آرشیف

2020-8-23

احمد سعیدی

چرا مذاکرات بین الافغانی آغاز نمی شود و چرا امیدواری به نتیجه صلح در افغانستان نیست؟

چندی روز قبل در صفحه فیس بوک خود نوشته بودم که تحولاتی در راه است دوستان زیادی پرسیده اند چه نوع تحولاتی در راه است آیا تحولات مثبت در افغانستان خواهد آمد یا خیر؟
بخاطر اینکه بجواب دوستان پاسخی گفته باشم متن ذیل را با عجله نوشته ام.
به عقیده من بلی تحول باید بیاید ،زیرا جنگ به بن بست رفته است، چنانچه همه شاهد آنیم که در این روز ها محاصره شهر کابل روز به روز تنگتر‌ میشود، از ناامنی های ولسوالی های شمال تا دیگر ولسوالی ها که از قبل در نا امنی به سر میبرند. اگر حکومت کمی دیگر هم غفلت کند، باز دیر خواهد بود. گفته میشود صدها ترورست وارد شهرها، مخصوصا شهر کابل شده است و برای ایشان موترهای مادل بالا خریداری شده، حتی دریشی میپوشند، در همکاری با ستون پنجم فعالیت میکنند.
اگر حکومت از قاطعیت، سرعت عمل کار نگیرد و ابتکار را در دست خود نگیرند، ارگ هم مصئون نخواهد ماند.
به هر صورت باید عرض کنم که به یک راه حل سیاسی لازم است به نظر من اگر تحول پیشروی هرزه ها و بی ریشه ها را برکند ،پس تحول مثبت خواهد بود و اگر دگرگونی ریشه نیروهای وطندوست و مترقی را برکند پس این تحول قهقرایی و خونین و به سوی گذشته های تلخ خواهد رفت.

حالا اینکه چرا مذاکرات بین الافغانی آغاز نمی شود و چرا امیدواری به نتیجه صلح در افغانستان نیست؟

۱- حکومت افغانستان با گذشت یکسال حالا درک کرده است که زلمی خلیلزاد بازی خطرناکی را با طالبان علیه جمهوریت و علیه نظام فعلی راه انداخته است. به طالبان حکومت موقت و تعدیل قانون اساسی وعده داده شده است. و حتی غیر مستقیم توافق بر نظام امارتی شده است. بنآ در آینده همین دولت افغانستان تعهد پنهانی که آقای خلیلزاد با طالبان کرده حاکمیت موجود در سیاست افغانستان هیچ نقشی را نمیتواند داشته باشد.
۲- طالبان در حال حاضر به جنگ علاقمند هستند که این جنگ ادامه پیدا کند بخاطریکه طالبان، پاکستان و دیگر حامیان شان میدانند که هرقدر جنگ در افغانستان ادامه پیدا کند حاکمیت موجود ضعیف میشود، ناتوان می شود، آزردگی و بدبینی مردم نسبت به دولت موجود زیاد میشود. بنآ جنگ به نفع طالب است طالب میتواند ساحات زیادتری را بگیرد، طالب میتواند امتیازات بیشتری را بگیرد، حتی این دولت را از سر راه خود بردارد. از سوی دیگر کسانیکه در قطر اند در رهبری طالبان اند اولادهای شان در همانجا هستند آرام اند، آنها میدانند که هیزم سوخت طالبانی اند که در داخل افغانستان میجنگند، از آنجا جنگ را قومانده میدهند ولی خودشان در آرامش با تعهدی که با امریکا کرده اند در آنجا زندگی میکنند. هدف آقای خلیلزاد از این توافق اینست که به هر قیمتی میشود باید یکبار دیگر دونالد ترامپ به قدرت برسد تا خلیلزاده از این کاسه چرب لقمه ی نانی بدستش بیاید چون خلیلزاد هم جمهوریت خواه است. اما دولت افغانستان حالا میگوید که چرا چند نفر از کومندهای ما را آزاد نمیکنید، پنج و شش نفر از اتباع خارجی است، باید از حکومت افغانستان سوال شود که چرا پیش از لویه جرگه اینها را نمیگفتی؟
چرا آقای غنی و عبدالله در جرگه گفتند که بعد از رهایی این زندانیان یک هفته بعد مذاکرات بین الافغانی شروع میشود، چرا مسئله کوماندو، مسئله خارجی ها مطرح بحث نبود؟
حالا دولت افغانستان میفهمد که ادامه مذاکرات صلح اگر آغاز شود اولین تقاضای که طالبان میکنند حکومت موقت، به رسمیت نشناختن این حاکمیت، تعدیل قانون اساسی، امارت اسلامی که حکومت ناب میگویند، حتی خلع سلاح ساختن قوای مسلح، … خواهد بود.
حالا دولت افغانستان هم به بهانه های مختلف میخواهد مذاکرات بین الافغانی بزودی به نتیجه نرسد تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری. دولت افغانستان فکر میکند که آقای خلیلزاد و دونالد ترامپ به ضد حاکمیت موجود در افغانستان اند بنآ اگر جوبایدن که معاون آن هم خانم هری یک کسی است که مادرش هندی است اگر به قدرت برسند شاید سیاست های ترامپ را دنبال نکنند و همچنین وقتیکه جوبایدن به قدرت میرسد بعد از آن نقش خلیلزاد برای همیش منفی میشود چون او یک جمهوریخواه است. حکومت افغانستان هم میخواهد مذاکرات را امروز و فردا کند تا نتیجه ندهد تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا برگزار شود و امیدوار است که جوبایدن به قدرت برسد.
بنآ هم دولت افغانستان بخاطر مذاکرات در کفش شان ریگ دارند و هم طالبان، این مذاکرات اگر آغاز هم بشوند بدون نتیجه خواهد بود چون طالبان دولت را به رسمیت نمیشناسند و ادعای امارت دارند. دولت افغانستان هم ادعای جمهوریت و قانون اساسی دارد بنآ تا چند ماه دیگر که انتخابات امریکا است از این مذاکرات هیچ ثمره ی نیست، کشتن مردم زیاد خواهد شد و مردم تلفات زیادی خواهد داد. بنآ حالا باید مردم دانسته باشند که دایر کردن لویه جرگه با مصارف هنگفتی که صورت گرفت بازی های بود که باید نمیشد. از سوی هم همانگونه که عده ی از طالبان در قطر علاقمند جنگ اند، در داخل حکومت افغانستان هم عده ی که از غرب آمده اند و بفکر دزدی اند و ادامه جنگ را به نفع شان میدانند اینها هم آتش را پُف میکنند تا جنگ دوام کند.
بنآ بخاطر بقای افغانستان، بخاطر امروز و فردای افغانستان باید ملت افغانستان یک فکری به حال خود بکنند. اگر شما امید داشته باشید که این گروه طالبان و حکومت موجود به شما صلح و آرامش میآورند در اشتباه هستید.

هدف من از تحولات این است مردمانیکه قلب شان برای افغانستان می تپد خوشبختانه در این روز ها دست بکار شده اند نشست ها و دید و بازدید ها متواتر ادامه دارد.
امیدواری میرود که با همت بالا بلند مردم سر بلند و با عزت افغانستان طی سه چهار ماه آینده یک تحولی در راه باشد که بتوانند گلیم این بد بختی ها و نابسامانی ها را برای همیش از افغانستان بردارند.