آرشیف

2022-12-2

امین کاوه

پایان نشست امنیتی هرات؛ احمد مسعود: افغانستان به مرکز تروریسم تبدیل شده است

دهمین نشست امنیتی هرات پس از دو روز گفت‌وگو پیرامون نظام سیاسی فراگیر و ارایه راه‌حل برای چالش‌های موجود در افغانستان، به پایان رسید. در دو روز گذشته، کارشناسان و مقام‌های دولت پیشین و نماینده‌گان اتحادیه اروپا و امریکا برای افغانستان در این گفت‌وگوها شرکت داشتند. در بخش پایانی این نشست احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، در یک‌ گفت‌وگوی ویژه هشدار داد که افغانستان به مرکز تروریسم تبدیل شده است. او تاکید کرد که کشور در بدترین بحران اقتصادی، بشری و امنیتی فرو رفته است. مسعود از مقاومت و ایستاده‌گی زنان ستایش کرد و گفت که طالبان کشور را به زندانی بزرگ برای شهروندان تبدیل کرده است.

افغانستان؛ پناه‌گاه تروریسم بین‌المللی

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی که در روز پایانی نشست امنیتی هرات در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، سخن می‌گفت، هشدار داد که افغانستان به مرکز تروریسم تبدیل شده است. او افزود: «در نتیجه اعمال مستقیم طالبان امروز افغانستان در عمل مرکز آموزشی و سربازگیری برای گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی و زندانی برای مردم مسلمان و مظلوم افغانستان تبدیل شده است که این نتیجه مستقیم اعمال طالبان است.»

رهبر جبهه مقاومت ملی در این نشست گفت‌: «جابه‌جایی، تعلیمات و سربازگیری گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی، کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر، ترور و ناپدید شدن نظامیان و کارکنان دولتی، بازداشت‌ها، شکنجه محاکمه صحرایی، کوچ اجباری، جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت، نسل‌کشی و نا‌امنی و نبود قانون در افغانستان به‌طور بی‌سابقه‌ای رو به افزایش است که همه‏ این‌ها تهدیدهای جدی به مردم افغانستان، منطقه و جهان می‌باشد.»

گفت‌وگوهای بی‌نتیجه جبهه مقاومت ملی با طالبان

مسعود تاکید کرد که جبهه مقاومت ملی از ابتدای شکل‌گیری‌اش تلاش خود را برای حل مسالمت‌آمیز معضل کشور و باز کردن دریچه گفت‌وگو با طالبان از طریق هیات‌های مختلف در داخل کشور و در نشست‌های خارجی به خرج داده است. آقای مسعود تصریح کرد که نتیجه گفت‌وگوهای آنان با طالبان مانند صحبت‌های‌شان با منطقه و جهان «جز ناامیدی چیزی دیگر» نبوده است. رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان تاکید کرد که طالبان تغییر نکرده‌اند و همچنان به سیاست «تک‌روی، تحجر و استبدادی خویش» ادامه می‌دهند. او افزود که تلاش‌های جامعه جهانی نیز برای تغییر طالبان نتیجه‌ای در پی ‌نداشته است.

گفت‌وگوهای کشورها با طالبان

رهبر جبهه مقاومت ملی به گفت‌وگوهای کشورها با طالبان نیز اشاره کرد و گفت‌: «برنامه و تماس‌های جداجدای کشورهای منطقه و جهان با طالبان برای پیدا کردن یک راه‌حل تاکتیکی، نه‌تنها برای ثبات افغانستان راه‌حل نیست، بلکه در درازمدت به تقابل منافع و تداوم جنگ می‌انجامد.» به گفت‌: «حل مشکل افغانستان و نگرانی‌های متعدد منطقه و جهان، درگرو مکانیسم همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حمایت از مردم افغانستان و تاسیس نظام غیر‌متمرکز و مشروع و منتخب می‌باشد.»

آقای مسعود افزود‌: «کشورهای منطقه و جامعه  جهانی می‌دانند که تلاش‌های پی‌گیر آن‌ها در راستای ترغیب طالبان برای تغییر، نتیجه نداده است. طالبان برخلاف آموزه‌ها و باورهای اسلامی و ارزش‌های پذیرفته‌شده جهانی، روش‌های افراطی و ظالمانه خود را بالای مردم ما تحمیل کرده‌اند.»

