X

آرشیف

پیشنهاد به فرهنگ دوستان وعلم پروران ولایت غور

حین ورود به سایت جام غور چشمم به سر خط (افتتاح دارالمعلمین عالی درغور) افتاد. در قدم اول فکر کردم اشتبا ه تا یپی صورت گرفته باشد.  ممکن این موسسه عالی در ولا یت دیگری غیر از غور بفعا لیت اغا ز نموده باشد اشتبا ها" نام غور نوشته شده  زیرا تا کنون چنین لطفی را در حق مردم ولا یت غور هیچ حکومتی روا نداشته حا ل انکه این یک ضرورت مبرم و حق مردم غور است زیرا چنین موسسه میتوا ند در اینده کادر های مسلکی را در عرصه تعلیم و تربیه فارغ و از ناحیه نداشتن استادان مسلکی در مکا تب و لیسه ها ولایت غور خود کفا شود. جستجو گرانه راپوری را که توسط استاد جان محمد واثق تهیه و گزارش داده شده بود و در ضمن تذکر جزیئات از تمام هموطنان و تحصیل کرده های غور در خارج و داخل کشور طالب همکاری شده بود خواندم و مطمئن شدم که اشتباه نیست.
 
 بلی هموطن عزیز!
بیاد دارم هنگامیکه به صنف پنجم مکتب متوسطه سلطان علاوالدین غوری بودم و در انوقت مدیر معارف ولایت غور اقای عظیم خان با تمام پرسونل ان مدیریت از هرات بود متیقنم اکثرا" از هموطنان بیاد خواهند داشت که سنگ تهداب تعمیر گذاشته شد و کار تهداب ان تا ارتفاع یک متر پیشرفت و بعدا" متوقف گردید الی مدت پینج سال به بهانه عدم موجودیت تخصیص هیچ کاری صورت نگرفت. حینیکه به صنف یازدهم بودم تعمیر مورد بهره برداری قرار گرفت.  تعمیر لیسه سلطان علاوالدین غوری تکمیل شده بود اما بدون دروازه و کلکین.
 
باور ندارم که دولت امروزی دلسوزتر از حکومات قبلی باشد همه شاهد انیم که فساد اداری سوء استفاده، تبعیض سمت، لسان و ملیت بدیده های است که از هر دوره دیگر امروز بازار گرمتری در عرصه زندگی سیاسی و اجتماعی مردم، دولت و حکومت افغانستان دارد  لذا اگر توقع داشته باشیم که دارالمعلمین عالی ولایت غور بزودی رشد مینماید و دارای عمارت مستقل و مجهز خواهد شد بدان ماند که از درخت بید ثمر خواست. اینکه تشکیل این موسسه منظور شده هم به عقیده دست اندر کاران عرصه تعلیم و تربیه دستگاه حکومت شاید کاری بسیاربرازنده باشد.  ممکن دلایل زیادی وجود داشته باشد تا در اینده منحیث دست اورد بزرگ از ان یادنمایند. بهر صورت کاری است خوب و ضرورتیست مبرم . در صورتیکه در انکشاف این موسسه تعلیمی نیزتوجه دولت معطوف شود. مرا بیاد گفته ائ میاندازد که شخصی میخواست اسپ بخرد دوستی از ان پرسان نموده بود که چطور شد که تا کنون اسپ نخریدی؟ گفت بلی کارش پیشرفته نعل خریدم فقط اسپ ان مانده است.
 
 دوستان عزیز!
همه هموطنان غوری که در خارج از افغانستان بسر میبرند مشکلات مردم غور را خوب درک می نمایند زیرا بدون استثنا همه یی ما در شرایط بسیار دشوار نعلیمات خویش را در ولایت غور به اتمام رسانیدیم.  مگر بخاطر ندارید که صنف های درسی محل بود و باش شبانه ما و شما بود  ایا فراموش کرده اید که به تعداد بیشتر از هشتاد نفر در همان گراج های که قابل بود و باش نبود
شبانه بود و باش می نمودیم  با پای برهنه و شکم گرسنه درس میخواندیم.  مشکلات و پرابلم ها به همان پیمانه امروز هم وجود دارد.
 
به عقیده من ما که امروز در خارج از افغانستان در کشور های اروبا و امریکا زندگی مینماییم میتوانیم در براورده ساختن بخشی از احتیاجات ان ها موثر باشیم. بناا" پیشنهاد مینمایم تا تدابیر ذیل روی دست گرفته شده و همه در ان سهم بگیریم.
 
  1- فرا خوانی همه هموطنان غوری و سایر افغانهای که علاقه مند می باشند به سهم گیری کمک مادی برای دارالمعلمین عالی ولایت غور.
 
 2- تعیین کمیته حد اقل سه نفری که این کمیته نمبر تلیفون ارتباطی خویش را از طریق سایت جام غور بدسترس همگان قرار دهد
·        این کمیته حساب بانکی برای دارالمعلمین عالی غور افتتاح نماید
·        صلاحیت اخذ پول را از بانک بانک داشته باشد
·        تا حد امکان به هموطنان در تماس شوند و در این زمینه از ایشان یاری بخواهند
·        لست کمک کنندگان را وقتا" فوقتا" از طریق سایت جام غور به نشر بسپارند
 
3- تمام هموطنان سعی نمایند تا با موسسات و ارگانهای افغانی وغیر افغانی کشورهای که در ان زندگی می کنند تماس گرفته ودر زمینه کمک بخواهند(اگر ممکن باشد)
هرگاه نظر ویا پیشنهاد بهتری در رمینه موجود باشد لطفآ ارایه شود تا در مورد تصمیم اتخاذ گردد.
 
با عرض  احترام   سراج الدین سراج از ونکوور کانادا
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.