X

آرشیف

پـــاداش نيکي به پدر و مادر

 
از جمله کارهائي که مايه خوشبختي و سعادت انسان و فرزندان و نسل او مي شود، نيکي به پدر و مادر و معاشرت مؤدبانه و محترمانه با آنان است . چنانکه خداوند متعال در قرآن مجيد، مي فرمايد:
«ما به انسان توصيه کرديم که به پدر و مادرش نيکي کند، مادرش او را با ناراحتي حمل مي کند و با ناراحتي بر زمين مي گذارد، و دوران حمل و از شير باز گرفتنش سي ماه است، تا زماني که به کمال قدرت و رشد برسد و به چهل سالگي بالغ گردد . مي گويد: «پروردگارا! مرا توفيق ده تا شکر نعمتي را که به من و پدر و مادرم دادي بجا آورم و کار شايسته اي انجام دهم که از آن خشنود باشي، و فرزندان مرا صالح گردان، …»
در تفسير اين آيه، مرحوم علامه طباطبائي مي نويسد:
«حاصل درخواست انسان از خدا اين است که خدا آنچنان به قلب او الهام کند که شکر نعمتهايش را بجا آورد و عمل صالح انجام دهد و به پدر و مادرش نيکي کند و همچنين فرزندان او نيز بر او نيکي و احترام کنند چنانکه او به والدين خود احترام مي کرد»
پس معلوم مي شود اگر انسان به والدين نيکي و احترام نمايد، فرزندان او نيز به او احترام مي کنند .
احاديث فراواني که در اين مورد وارد شده، از حد شمارش خارج است که ما به چند نمونه از آنها اشاره مي نماييم:
1 . رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله مي فرمايد:
«هرکس دوست دارد عمري زياد و روزي فراوان و روزگار خوشي داشته و از زندگي خود لذت ببرد، و فرزندانش به او احترام کنند، بايد به پدر و مادر خود نيکي و احسان نمايد چون اين کار بخشي از اطاعت خداوند است » . که قبلا در ذيل آيه 23 سوره اسراء اشاره شد . و هرکس دوست دارد فرزندانش به او نيکي کنند . هرکس دوست دارد لحظه مرگ برايش آسان باشد; و هرکس مي خواهد پيش از مرگ، فقر و نداري سراغ او نيايد  ، بايد به پدر و مادر خود احسان و نيکي کند و با آنان مودبانه و محترمانه رفتار نمايد.
باز آن حضرت مي فرمايد:
«حتي اشخاصي که فاسد و نابکار هم هستند، در اثر خوبي به پدر و مادر از امکانات خوب مالي در دنيا بهره مند مي شوند»
امام باقر عليه السلام مي فرمايد:
«احسان و خوبي به پدر و مادر فقر و فلاکت و هفتاد نوع مرگ بد را از انسان دفع مي کند
 
ترتیب کننده :ضیاالدین رفأ
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.