آرشیف

2015-1-28

afrotan3938

پاکستان بنیان گذار مکتب تروزم در جــهــــــان

در طي دوره اشغال افغانستان از سوی شوروی سابق در پاکستان دگرگونيهاي اساسي در استراتژي حكومت ،احزاب و جنبش هاي اسلامي به وجود آمد
سازمان تروریستی القاعده در سال1988میلادی به‌ صورت رسمی  به همکاری سازمان استخباراتی (آی اس آی ) پاکستان توسط اسامه بن لادن در شهر پیشاور پاکستان پايه‌گذاری شد.که رهبری آن را نيز اسامه بن لادن بر عهده داشت.
 اين سازمان داری تشکیلات بین‌المللی بنیادگرایی اسلامی است که شبکه‌های مختلف تروریستی در چارچوب آن  فعالیت می کند.همه‌ی اين شبکه‌های تروریستی به گفتی خودشان در راستای کاهش دادن تأثیرات و دخالت‌های غیر مسلمانان بر دنیای اسلام و گسترش اسلام در جهان مبارزه می‌کنند. اما قسم که نگریسته می شود این سازمان به جای این که در کسترش دین مقدس اسلام کاری های  را انجام بدهد برعکس اسلام را در تمام جهان بدنام کردند.
پس از فروپاشي حكومت داکتر نجيب الله در سال 1370 و افزايش ناامني در سراسر افغانستان، طالبان توسط دسته‌هاي مسلح کوچک به نام مجاهد مدت سه سال در حالي در جاده‌ها به دزدي و اخاذي مي‌پرداختند كه سران مجاهدين در پايتخت بر سر قدرت به شدت مي‌جنگيدند.دولت  پاکستان و سازمان استخباراتی( آی اس آی ) از  نظام محاهدین در  افغانستان ناامید شدن وبقاءسیاسی شان را در افغانستان به خطر دیدند درآن زمان انگزه به قدرت رساند طالبان در ذهن  پاکستانی ها خطور کرد واین گروه در فاصله سال های 1994 با حمایت کلی پاکستان وسازمان استخباراتی (آی اس آی)در جنوب افغانستان ظهور نمود وبعد از گرفتن کابل ازسوی این گروه مدت شش سال به افغانستان حکومت کردند اولین کشور که دولت طالبان را به رسمیت شناخت، پاکستان بود در مدت شش سال حاکمیت طالبان به افغانستان کشور ما افغانستان به  میدان بازی های دولت پاکستان و سازمان استخباراتی (آی اس آی) این کشور مبدل شد وهر آن چه دل پاکستان ها خواست درافغانستان انجام دادند.
بعد از حملات 11سپتامبر به برج های تجارتی ایالات متحد امریکا از سوی سازمان تروریستی القاعده و حملات نیروهای امریکایی وناتو به افغانستان رژیم طالبان از هم پاشید وبعد از فروپاشي رژیم طالبان در فغانستان پاکستان به مکان امنی فعالیت ها دهشت افگنی گروه های طالبان والقاعده مبدل گردید در طول این چند سال همواره دولت ملکی  ونظامی پاکستان از فعالیت های این گروه در داخلی کشور شان حمایت نمودند و با استفاده از  واژه مبارزه با تروزم  در پاکستان این کشور مبلغ انگفت را همه ساله از جامعه جهانی به دست می آورد و واژه مبارزه با تروزم به منبع خوب باجگیری پاکستان از جامعه جهانی مبدل  شده است.
طبق یک سروی که در سال 2003 صورت گرفت تعداد مدارس دینی در سر تا سر پاکستان به 22430 باب می رسید که تعداد اندک این مراکز واقعا  به آموزش وپرورش طالبان دین می پردازن و رقم بالغ مراکز یادشده در ترویج فرهنگ دهشت افگنی وتربیه دهشت افگنان مصروف هستند. که بشترین حملات تروریستی در افغانستان وجهان در این مراکز سازمان دهی میشود. در آخیر به وضوح می توان گفت پاکستان یک کشور های  بنیان گذار فرهنگ دهشت افگنی وسازمان های تروریستی در منطقه وجهان است.
 
محمد امین بابک
29/1/2011
Amin.babak96@gmail.com