X

آرشیف

پیشـنـهـــاد دوستـــانــــه

لحظاتی قبل دوست خیر خواهی  ذریعه تلیفون از موضوع  که نباید رخ میدا د ، مطلع ام ساخت که در سایت جام غور به نشر رسیده است . سایت را گشودم تا به نوشته هائیکه در موردش صحبت نموده بودیم ، مراجعه و بدانم چه  رخ داده است. نوشته اولی را من چند روز قبل در صفحه نخست جام غور دیده بودم ، اما بدلیل نبود وقت مطالعه اش نکرده بود. فکر کردم  کدام اطلاعیه و خوشخبری در مورد چاپ کتاب طبقات ناصری است. ( درین اواخر بعلاوه سرگردانی بین خانه و محل کار ، بدلیل مشکلات صحی ام بین خانه و شفاخانه نیز سرگردانم. نا خوشی های صحی  پیش آمده ، در خواندن و نوشتن کم حوصله ام  نموده است.  بهر صورت.                                                                        
 امروز نوشته اولی را "  چاپ پر افتخار تاریخ طبقات ناصری " که به قلم محترم نثاراحمد حبیبی است ، مطالعه نمودم. دربخش نظرات هم یاد داشتی از آقای علم ، استاد یگانه ، و در اخیرهم ظاهرآ جوابیه ای است  از حبیبی  ، مطالعه نمودم که متاثرم ساخت. بعدآ به نوشته دومی  با عنوان " رفع انتقاد " که ظاهرآ ارسالی بخش فرهنگی و ارتباطات دفتر بنیاد فرهنگی جهانداران غوری است ، را نیز مرور نمودم . بعد از خواندن همه ،  تصمیم گرفتم تا این پیشنهاد دوستانه  را به اسم و آدرس مدیر مسوول محترم جام غور تحریر و ارسال بدارم. از آنجائیکه میدانم این جوان پر تلاش همانطوریکه در راه خدمت به وطن  و مردم اش سالهاست خدمت مینماید ،  به این  پیشنهاد خیر خواهانه  که بدون شک خدمت بزرگ بوطن و و طندارانش خواهد بود  ، لبیک گفته ، بمجرد مواصلت اش ، نشر خواهد نمود.
دوستان ، وطنداران ، همدیاران و هموطنان عزیز !   بعد از مطالعه هردو نوشته ، به این نتیجه رسیدم که این  همه درشت و کرشت نویسی ها ریشه در یادداشتهای فیسبوکی  که من خوشبختانه از کاربران آن نیستم ، دارد.  ممکن من  از همه موضوعات آنطوریکه ضرور است مطلع  نباشم ، اما این بحث را درین مقطع و آنهم ازطریق سایت ، اصلآ به خیر و صلاح ندانسته ، بخاطر ارامش روح  رفته گان ، پایان عاجل به این درشت و کرشت نویسی هارا تقاضا میدارم .                                           
در مورد چاپ  جدید کتاب گرانسنگ طبقات ناصری که بمصرف  بنیاد فرهنگی جهانداران غوری  صورت گرفته ،  نظرات و تبصره های ( مثبت و منفی ) وجود داشته که این کار خیلی طبعیی است. هر کتاب و نشریه ای باید همین وضعیت را تجربه نماید. بهمین دلیل هم هست که گفته اند : "  دهن شهر را میتوان بست ، اما دهن مردم را نه . " فراموش نگردد که ، نقد و انتقاد از شاخص های اصلی و اکادمیک تالیفات است . نقد و انتقاد باعث اصلاح و پختگی بیشتر میگردد.                            
دوستان  ! من در مورد چاپ جدید طبقات ناصری  بدون تحشیه ها و تعلیقات نوشته شده بواسطه مرحوم عبدالحی حبیبی  ، و یا هم بعضی اشتباهات و اغلاط  نوشتاری ( تایپی )که در این چاپ رخ داده  ، اطلاع نداشتم . ممکن ماه ها بعد از چاپ مجدد که طبقات به مارکت کتاب کابل رسیده بود ،  از زبان یکتن از پیش قراولان و درفشداران چاپ جدید طبقات اطلاع حاصل نمودم  ، اما هنوز کتاب را ندیده بودم . جالب بود که  این پیشآهنگ  چاپ مجدد و تقریظ نویس عزیز و محترم همین چاپ جدید کتاب طبقات ناصری  از دستکاریهای  بقول خودش زیاد در متن کتاب ، مثنوی ها گفت که من با شنیدن آنها  متعجب شدم . چون کتاب را ندیده بودم ، نمیدانستم  چه کار شده که تقریظ نویس ! کتاب این همه داد و واویلا براه اندخته است. اما این را خوب میدانستم و اکنون هم میگویم که ، در نشر و چاپ کتب ، مسوولیت  همه این  موارد  ( دستکاری ها ، کم یا زیاد کردنها ، اغلاط تایپی ) بدوش تقریظ نویسان و مهتممان است.  بدون شک  اگر کتاب در دسترسم میبود ، و چیز هایرا که پرچمدار عزیز باز چاپ اثر میگفت ، در متن ملاحظه میکردم ، بدون شک منحیث کسیکه   بیشتر از یک دهه در خدمت اساتید تاریخ زانو زده ام ، آرام نمی نشستم . اما کتاب را نداشتم.  طبقات ناصری چاپ اخیر را بار اول در جریان کنفرانس یاد بود از شهادت سلطان شهاب الدین غوری  در دنمارک دیدم و بعنوان تحفه سمینار  با خودم بخانه بردم . متاسفانه مصروفیت پیدا کردن لقمه نان حلال در دیار غربت فرصت نداد تا متن چاپ جدید را با چاپ سابقه که در کتابخانه ام دارم ، مقایسه نمایم . بخصوص جاههای را که تقریظ نویس گرانقدر مان بر چاپ جدید طبقات ناصری به آنها اشاره کرده بود. امید این زمینه هرچه زودتر مساعد گردد.                                                                                                    
دوستان گرانقدر !  این پیشنهاد را با این کلمه که (  صابران به خدا نزدیکتر اند تا قاهران ) خاتمه داده ، از مدیر مسوول محترم جام غور بار دیگر خواهانم ، هرد ونوشته را که از آنها اسم برده شده و در صفحه سایت موجود اند ، برداشته ، در راه حل این مناقشه که حثیت ریختن آب به آسیاب دیگران  را دارد ، همت بگمارد. با حرمت دکتور محمد عابد حیدری 30/05/2015                                 
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.