آرشیف

2023-5-10

احمد سعیدی

وضعیت پاکستان نسبت به هر زمان دیگری بحرانی تر است.

 

عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، توسط نیروهای امنیتی امروز به هنگام ورود به دادگاه عالی در اسلام‌آباد، پایتخت آن کشور، بازداشت شد. و با موتر های پولیس و اردوی پاکستان به راولپندی انتقال داده شد در حال حاضر عمران خان دست به اعصاب غذایی زده بر علاوه که او تکلیف شکر دارد به کوکائین نیز معتاد است که از آن هم رنج میبرد  حالا عمران خان در یکی از نظارت خانه های اردوی پاکستان در راولپندی محبوس است.

اما همزمان بعد از گرفتاری عمران خان شاه محمود قریشی وزیر خارجه دوران عمران خان و شیخ رشید احمد وزیر داخله وقت بطرفداران عمران خان هدایت داده است تا در سر تا سر پاکستان دست به تظاهرات بزنند.

در حال حاضر تظاهرات در تمام شهر های پاکستان جریان دارد  و بر قرار گاه های اردو نیز حمله صورت گرفته است، همچنان گفته میشود که خانه ی کور کمندر لاهور و خانه راجا ثنا الله وزیر داخله پاکستان به آتش کشیده شده است و بر قرار گاه لوی درستیز پاکستان در لاهور پندی حمله صورت گرفته تا هنوز تعداد کشته ها در پاکستان به ۱۳ نفر رسیده و تعداد زخمی ها  زیاد است.

گفته میشود که سلاح و مهمات نیز بدست مردم افتاده است.

خشونت را که طرفداران عمران خان براه انداخته اند به اردوی پاکستان این صلاحیت را میدهد که حزب انصاف را برای همیش از صحنه سیاسی بردارد.

گفته میشود که اردوی پاکستان تماس از طریق واتساپ، تویتر و شبکه های اجتماعی را قطع کرده است.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان قرار بود که امروز از لندن به اسلام آباد بیاید ولی بخاطر حوادث پاکستان سفر خود را تا آینده نا معلوم به تعویق انداخته است و فعلا نخست وزیری در پاکستان وجود ندارد.

همچنان گفته میشود که کنترول از دست پولیس خارج شده در حال حاضر کنترول را اردوی پاکستان در دست دارد و در اکثر شهر های پاکستان برق نیز قطع شده است.

اکنون در پاکستان دو وضعیت در راه است :

۱- یا اینکه تا فردا اردو دست به کودتای نظامی میزند مشروط بر اینکه کودتای نظامی پشتیبانی قدرت های جهانی را داشته باشد.

۲- یا تا فردا در پاکستان حالت اضطرار را اعلان میکنند تا معیاد انتخابات پاکستان به تعویق بی افتد.

فعلا وضعیت پاکستان در یک عمق بحران فراگیر فرو رفته ولی نمیدانم تاثیرات آن در منطقه چه خواهد بود.

بدون شک نا امنی پاکستان به نفع مردم افغانستان است چونکه مردم افغانستان سالیان زیادی از دست پاکستان رنج و غم دیده اند و همیشه پاکستان در امور افغانستان مداخله کرده است.

من زمانیکه امروز اوضاع پاکستان را در رسانه ها تحلیل میکردم هیچ کس را ندیدم که بگوید خدا پاکستان را آرام بسازد بلکه همه میگوید خدا از این بدترش بسازد.

پس همه میدانیم که پاکستان جز از کشور های ماجرا جو ، مشکل آفرین و از جمله کشور های است که عامل بد بختی افغانستان بوده ، من باور دارم که تحول در پاکستان باعث این میشود که مردم افغانستان انشاالله نفس راحت بکشند و از درد و رنج شان کاسته شود.