X

آرشیف

کرزی هدف یــــــورش لفظی مقامات اروپایی و امریکایی

  

سرمنشی پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو روز گذشته درمصاحبه با و اشنگتن پست ضمن انتقاد شدید از دولت افغانستان حکومت این کشور را بی کفایت خواند. شیفربه واشنگتن پست گفته است که شمال وغرب افغانستان آرام است درحالی که جنوب و شرق کشور صحنه ی خشونت ونا آرامی  بوده است
 
پیش از این خانم هیلاری  کلنتن وزیر خارجه جدید ایالات متحده امریکا درکابینه ی آقای اوباما نیز درانتقاد مشابهی دولت افغانستان را فاسد و ناتوان خوانده و دولت افغانستان را دولت مواد مخدر که حکومت آن دچار کمبود ظرفیت و فساد گسترده است توصیف کرده بود.
 
ابراز نظرمقامات ارشد غربی و امریکایی درچنین وضعیتی که افغانستان درآستانه ی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد وحکومت ریس جمهور بوش که بزرگترین حامی حامد کرزی ریس جمهور افغانستان بود نیز به پایان دوره حاکمیت هشت ساله خود درامریکا رسیده است  می تواند یک چرخش بزرگ و رویگرداندن حامیان خارجی از دولت ریس جمهور کرزی تلقی شود .درحال حاضر حامیان عمده ی ریس جمهور کرزی درایالات متحده امریکا مانند ریس جمهور بوش ، زلمی خلیل زاد وشمار دیگر از مقامات ارشد این کشور از اریکه ی قدرت دور شده و به نحوی به حاشیه کشیده شده اند . دیدگاه بارک اوباما ریس جمهور فعلی امریکا درسال گذشته هنگامی که وی به حیث یک سناتور وکاندید انتخابات ریاست جمهوری امریکا درقبال دولت افغانستان بیان نمود نیات وطرز دید اوباما و کابینه ی وی را درقبال حکومت افغانستان به رهبری حامد کرزی به خوبی بیان میکرد .اوباما  دراین بیانات خود دولت افغانستان را بی کفایت وناتوان خوانده و گفته بود که حکومت این کشوردر مبارزه با مواد مخدر ،فساد اداری ، تروریزم ودیگر بخشها توانایی لازمی و کار آیی را که ایجاب میکند از خود نشان نداده است .
 
انتقادات شدید اللحن مقامات ناتو و ایالات متحده امریکا درقبال حکومت حامد کرزی و ناتوانی این حکومت درقبال ایجاد اداره سالم و حکومت داری منظم درحالی بیا ن میشود که افغانستان نیز درآستانه ی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و درعین حال ریس جمهور کرزی نیز یکی دیگر از کاندیدان عمده در این انتخابات است .
 
بررسی کارکرد های حاکمیت هشت ساله ی آقای کرزی به تناسب به دست آوردن ملیاردها دالر کمک خارجی و حمایت عظیم بیش از چهل کشورخارجی ازدولت افغانستان  به خوبی نشان میدهد که دیدگاه های ناتو وامریکا درقبال دولت افغانستان آنقدر هم غیر منص فانه و غیر واقعبینانه نیست .
 
با گذشت هشت سال از حاکمیت ریس جمهور کرزی درافغانستان حداقل انتظارات مردم درقبال بهبود امنیت ، بدست آوردن اشتغال سالم ، محو مواد مخدر ، و بازسازی کشور براورده نشده است. برعکس درطی سالهای گذشته فساد اداری ، زرع کوکنار وبی امنیتی سیر سعودی خود را درافغانستان پیمود وحکومت این  کشور با وجود حضور ها هزار سرباز خارجی وداخلی و شمار روز افزون آنان نتوانست لااقل امنیت وثبات را درخاک خود تامین کند .
 
واضح است که فساد اداری و پیامدی های آن درافغانستان  برای کشورهای کمک کننده که درحال حاضر روزانه هزاران سرباز شان با مصارف هنگفت مالی درافغانستان حضور دارند قابل قبول نیست واین روند از سالهاست که سبب دلسردی و یا هم بی تفاوتی کشورهای خارجی دربرابر افغانستان شده است.این وضعیت تاحدی نگران کننده است که درطی چندماه پیش ناتو وایالات متحده امریکا بارها ازکشورهای  دخیل  درمبارزه با تروریزم درافغانستان خواستند تا به شمار سربازان خوددراین این کشور بیفزایند اما کمتر کشورها حاضر شدند به این درخواست پاسخ دهند .  هرچند بسیاری از کشورهای کمک کننده خود متهم به ایجاد چنین وضعیت درافغانستان اند اما بیشتر باور ها براین است که بی برنامه گی و عدم کنترول دولت افغانستان درقبال مصرف کمکهای داده شده وعدم جلوگیری از حیف ومیل آن به اشکال گوناگون توسط کشورهای کمک کننده و شماری از مسوولان افغان سبب ایجاد چنین وضعیت شده است .
 
اما چرا به یکباره گی مقامات غربی و اروپایی حکومت آقای کرزی را هدف قرار داده و با ابراز نظرهایی برخلاف دولت حاکم درافغانستان میخواهند نارضایتی خود را به نحوی ابراز کنند ؟
 
باورها براین است که دوستان دولت افغانستان به خوبی از عدم کارایی دولت افغانستان واقف بودند ومواردناتوانی دولت افغانستان نزد آنان دربخشهای مختلف به خوبی محسوس بود اما آنچه را که متحدین دولت افغانستان نمیتوانستند درطی چند سال گذشته ابراز نمایند جلوگیری ازایجاد درز درروند مبارزه علیه تروریزم وشاید هم خلای یک حاکمیت قانونی درافغانستان بود.ودرکنار آن حاکمیت ریس جمهور بوش و گروه کاری اش که بزرگترین حامی حکومت ریس جمهور کرزی بود نیز سبب شده بود تا دولت افغانستان از حمایت وسیع حکومت ایالات متحده امریکا برخوردار باشد .
 
درکنار آن ممکن بیشتر باور غرب به این بود که با پایان یافتن دوره کاری ریس جمهور کرزی وی بار دیگر برای پست ریاست جمهوری  درافغانستان کاندید نخواهد شد اما بدنبال اعلام ریس جمهور کرزی درمورد کاندیداتوری اش درانتخابات آینده ی افغانستان دیدگاه غرب درقبال حاکمیت درافغانستا چرخش بزرگی نمود و مقامات غربی و امریکایی با اظهارنظرهای بیشتر مخالف ُ دولت افغانستان نارضایتی خود رااز کارکرد ها و دستاوردهای ریس جمهورکرزی و تیم کاری اش بیان داشتند
 
حالا آنچه را میتوان از پیش حدس زد این است که با توجه به مواردی که دربالا ذکر شد آقای کرزی ریس جمهور افغانستان وکاندید دور بعدی انتخابات درافغانستان تقریبا حمایت کشورهای مطرح جهان به خصوص حکومت جدید ایالات متحده امریکا راازدست داده وبا این وضعیت  لااقل موردی را که آقای  کرزی به آن دست نخواهد یافت پیروزی درانتخابات آینده درافغانستان است .
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.