آرشیف

2020-10-14

احمد سعیدی

کشتی صلح خلیلزاد به منزل نمی رسد

انشعاب عمیق و فراگیر که در بین گروه طالبان به وجود آمده آنها را به دو گروه موافق و مخالف با موافقت نامه امضا شده با امریکا تقسیم کرده است.
طالبان که در دوحه حضور دارند موافق اند اما بر عکس تعدادی از فرماندهان نظامی طالبان مانند عبدالمنان نیازی که در بادغیس و فراه فعالیت دارد ابراهیم صدر، ملا عبدالقیوم ذاکر، ملا نعیم بریس که در هلمند میجنگند قومندان فصیح الدین در شمال ملا باز محمد حارث ،فضل الرحمان خلیل در شرق قاری صفی الله، اختر مفتی، منیر قاری محمد یاسین، ملا نور الله هدفمند در پکتیا و غزنی همچنان فعال شدن محاذ تازه بنام فدایان علیه توافقنامه و ادامه جنگ بشمول یک تعداد از قومندانان گروه حقانی  و تعدادی از حامیان ملا محمد یعقوب پسر ملا عمر این انشعاب را عملاً فعال و غیر انکار ساخته، مقامات امریکایی پاکستان و هیئت مذاکره کننده طالبان در دوحه بشمول آقای خلیلزاد بخوبی از این مسئله آگاه و سخت نگران اند، اما بخاطر که این مسئله میان مردم  و سایر گروه های طالبان در میدان های نبرد تاثیر منفی زیادی نکند رهبری طالبان در دوحه و استخبارات پاکستان بشمول آقای خلیلزاد در تلاش اند  تا این انشعاب را مخفی نگهداشته و مدیریت کنند. 
علت اساسی این است طالبان که در پاکستان و افغانستان بخصوص در میدان های  جنگ اند بر قابلیت پیروزی توافقنامه دوحه که بین خلیلزاد و طالبان امضا شده تردید دارند. به باور من این دو دستگی در بین طالبان تفاهم و تامل مسالمت آمیز آن گروه را با دولت افغانستان بخصوص به هیئت فرستاده شده دولت به قطر را دشوار ساخته است.
چنانچه تعداد زیادی از جنگجویان طالبان که در داخل میجنگند با گروه طالبان قطر باور  و اعتماد نداشته و آنها را مزدوران امریکا خائن  معامله گر به ارزش های جهاد و اسلام میدانند.
 
علت اصلی این انشعاب و دو دستگی بین طالبان بی خبر نگه داشتن  اکثریت گروه طالبان از جزییات کامل توافقنامه که بین خلیلزاد و ملا برادر امضا شده است شمرده میشود.
گروه انشعابی میگویند چرا متن کامل توافقنامه با خلیلزاد افشا نمی شود این
دو دستگی و انشعاب باعث گردیده تا جنگ با شدت ادامه یابد و تعهد را که طالبان بخاطر قطع رابطه با گروه داعش و القاعده به مقامات امریکایی داده بودند عملی نگردد. چنانچه در حال حاضر جنگجویان طالب در داخل به عوض مخالفت با القاعده و داعش روابط شان را با این دو سازمان دهشت افگن تقویت و ازدیاد بخشیده اند.
حتی عده ای به این باور اند که حملات انتحاری و پیچیده با همکاری گروه حقانی و داعش  بطور مشترک طراحی و عملی میگردد و حملات را که گروه حقانی به تنهایی انجام دهد مسئولیت آنرا داعش عهده دار میشود چون بین این دو گروه تفاهم مشترکی وجود دارد.
در وجود این انشعاب جنگ ها شدت گرفته و از سوی دیگر متاسفانه در حدود ۹ الی ۱۰ هزار گروه های دهشت افگن خارجی که در صفوف طالبان فعالیت دارند آنها نیز حمایت خود را از گروه انشعابی که علیه توافقنامه طالبان با امریکا مخالف بودند اعلان نموده اند.
سیاسیون و مردم افغانستان باید بدانند و باور داشته باشند اگر توافق نامه ای بین دولت افغانستان و طالبان صورت هم بگیرد جنگجویان خارجی و گروه انشعابی طالبان جنگ در افغانستان را ادامه میدهند.
امیدوارم مسئولین دولت  افغانستان با حقایق کنار بیایند و به کمک مردم افغانستان راه بیرون رفتی از ادامه خشونت و جنگ های بعدی دریابند که از این بیشتر مردم مسلمان افغانستان بدون درک از واقعیت ها و معاملات پشت پرده به قربانگاه فرستاده نشوند.