X

آرشیف

چرا حکمتیار به صدای صلح لبیک گفت ؟
 
گلبدین حکمتیار در ۱۹ عقرب  سال ۱۳۲۶ هجری شمسی مطابق با ۱۹۴۷ میلادی در ولسوالی امام صاحب  ولایت کندز به دنیا آمد.
وی در سال ۱۹۷۷  حزب اسلامی را تأسیس  و رهبری آن را به عهده گرفت و دو سال بعد با انشعاب برخی از اعضای حزب به رهبری یونس خالص، به دو شاخه اصلی تقسیم شد. حزب اصلی به نام حزب اسلامی گلبدین حکمتیار معروف شده و جریان تحت رهبری یونس خالص نیز به حزب اسلامی خالص معروف شد.
و از آن هنگام تاکنون (سال2016) با تمام حکومتهایی که در افغانستان به قدرت رسیده‌اند؛ یعنی حکومت محمد داوودخان نخستین رئیس‌جمهور افغانستان، حکومت سوسیالیستی حزب دموکراتیک خلق، دولت مجاهدین به رهبری برهان‌الدین ربانی، حکومت طالبان و دولت حامد کرزی، وحکومت وحدت ملی جنگیده است. البته حکمتیار در اکثر سالهای جنگ، مذاکراتی را با دولتهایی که علیه آنها می‌جنگید داشته است و حتی در سه نوبت به عنوان نخست‌وزیر دولت مجاهدین انتخاب شد، اما هیچ یک از این مذاکرات در نهایت به پایان جنگ منجر نشده است. اما این بار بعداز مذکرات طولانی وتغیر در جو سیاسی منطقه وسایر عوامل حکمتیار را به صلح ودار کرده باشد اما اینکه ایا پیوستن اقای حکمتیار به روند صلح کشور نتجه خواهد داد یا خیر زمان پاسخ خواهد داد .
حکمتیار سالهاست به پشنهادات صلح جویانه حکومت کابل نه گفته است وی تا کید داشت تا خروجی کامل نیروهای خارجی علیه حکومت کابل مبارزه خواهد کرد واین پشرط از جمله موانع  مهم در گفتگوهای صلح بین حکومت کابل وحزب اسلامی بوده است اما در این اواخر نما ینده گان این حزب  پیش شرط گذشته خود مبنع بر خروجی کامل نیروهای خارجی را نادیده گرفت وگفتگوها  را با نما ینده گان شورای صلح حکومت کابل انجام داده اند. می پردازیم به دلایل وانگیزه های پیوستن حکمتیار به حکومت کابل .
بیرون شدن لیست سیاه سازمان ملل محتد
شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۳ میلادی نام گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی را به دلیل داشتن روابط با اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده در لیست سیاه شامل ساخت. حذف نام وی از این لیست و رفع تعزیرات بالای حزب اسلامی از جمله شرایط اساسی این حزب برای پیوستن با پروسه صلح حکومت افغانستان میباشد.
مطابق به معیارهای بینالمللی هرگاه حکومتی با مخالفین خود به توافق میرسد، سازمانها بخصوص سازمان ملل و شورای امنیت مکلف اند تا پیشنهاد حکومت را تائید کرده و فرد معرفی شده را از لیست سیاه بیرون کند."
امیتاز گیری هرچی بیشتر دولت افغانستان،
 دولت با گرفتنِ تصمیم پرداخت امتیازات ویژه برای بازگشت حکمتیار، «کته‌خرجی بزرگ» و ول‌خرجی بیش از اندازه‌ای می‌کند.
شرط‌های گلبدین حکمتیار، به‌‌طور واضحی نشان می‌دهد که او، به هدف تقویت نیرو، گذر از فهرست تروریستان و ایجاد ساحه‌ی نفوذ در مرکز افغانستان، به حکومت افغانستان می‌پیوندد.
یکی از شرط‌های حکمتیار، بازگشت‌دهی و اسکان «چندین‌هزار پناه‌جوی حزب اسلامی» در نزدیکی‌های پایتخت است.
عبارت «مهاجران حزب اسلامی» بسیار نادرست است. پناه‌جو و مهاجر فرار کرده از جنگ، مربوط هیچ حزبی نیست. فقط پناه‌جو است و مستحق توجه. همه‌ی مهاجران مستحق‌اند، همگان از دست ناگزیری‌های سال‌های «جنگ و جنون» کشور را ترک کرده‌اند. هنوز هیچ پناه‌جویی به نام «مهاجر حزب اسلامی» و یا «مهاجر جمعیت»، یا هم به نام «مهاجر وحدت اسلامی» در افغانستان نداشته ایم. دولت باید تلاشهای همگانی خود را بدون کدام تعبض برای ایجاد سهولت وزمینه بهتر اسکان هم مجاجرین بدون استثنا حمایت واسکان یک گروه تحت نام این ان در حقیقت خیانت به حق سایر پناه جویان کشور است.
حمایت کشورهای عربی بخصوص عربستان از حکمتیار
آقای حکمتیار بعداز شکست های پی در پی درمقابل طالبان با احمد شاه مسعود پیوست . اما بعد  از اشغال کابل توسط طالبان  وی به ایران پنا هنده شده ومدت زیاد در ایران زنده گی می کرد.  وی که قبلا دوست تهران بود. حکومت ایران برای او و حزبش در تهران، زاهدان، مشهد و اصفهان دفتر‌، دیوان و خدم‌وحشم فراهم کرده بود. در پنج سال امارت ملاعمر در افغانستان، حکمتیار در تهران زندگی آرام و شاهانه داشت و از پول‌های نفت حکومت ایران، سهم قابل توجه دریافت می‌کرد.