گسترش مقاومت و ایستاده‌گی زنان

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، در دهمین نشست امنیتی هرات از جنبش‌های اعتراضی زنان ستایش کرد‌. او شکل‌گیری اعتراض‌های زنان و راه‌اندازی گردهمایی‌های سیاسی جریان‌های مخالف طالبان در بیرون از کشور را نشان‌دهنده نارضایتی جدی مردم و نخبه‌گان سیاسی از وضعیت موجود در افغانستان خواند. وی در مورد رفتار جریان‌های مخالف طالبان گفت‌: «شاید تفاوت دیدگاه در رویکرد موجود باشد، اما در اصول همه جریان‏ها خواستار تغییر از وضعیت موجود به وضعیتی هستند که مردم در تعیین سرنوشت‌شان نقش اساسی داشته باشند.»

رهبر جبهه مقاومت ملی شکل‌گیری و فعالیت شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان در انقره، کنفرانس شخصیت‌های ملی در ویانا و نشست امنیتی هرات در دوشنبه را بیانگر تلاش‌های جمعی برای حل بحران کنونی افغانستان خواند‌.

آموزش دختران و حقوق زنان

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، خواستار حمایت عملی و جدی جامعه جهانی از آموزش تمام شهروندان کشور شد‌. او گفت که خواست‌ مردم افغانستان فراتر از باز شدن مکاتب دخترانه است. او در این نشست تاکید کرد‌: «شهروندان کشور ما به‌ویژه زنان از حقوق ابتدایی خویش محروم شده‌اند. هدف ما این است که همه شهروندان افغانستان زن و مرد از حقوق کامل و برابر، برخوردار باشند. بنابراین، ما برعلاوه تمرکز بر آموزش دختران، بر اعاده حقوق اساسی تمام مردم افغانستان که حق آموزش خوب یک بخش آن است، تاکید نموده و از جامعه جهانی نیز می‌خواهیم تا در این راستا تلاش‌های جدی و عملی نمایند.»

عدم تعهد طالبان به منشور ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر

رهبر جبهه مقاومت ملی در گفت‌وگوی ویژه در نشست امنیتی هرات تاکید کرد که طالبان منشور ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر را به‌طور «هدفمند نقض» کرده‌اند. او تاکید کرد که طالبان «در ۲۸ سال گذشته، ارزش‌های اسلامی، فرهنگی و انسانی و اصول مندرج در منشور ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر را که افغانستان یکی از اعضای آن می باشد، به‌طور هدفمند نقض کرده‌اند.» آقای مسعود در سخنرانی خویش از قطع‌نامه تازه مجمع عمومی سازمان ملل متحد یاد کرد و افزود که در این قطع‌نامه، سازمان ملل متحد نگرانی عمیق خود را از وضعیت موجود در افغانستان ابراز کرده است که این امر نشان‌ می‌دهد طالبان افغانستان را به «شرایط وخیم» مواجه خواهند کرد.

شکست طالبان مبنی بر ادعای‌شان در تأمین صلح

رهبر جبهه مقاومت ملی در گفت‌وگوی ویژه خویش در روز پایانی نشست امنیتی هرات، از شکست طالبان مبنی بر ادعای‌شان در تأمین امنیت سخن گفته و افزوده است: «حوادث نزدیک به ۱۶ ماه گذشته در افغانستان و یافته‌های کارشناسانه‏ دو روز گفت‌وگوی امنیتی هرات در شهر دوشنبه حاکی از آن است که طالبان در ادعای خود برای آوردن صلح و ثبات در کشور شکست کامل خورده و قادر به کنترل اوضاع نیستند.»

صحبت‌های مسعود در مورد سقوط جمهوریت

رهبر جبهه مقاومت ملی در این نشست از عوامل سقوط افغانستان به ‌دست طالبان نیز یاد کرد و گفت: «در مدت یک‌سال‌و‌نیم گذشته چند باری شنیدیم و خواندیم دوستان بیرونی ما گاهی سقوط جمهوریت را به‌عنوان یک شوک و سورپرایز اعلام کردند، در حالی که شواهد شرایط و سقوط و فاجعه ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱ سال‌ها قبل از سقوط نیز به‌وضوح دیده می‌شد.» او در مورد عوامل سقوط جمهوریت افزود‌: «در بسا مجالس با هیات‌های کشورهای منقطه و جهان، شخصیت‌ها و رهبران ملی افغانستان، مسوولان حکومتی، این نگرانی‌ها را بارها شریک ساختیم، اما متاسفانه بنا بر عدم توجه جدی در آن زمان و رسیده‌گی به این نگرانی‌ها، ما شاهد فاجعه ۱۵ آگست و از دست رفتن آزادی، عزت، امنیت و سرمایه‌های مادی و معنوی یک کشور بودیم.»

