آرشیف

2022-4-11

استاد صباح

کیش ومات پوتین درشطرنج سیاسی دنیا

کیش ومات پوتین درشطرنج سیاسی دنیا

پوتین در راستای طلا برای روبل روسیه حرکت کیش و مات را روی شطرنج سیاسی دنیا انجام داد.

هر گرام طلا برابر است با 5000 روبل روسیه.

آخرین باری که یکی ازحاکمان دنیا جرآت چنین کاری را داشت سرهنگ قذافی بود که خود و کشورش را نابود نمود.

آیا جهان سرمایه به این دلیل وارد جنگ رودررو با روسیه میشود؟ اگروارد چنین جنگی شود خواهد توانست ابرقدرتی همچون روسیه را مثل لیبی نابود کند؟

اگر کسی وارد درگیری با روسیه نشود، روز به روز ارزش ارزهای دیگر نسبت به روبل روسیه کاهش میابد.

این حرکت پوتین در واقع اعلام جنگ مستقیم با راکفلرها و سیستم پولی مبتنی بر بهره بانکی دنیا (ربا) میباشد.

با این حرکت شطرنجی پوتین نه تنها دیگر هیچ تحریمی بر علیه روبل روسیه شانسی نخواهد داشت، بل روبل روسیه با پشتوانه ی طلا مانند اسلحه ای جهت نابودی سیستم مالی بدون پشتوانه جهان عمل خواهد نمود.

روسیه جزو تولید کنندگان طلا نیز تلقی میشود.

جالب تر از همه اینکه، یکی ازرسانه های معتبر و مشهور غربی در آلمان ( دوچ ولی)، چنین گزارش داد:

روز چهارشنبه، ششم اپریل، اتحادیه اروپا بسته دیگری از تحریم‌ها علیه روسیه را اعلام کرد که از جمله شامل قطع واردات زغال سنگ از این کشور می‌شود، با این همه بهبود ارزش روبل در برابر ارزهای خارجی همچون هفته گذشته ادامه یافت.

روز پنجشنبه هر دلار آمریکا با ۷۸ روبل روسیه معامله شد که مشابه دوره قبل از شروع جنگ اوکراین است. تحلیلگران اقتصادی نرخ بالای سود مبنا، کنترل شدید جریان سرمایه و نیز مازادی از درآمد در بیلان تجارت خارجی روسیه که بیشتر به ادامه صدور نفت و گاز، از جمله به آلمان برمی‌گردد را از عوامل بهبود و ثبات نرخ روبل ارزیابی می‌‌کنند.

 

سقوط قابل انتظار، صعود غیرمنتظره

 

 

کیش ومات پوتین درشطرنج سیاسی دنیا

 

با شروع جنگ روسیه علیه اوکراین ارزش روبل در برابر دلار به کمتر از نصف کاهش یافت و هر دلار با ۱۷۷ روبل معامله می‌شد، ولی از هفته‌‌های گذشته ارزش ارز روسیه دوباره حالتی صعودی به خود گرفت. با توجه به تحریم‌های کشورهای غربی علیه بانک مرکزی روسیه روبل در حال حاضر ارزی نیست که در بانک‌ها مبادله شود، ولی کماکان در شماری از بازارهای ارز ولو به صورت محدود خرید و فروش می‌شود و نرخ آن هم بر اساس همین تبادلات تعیین می‌شود.

نرخ بالای سود در روسیه ظاهرا یکی از عوامل اصلی تثبیت قیمت روبل است. اندکی پس از شروع جنگ علیه اوکراین بانک مرکزی روسیه با افزایش دوبرابری نرخ سود مبنا آن را به ۲۰درصد رساند. کنترل جریان سرمایه که مانعی در راه خروج ارز از کشور است نیز به کمک بهبود وضعیت روبل آمده است. این نیز هست که الیگارش‌ها و صاحبان سرمایه‌های کلان در روسیه با توجه به تحریم‌ها امکان انتقال و واریز پول از بانک‌های روسیه به بانک‌های خارجی را ندارند.

مازاد در تجارت خارجی هم عامل مهمی در تثبیت وضعیت روبل تلقی می‌شود. در حالی که کشورهای غربی واردات نفت و گاز روسیه را مشمول تحریم‌ها نکرده‌اند، اقدام آنها در تحریم صدور کالا به روسیه عملا بیلان تجارت خارجی روسیه را به نفع صادرات بر هم زده و مقدار قابل توجهی ارز در دست این کشور قرار گرفته است. عدم ورود کالاهای غربی به کشور و متمایل‌شدن مصرف‌کنندگان به خرید محصولات داخلی نیز غیرمستقیم بر افزایش ارزش روبل تاثیر گذاشته است.

اقدام کرملین در اعلام این که خریداران نفت و گاز باید بهای آن را به روبل بپردازند گرچه در عمل با مخالفت کشورهای غربی روبرو شده و سازوکاری که نهایتا روسیه برای این تصمیم وضع کرد تغییری در پرداخت‌های خارجی (به یورو و دلار) ایجاد نمی‌کند، ولی فضای روانی ناشی از اعلام کرملین در مجموع به سود روبل تمام شده است.

با این همه پیش‌بینی می‌شود که تاثیرات تدریجی تحریم‌ها و رشد منفی اقتصاد روسیه که به کوچک‌شدن  احتمالا ده درصدی آن خواهد انجامید نهایتا پایه‌های روبل را هم به لرزه درآورد و سقوط شدید آن را رقم بزند. این در حالی است که تا قبل از حمله به اوکراین پیش‌بینی می‌شد که اقتصاد روسیه امسال از یک رشد چهار درصدی برخوردار باشد.”

 

این همه تحریم ها و کنش های قلدرمآبانه ی الیگارشی غرب به سردمداری امریکا، بازتاب افتضاح سترگ تاریخی برای غرب و نوکرانش در صفحات سیاه تاریخ دیپلوماسی و روابط بین المللی رقم میخورد.