آرشیف

2023-6-17

علم عبدالقدیر

پلان داعش سازی وداعش هراسی پاکستان.

 

 

مقد مه : سازمان های مبارزه با تروریسم ادعا دارند  که افغانستان در پی خروج امریکا، دوباره به «پناهگاه امن گروه های تروریستی» تبدیل شده است. دو گروه تی تی پی والقاعده نسبت به هر گروه دیگر بیشتر در کنار طالبان أفغانستان بوده اند وحالا هم بیشتر از هر گروه دیگر در أفغانستان حضور دارند اما پاکستان که مهماندار اصلی القاعده در جهان است گاهی هم از خطر القاعده صحبت نمیکند . در ماه  وهفته های اخیر رهبران سیاسی ورسانه های رسمی پاکستان بر حضور داعش وخطرات آن در أفغانستان تمرکز کرده اند وازین هم فرا تر رفته از کشته شدن  ثناء الله غفاری رهبر شاخه خراسان داعش در أفغانستان حرف می زند ودون نیوز خبرگزاری رسمی پاکستان ضمن نشر خبر کشته شدن داکتر شهاب المهاجر به تکرار نوشته که حوادث اخیر در بدخشان نشان داد که داعش در أفغانستان قوی وحکومت طالبان قادر به کنترول أوضاع نیستند.حالا سوال این است که چرا پاکستان بیشتر از تی تی پی که بقول خود شان شش هزار نیرو در أفغانستان ددارد بر داعش وخطرات آن تمرکز کزده است؟

همه گروه های ترورستی گاو شیری پاکستان اند اما حالا میخواهد از مایه داعش شیر بنوشد.

داعش بهترین وسیله باجگیری برای پاکستان . در زمان حضور امریکا ونا تو در افغانستان  پاکستان از ده ها هزار طالب مسلح حمایت میکرد وگاهی هم طالب را یک خطر معرفی نکرد  وهیچ خبر به منظور طالب حراسی در رسانه های رسمی پاکستان نشر نمیشد وحالا حدود شش هزار جنگجو مسلح تحریک طالبان پاکستان در خاک أفغانستان وجود دارد وروزانه ده ها عملیات بالای نیرو های امنیتی پاکستان صورت میگیرد پاکستان آنقدراز خطر تی تی پی صحبت نمیکند اما داعش را که در أفغانستان پایگاه مشخص ندارد برای همسایه ها وجهان یک خطر بزرگ معرفی مکیند که دلیل این تبلیغ را در تحلیل زیرمرور خواهید کرد.

دلیل داعش سازی وداعش هراسی پاکستان چیست؟ دلیل این امر این است که داعش مانند القاعده فعلا یک شبکه جهانی است ودر بسیاری  کشور های آسیائی وافریقای فعال است وتوان ضربه زدن به منافع کشور های جهان ومنطقه را دارد. اما طالبان أفغان وطالبان پاکستان گروه  های محلی وقومی اند که در جغرافیا أفغانستان وپاکستان محدود اند وطالبان أفغان فعلا با سران کشور های جهان در تماس اند در کانفرانس ها شرکت میکنند وبا سران کشور های مختلف دیدار وتعامل دارند وفقط از یک جغرافیائی مشخص بنام افغانستان  نما یندگی میکنند ویا ادعای نما یندگی دارند .اما داعش حکومت ویا دولت مشارکتی ویا تعامل  با سائر کشور هار نمی پذیرد وادعای خلافت ویا دولت اسلامی  تحت قیادت رهبر خود شان  در سراسر جهان را دارند وهمه دولت های دنیا بشمول سازمان ملل متحد را برسمیت نمیشناسد .لذا داعش یک وسیله تهدید است برای کشور های مختلف خصوصا  کشور های غربی .

پاکستان چگونه وچرا داعش میسازد؟ از سال گذشته با این سوء استخبارات پاکستان در تلاش ساختن  یک داعش قوی وخطر ناک است داعش که بتواند أفغانستان را بی ثبات وجهان را  به مخاطره بیاندازد چون بی ثباتی ودوام جنگ در أفغانستان  عمق استراتیزی پاکستان را تشکیل میدهد  ووجود چنین داعشی میتواند وسیله باشد برای باجگیری از کشور های منطقه وجهان.

از سال گذشته به این سوء پاکستان میخواست رهبری داعش در أفغانستان را حذف کند وبجایش یک شخص دلخواه وتحت فر مان را نصب کند .از نظر استخبارات پاکستان ثناء الله غفاری از قوم تاجیک ویا ازبک أفغانستان است که خواستگاه ضعیف قومی دارد پس بهتر است آنرا حذف کند ویک پشتون خشن وتحت فرمان از جنوب أفغانستان یا ویا وزیرستان شمالی بجای آن تعیین شود ورهبر در مرز های أفغانستان تحت کنترول استخبارات پاکستان باشد.استخبارات پاکستان به این عقیده است که ثناء الله غفاری را بوسیله یک بادیگاردش در کنر کشته اشت  بعد ازین حادثه پا کستان تبلیغ وداعش هراسی را افزایش داده است.

