آرشیف

2016-9-29

الحاج امین الدین سعـیـدی

«کار عبادت است» ازجمله حدیث نمی باشد:

هستند بخش از مسايل و مطالب كه در اذهان عامه به عنوان نصوص و مستندات ديني مشهور شده اما با مراجعه به اين مستندات يعنی قران كريم و احاديث مندرج در صحاح سته ديده ميشود كه اين فهم و شناخت غير دقيق بوده در مستندات ديني وجود ندارد.
عده از هم اكت عالم دين كرده از مبادي و اصول متعلق ديني خبر لازم ندارند. شما ميدانيد كه در جامعه ما دستار و لنگی و ریش و لباس سفيد كه دقيق محترم اند اما عالم دين بودن با اين لباس حتمي نيست.
هست مواردی که بخش از انسانها بنابر عوامل مختلف عبارات وکلمات عربی را برای مثال ودر لابلای صحبت های خود ذکر مینمایند واحیانآ آنرا نصوص معتبر ديني و حتی حديث معرفی داشته و از جمله حتی به پیامبر بزرگوار اسلام محمد صلی الله علیه وسلم منسوب میدارند از جمله میگویند حدیثی : « العمل عبادة : کار عبادتست» یا « العمل کالعبادة : کار کردن همچون عبادت کردن است» و يا بخش از اقوال صحابه كرام را هم بنابر عوامل متعدد و حتی فضل فروشی به حديث يعنی سنت رسول الله ص معروف نموده اند كه با دقت به ان بايد خدمت همچو اشخاص باید متذکر شد که :در این هیچ جای شک وتردید نیست که کار مباح و حلال مانند تجارت و صنعت و غیره، اگر انسان نیتش را نیک بگرداند؛ مثلا برای پرهیز از گدایی کار کند، و یا برای تامین نفقه خانواده اش، و یا صدقه دادن به نیازمندان، و یا نفع رسانیدن به مسلمین کار کند، آنزمان است که کار کردن او اجر و ثواب خواهد داشت و كسب نفقه وجيبه است.
مثلا پیامبر صلی الله علیه وسلم درباره تامین نفقه خانواده می فرماید : «إِذَا أَنْفَقَ الْمُسْلِمُ نَفَقَةً عَلَی أَهْلِهِ وَهُوَ یَحْتَسِبُهَا کَانَتْ لَهُ صَدَقَةً». (بخاری:5351).یعنی : «اگر مسلمان، به نیت ثواب به خانواده اش، انفاق نماید، برایش صدقه، محسوب می شود». بنابراین اگر کسی نیتش را نیک بگرداند و با چنین نیتی کار مباح و حلالی را پیش بگیرد، انشاء الله بخاطر آن اجر کمایی خواهد شد، بشرطیکه کارکردنش مانع از انجام تکالیف شرعی او نشود و وی را به دنیا مشغول نگرداند، الله متعال می فرماید : «رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ» (سوره نور 37).یعنی : «مردانی که نه تجارت و نه معامله‏، آنان را از یاد الله و برپاداشتن نماز و ادای زکات غافل نمی‏کند؛ آنها از روزی می‏ترسند که در آن، دلها و چشمها زیر و رو می‏شود». ولی جمله که میفرمایند : « العمل عبادة : کار عبادتست»هیچ اصلی در کتب حدیث نداشته ونسبت دادن آن به پیامبر صلی الله علیه وسلم بصورت مطلق جواز ندارد . حدیثی پیامبر صلی الله علیه وسلم است که میفرماید : «إِنَّ کَذِبًا عَلَیَّ لَیْسَ کَکَذِبٍ عَلَی أَحَدٍ، فَمَنْ کَذَبَ عَلَیَّ مُتَعَمِّدًا فَلْیَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ» صحیح مسلم.یعنی: دروغ نسبت دادن به من مانند دروغ نسبت دادن به هیچ کسی نیست، پس هر کسی به عمد به من دروغی نسبت دهد باید جهنم را بعنوان جایگاه برای خود آماده نماید. والله اعلم بالصواب

الحاج امین الدین « سعیدی – سعید افغانی »