آرشیف

2023-10-13

دوکتور صلاح الدین سعیدی

یک مشورهٔ رایګان برای  طالبان ! 

 

بحران اخراج افغانهای  مقیم پاکستان امروز! 

 در تأریخ لحظات أند که  ارزش شان از سالهای سال هم بیشتر است! در زمان حاکمیت ظاهر شاه در جنګ آزادی بنګله دیش و در جنګ با هند، جانب افغانی فرصتهای خوب را نه تنها از دست دادبلکه جوانمردانه و کاکه !؟!؟ به جانب پاکستان ګفت که تمام نیرو های نظامی خود را از جانب افغانستان ببرید و از جانب ما تشویش نداشته باشید، ما بر شما نمی تازیم! اما اینکه فرصت را از دست دادیم راه اسیر شدن ۷۱ هزار اردوی پاکستان و ذلیل شدن شانرا به دست هندیها کس مانع شده نه توانست! 

 

بیایید حال بحران را به فرصت مبدل کنیم و این راه مشخص عملی اش است! 

حق ګرفته میشود و حق داده نمی شود! عوض عذر به پاکستان حق خود را بخواهید! 

از لحاظ تأریخی افغانستان تا مارګله و أټک یک سرزمین بود و هست! 

 

اطلاق مهاجر بر افغان در سرزمین  آبایی خود،  خواست و اصطلاح دشمن بود و هست که به دهن ما و جهان داده شده است! 

تمام این واقعیت ها را با دهها مستندات و از جمله با استناد:  مراجعهٔ بار بار جانب انګلیس در مورد سرنوشت این مناطق به حکام افغان، در طول تأریخ، سند ساده و روشن متعلق بودن این مناطق به افغانستان است و دیګر به مستند سازی هم ضرورت نیست. اما این نتیجه ګیري ساده و قابل دسترس به منطق همه و دهها سند تأریخی دیګر در مورد تعین سرنوشت این مناطق به شاهان افغان، سند مالکیت این سرزمین به افغانهاست! جانب متخصص انګلیس، ارشیف ملی انګلیس ، پاکستان و متخصصین فن سرزمین های افغانستان کامل را میدانند! 

توافق و سند ( توافق دیورند لاین که صرف به زبان انکلیسی است و امضاء ندارد و ۹۹ سال از آن سپری شده!) ، حاکم ( استعمار وقت) با شخص و کشور تحت قیمومیت ( امیر عبدالرحمن پسر افضل خان که وارث تخت نبود و حق فاتح جنګ میوند، شهزاده ایوب خان پسر شاه متوفی ، را غصب کرده بود!)  و بدون ازادی خارجی  و ګذشت زمان و توافق (۹۹سال در عقارات مطابق توافقات مشابه استعمار وقت و کامن لا )، و به نام بفر زون  ( مندرج در  نوشتهٔ هشت ماده ای به نام دیورند لاین) چه از لحاظ مبدای وچه از لحاظ انکشافات بعدی فاسخ و  قانونا وجود ندارد و موجود نیست! 

افغانستان در تأسیس پاکستان و بعد در راجستر شدن در ملل متحد مخالف وجود پاکستان در سر زمینهای خود بود (سه حصهٔ پاکستان امروز سرزمین افغانستان کامل هست!) و حقوق دادن انګلیس ( سال۱۹۵۱م.) به خاطر  تحقیق  قانونیت ایجاد پاکستان چنین نظر را نیز دارد! 

در سال ۱۹۴۷ م بعد ازینکه قریهٔ مغلکی – افغانستان از جانب پاکستان بمبارد شد، و لویه جرګه – پارلمان  افغان (۱۹۴۹م) تمام توافقات ممکن قبلی به شمول دیورند لین را ملغی اعلان کرد. به تعقیب آن  حکومت انګلیس به حقوق دادن خود وظیفه  داد که این مسأله را از لحاظ حقوقی بررسی کند. حقوقدان انګلیس به حکومت خود تحریری نګاشته و ګفته: که این فرمان جانب حکومت انګلیس به ایجاد و قایمقام ساختن پاکستان که از چار حصه، سه حصه ان ( پاکستان ) در ملک غیر و غیر قانونی بوده و اګر  جانب افغانی به هر مرجع بین المللی مراجعه کند جانب پاکستان بازنده است. 

این سند ۵۰ سال مطابق قوانین انګلیس محرم بود و حال افشاء شده و در ارشیف رسمی و ملی انګلستان موجود است. 

استعمال کلمهٔ مهاجر  به افغان که در سرزمین آبایی  خویش است، اصطلاح نادرست است! 

حال که پاکستان با افغانهای مقیم پاکستان (غیر مشروع ) چنین برخورد غیر انسانی دارد و ایشان را به ظلم اخراج میدارد و به توقعات  خواستهای جهان، سازمان ملل متحد، …. پاکستان وقعی نمی ګذارد ، باید  جانب طالب ( حاکمیت دیفکتو) به سازمان ملل متحد و محاکم جهان درخواست واپس کردن سرزمین های افغانستان را مطابق به طرح معاون اتحادیه اروپا مطرح کند. 

 

من به اندازهٔ کافی مستندات  و شخصیت  های متخصص و متعهد  شناخت و رابطه دارم که ثابت ساخته میتوانیم که  چیزې به نام «دیورند لین» از نقطه  صفری و به صورت بعد 

( void and voaidable) 

از لحاظ قانونی وجود ندارد  و باید افغانستان  تأریخی و کامل احیاء شود و کشور به نام دین  ( پاکستان ) جز فتنه و غدهٔ سرطانی ترور 

و دهشت چیزی بیش نیست! 

راه علاج اری جهان و منطقه قطع ابن غدهٔ سرطانی است! 

تصادم حرکت طالبان و استابلشمنت  پاکستان 

 حتمی  و واقع شدنی است! 

همین وقت اش است! 

 

من و افغانها برای دفاع ازین موضوع در سطح جهانی امکانات حقوقی دارم! 

داکتر صلاح الدین سعیدی 

۱۲/۱۰/۲۰۲۳ 

۰۰۴۴۷۸۸۶۴۷۴۶۳۸