حالا پاکستان  کشور های منطقه وجهان را از شکل گیری مجدد داعش میترساند وهم تکرار میکند که حکومت افغانستان به به هیچ صورت توان مبارزه وحذف داعش را ندارد.باید کشور های منطقه  وجهان در مبارزه علیه داعش شرکت کنند.این اظهارات پاکستان که افغانستان خانه امن تمام گروه های ترورستی است وحکومت طالبان توان مبارزه با داعش را ندارند گویا این واقعیت است که پاکستان میخواهد به جهان بگوید که تنها با کمک پاکستان مبارزه علیه داعش ممکن است اما این مسئولیت امکانات پولی ولوژستیکی کافی نیاز دارد . استخبارات پاکستان پروژه مبارزه با داعش را تکمیل وبه کشور های غربی  وعربی داده تا بتواند بودجه کافی بخاطر جنگ با داعش در مرز های أفغانستان را بگیرد.

پاکستان در نشست های مختلف روسیه وایران را با خود همسوساخته  طوریکه درین اواخر روسیه و ایران ضمن تعامل با طالبان باز هم  برای همسایه های شان ذهنیت میدهند که که طالبان یا قصد مبارزه جدی با داعش را ندارند و یا هم فاقد ظرفیت و توان مهار این گروه هستند. هشدارهای پیهم مقام‌های روس و همین‌طور نگرانی‌های مکرر رییس جمهور تاجیکستان از حضور گروه‌های تروریستی در ولایت‌های شمالی و شمال‌شرقی افغانستان می‌تواند این ادعا را ثابت کند.

داعش بازی استخباراتی در ظرف بزرگ‌تر از طالبان  است . افغانستان و پاکستان هم کشورهایی‌اند که ظرفیت گسترش این بازی را به قلمروهای تازه دارند.طالبان  بیشتر ماهیت محلی دارند تا منطقه‌ای و جهانی، برای پیشبرد این برنامه چندان مناسب نیستند؛ اما داعش که حتا جغرافیای خیالی حاکمیتش بر بخشی از آسیا، افریقا و اروپا را ساخته، در صدد راه‌اندازی «خلافت اسلامی» در بخشی از جهان است و مرزهای ملی کنونیِ کشورهای اسلامی را به‌رسمیت نمی‌شناسد،  لذا از نظر پاکستان گزینه خوبی برای اجرای برنامه‌ گسترش و انتقال جنگ به سرزمین‌های مختلف است ویا لا اقل وسیله خوبی برای ایجاد رعب وترس است.

داعش با موفقیت‌هایی که در عراق و سوریه به‌دست آورد، نشان داد که این توانایی را دارد تا سیل‌آسا دست به جنگ تهاجمی زده و همه را غافل‌گیر کند.

نقش پاکستان در قتل ثناء الله غفاری وانفجا های بد خشان.رسانه های پاکستانی بر خلاف معمول پیوسته از کشته شدن داکتر شهاب المهاجر وانفجار های پاکستان صحبت میکنند واینکه رهبر شاخه خراسان داعش توسط  استخبارات پاکستان کشته شده  واین کشور در مسئله کشتن داکتر شهاب مهاجر وساز ماندهی انفجارات بد خشان چند هدف را دنبال میکند.

اول نمایش قدرت واینکه تنها استخبارات پاکستان میتواند رهبران ترورستان را در خاک‌افغانستان به قتل بر ساند.

دوم .اینکه  نشان دهد که  حکو مت کابل توان‌مبارزه وگروه های ترو رستی را ندارد

سوم‌تعویض رهبر داعش شاخه خراسان در افغانستان  واوردن شخصیکه توان جنگ‌با طالبان ویا هر حکو مت که در افغانستان است داشته باشد تا جنگ‌وبی ثباتی در افغانستان ادامه داشته باشد

سوم خطر ناک‌نشان دادن داعش به منظور گر فتن باج از کشور های جهان ومنطقه واینکه پا کستان رهبری عملیات علیه داعش را به عهده دارد .

رسانه های مربوط به حکو مت پاکستان به تکرار  نوشته اند که انفجار های بدخشان نشان داد که حکو مت کابل توان‌وظر فیت مبارزه با داعش را ندارد ..بسیاری از تحلیل گران وناظرین منطقه به این باور اند که  در انفجار های پاکستان استخبارات پا کستان نقش داشته تانشان دهد که کابل توان مبارزه با داعش را ندارد ولی پاکستان میتواند حتی رهبر داعش را در خاک‌افغانستان بکشد واین تبلیغات وذهنیت سازی به منظور تر ساندن کشور ها وگرفتن باج بخاطر مبارزه علیه داعش است.