اما حالا ایشان با تهران بریده‌اند و با عربستان سعودی دوست شده‌اند. حکمتیار از حمله ریاض به یمن، حمایت کرد و گفت حاضر است جنگجویانش را به یمن بفرستد تا با مخالفان عربستان سعودی در آن کشور بجنگند. ریاض هیچ واکنش رسمی به گفته‌های حکمتیار نشان نداد. به‌نظر می‌رسد که حالا روابط حکمتیار با ریاض و حلقات سلفی پاکستان هم بسیارخوب شده است و او می‌خواهد از این روابط استفاده کند . حزب وی در دوران جهاد مردم افغا نستان علیه ارتش سرخ بیشترین حمایت اش از کشور های نظیر عربستان وامارات را با خود داشت  واین کشور ها  نقش مهم در تجهیز وحمایت همه جنانبه حزب اسلامی داشتن . حمایت این کشور تا زمانی سقوط حکومت نجیب از حکمتیار ادامه داشت . حکمتیار درجنگ های داخلی کشور شکست خورد ونتواست حکومت مورد نظر اعراب وپا کستان را شکل بدهد  از همین جهت اعراب به حمایت  پا کستان دست به تشکیل گروه طالبان زدن واز این گروه حمایت کردن آقای حکمتیار که دیگر حمایت این کشور ها را باخود نداشت شکست های پی در پی از طالبان متقبل شد وبه  ایران پناهنده شد . ایرانی ها که روابط خوبی با طالبان نداشتن  واین گروه از طرف حریف  سنتی دایمی شان عربستان حمایت می شد . حکمتیار را بهترین گزنیه برای روی در روی با عربستان انتخاب کرد ن حکمتیار تا سقوط نظام طالبان در ایران بود . حکمتیار با نظام پسا طالبان نیز به مخالفت برخاست واز ایران متواری شد . وی در دو سال اخیر با اعلامیه خود همواره به این ایران تاخت است واز این کشور به شدت انتقاد کرده است تا جایکه آقای حکمتیار ، ایران را متهم به نفاق‌افگنی در جامعه اسلامی کرده و آن کشور را “اسرائیل دیگری علیه امت اسلامی” خواند.  بعداز شکل گیری ایتلافی عربی علیه حوثی های یمن مورد حمایت ایران حزب اسلامی حکمتیار با نشر خبرنامه اعلام کرد که حاضر است به حمایت از عربستان سعودی در این جنگ، صدها نفر از اعضای خود را به یمن بفرستد.
بی جهت نیست که دوستان قدیمی ومخالفان چندی پیش تبدیل به دوستان جدید شوند حکمتیار قصد دارد تا از دعوا ها بین ایران و عربستان استفاده کند تا با توجه به رابطه خوب عربستان با غرب، سعودی ها پل ارتباطی بین وی و غرب باشند. چراکه حکمتیار در لیست سیاه غرب قرار دارد.
 هرچند سروصدای زیاد در سایت طرفدار ایران از این قرار بود که عربستان تعهد کمک یک ملیارد دالر به دولت افغا نستان در صورت پیوستن حکمتیار داده است است ما اکنون منبع معتبر این موضوع را تأیید نه نموده است.  
حکمتیار، مهره سوخته بیش نیست 
پیوستن حکمتیار در روند صلح یک دستاورد تبلغاتی بیش  برای دولت افغا نستان نیست. آگاهان باور دارند نقش حکمتیار در منازع کنونی کشور زیاد محدود است به باور اگاهان اعضای برجسته مهم این حزب هم اکنون در حکومت وحدت ملی نقش مهم دارند
اقای حکمتیار حتی حمایت نزدیکترین اقاریب خود را نیز با خود ندارد چی برسد به سایر اعضای این حزب هم اکنون حبیب الرحمن حکمتیار فرزند ارشد اقای حکمتیار وغیرت بهیر داماد ارشد وی در کابل حضور دارند . تنها مخالف این نظام آقای حکمتیار است سایر اعضای برجسته حزب اسلامی هم اکنون  در حکومت نقش دارند
حکمتیار در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۳ افغانستان طرفداران خود را به شرکت در انتخابات دعوت کرده و به طور تلویحی از قطب‌الدین هلال (معاون سابق خود) حمایت کرد اما هلال فقط ۲٫۷ درصد آراء را کسب کرد.
منتقدان طرح گفتگو با شاخه حزب اسلامی حکمتیار باور دارند که این رهبر ۶۸ ساله جهادی دیگر به یک مهره سوخته تبدیل شده‌است و آمدن یا نیامدنش در اوضاع امنیتی و سیاسی افغانستان آب را از آب تکان نمی‌دهد. جز دستاورد تبلغاتی برای حکومت کابل چیزی بیش نیست.
بدورد 
احمد قیام 
 
X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.