی از افزایش قیمت مواد سوختی در این ولایت نگرانی می‌کنند که سه ماه دیگر تا فصل زمستان باقی مانده است. به‌گفته باشندگان غور، با نزدیک شدن فصل سرما، بهای مواد سوخت نیز افزایش خواهد یافت.

 

منبع: اطلاعات روز