X

آرشیف

یک تنازع مُزَخرف ، درتیوره

در سمت شرقی مرکز ولسوالی تیورۀ- غور ، از تنگۀ کاودک تا تنگۀ سرپنک ( قسمت اصلی ناوۀ تیوره) ، مردمی از یک تبار ، یک نژاد ، یک دین ، یک مذهب ، یک رنگ ، یک فرهنگ ، بنامهای باین و کرسیا ، با همدگر در چند قریه ، مانند گوشت و ناخن، طور مخلوط زندگی دارند . صد ها نفرکرسیاه میتوان یافت که مادرهای شان باین است و صد ها باین از مادران کرسیا تولد شده اند. سالها در شادی و غم همدیگر شریک بوده ، و با هم زندگی کرده اند . درین اواخر دست کثیف ابلیس ملعون که حامل طاعون نقاق است ، می خواهد با توسل به عدۀ جهِّال ، کارد را به استخوان این مردم مظلوم برساند و آنگاه ، با تخیلات باطل و شیطانی خویش ، بازی کند . از دو ماه به این طرف از همین مردم(باین و کرسیا) حدود ده نفر از بیگناهترین ، معصومترین ، پاکترین و خوبترین جوانانی شهید شده که بر جنازۀ هرکدام ایشان ، کرسیا و باین مشترکاً ماتم گرفته اند . شرایط محیطی فعلی، آبستن خوادث بسیارخطرناکی می باشد . تعدادی مردم به خاطری حفظ آبرو امنیت خود، دار و ندار خویش را فروخته ، اسلحه می خرند و عدۀ هم اکنون رخت مهاجرت بسوی شهر ها می کشند .
آنطرف در مرکز غور مقام های ولایت ، شورای ولایتی، پولیس ، امنیت دولتی و حتی نمایندگان غوردر پارلمان ، این تنازع کریه را به آرامی، بی تفاوتی و خون سردی نظاره می کنند و خوب می دانند که در تیوره نحش زخمی دولت غلطیده ، جراثیمی برکالبد آن لانه کرده ، در حال گندیدن است ، زمانی خواهد رسید که بوی گند آن ، دماغ همه را آزار دهد . این گره که هم اکنون با تدبیر دست باز شده میتواند ، روزی به دندان، قابل باز شدن نخواهد بود . این یک نمونه از نزاع های است که در غور جریان دارد و شاید در محلات دیگری نیز چنین باشد .
خوانندۀ محترم ، نویسندۀ این سطور از پدر کرسیا و از مادر باین می باشم (نه کرسیا هستم نه باین ، هم باین هستم هم کرسیا) ، مانند یکی از افراد عادی همان محیط ، سخت عذاب وجدان می کشم . عقل سلیم حکم می کند که همه اشخاص خیرخواه ، عالمان دین ، مردان عاقل وعاقبت اندیش ، باین و کرسیا اگر درتیوره ، در چغچران ، درهرات ، درهلمند ، در نمروز ، درقندهار، درکابل و هر جای دیگری که هستند، بنام خدا، ازوابسته گان خود ( مردم محل) بخواهند تا هوشیار باشند ، بازیچۀ دست شیاطین نشوند ، با همدگرتفاهم کنند ، باهم بازو دهند و اشخاص مغرض، تبه کار، پست فطرت ، گمراه و جاهل را فرصت ندهند تا روز گار مردم را سیاه سازند .

ا نمالموء منونَ اخوت ، فاصلحو بین اخوَیکم

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.