رهبر جبهه مقاومت ملی رهایی بیش از پنج هزار زندانی طالبان که با ضمانت بعضی از کشورهای انجام شد را «خوش‌بینی کذایی» عنوان کرد که آنان پس از رهایی خلاف تعهدات‌شان به صفوف جنگ پیوستند.

پیوند عاطفی دوشنبه و هرات در نشست امنیتی هرات

احمد مسعود برگزاری نشست امنیتی هرات را در دوشنبه، نشان از پیوند عاطفی و ریشه‌های فرهنگی برای تقویت بستر تعامل منطقه‌ای خواند و گفت‌: «با وجود چالش‌های جدی که کشور ما با آن روبه‌رو است، خوشحالم که دهمین دور گفت‌وگوهای امنیتی هرات در شهر زیبای دوشنبه که ارتباطات عاطفی و تمدنی با شهر تاریخی هرات دارد، توسط دانشمندان، پالیسی‌سازان و دیپلمات‌ها برگزار می‌شود.» به گفته او: «این گفت‌وگوها ریشه در فرهنگ کهن و مشترک این منطقه داشته و تلاش مشترک برای جست‌وجوی راه‌حل در قلب آسیا می‌باشد.»

رهبر جبهه مقاومت ملی از مردم و رییس جمهور تاجیکستان نیز به ‌‌خاطر حمایت از مردم افغانستان ابراز قدردانی کرد‌. او گفت که رییس جمهور تاجیکستان از ابتدا «درک درست و شناخت دقیق» از اوضاع افغانستان داشته و برای حل سیاسی و برقراری صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرده است.

پرسش‌‌وپاسخ از جریان سخنرانی رهبر جبهه مقاومت ملی

رهبر جبهه مقاومت ‌ملی در پایان سخنرانی‌اش به پرسش‌های شماری از روزنامه‌نگان، فرهنگیان و چهره‌های سیاسی پاسخ داد. آقای مسعود در پاسخ به پرسش روزنامه ۸صبح در مورد سیاست این جبهه در قبال زنان گفت‌: «مقاومت زنان که بدون امکانات و دست خالی در برابر طالبان ایستاده‌گی می‌کنند، برای این جبهه الگو است.» او با اشاره به حضور زنان در شورای تصمیم‌گیری و ساختار جبهه مقاومت، تاکید کرد که مبارزه مسلحانه جبهه مقاومت با اعتراض زنان در یک مسیر در حرکت است و هر دو خواست‌های مشابه دارند.

آقای مسعود در پاسخ به پرسشی مبنی بر سوءاستفاده افراد از جبهه مقاومت ملی گفت: «در سخت‌ترین شرایط تلاش شده که ظرفیت صادق شکل بگیرد.» او همچنان در پاسخ به این پرسش تاکید کرد که این جبهه به‌عنوان نقطه وصل، از تمام نیروها و ظرفیت‌های کشور استقبال می‌کند.

رهبر جبهه مقاومت ملی در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد وضعیت و دستاوردهای این جبهه گفت که تلاش جبهه مقاومت‌ ملی و سایر اشکال مقاومت، از جمله اعتراض زنان و نخبه‌گان از به رسمیت‌شناسی «رژیم استبدادی» گروه طالبان از سوی کشورها جلوگیری کرده است. به گفته او، این مقاومت‌ها سبب شد که انسجام و اتحاد نیروهای مخالف طالبان بیشتر شود. او برقراری نظام انتخابی را که آزادی و عدالت را در افغانستان تامین کند، از آرمان‌ها و اهداف مبارزات جبهه مقاومت ملی افغانستان دانست‌.

گفتنی است که در نشست دو‌روزه امنیتی هرات، چهره‌های مطرح فرهنگی افغانستان، کارشناسان و پژوهشگران از کشورهای گوناگون و نماینده‌گان برخی از سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای غربی دیدگاه‌های خود را در مورد راه‌های دست‌یابی به صلح پایدار و ایجاد اجماع منطقه‌ای و جهانی برای ساختار سیاسی فراگیر و مبتنی بر اراده مردم افغانستان ارایه کردند.

با این حال طالبان تاکنون به سخنان اخیر رهبر جبهه مقاومت ملی واکنش نشان نداده‌اند، اما پیش از این بارها مقاومت علیه خویش را «جنگ فیس‌بوکی» و سر‌وصدای رسانه‌ای خوانده بوده‌اند. این در حالی است که در طول بیش از یک سال گذشته صدها تن از جنگ‌جویان این گروه در نبرد با جبهه مقاومت ملی کشته و زخمی شده‌اند. قابل ذکر است که رهبران گروه طالبان به دهمین نشست امنیتی هرات دعوت شده بودند، اما در آن نشست اشتراک نکردند.