آرشیف

2016-3-9

سجاد ساحل

والی غور: زنان در فساد اداری نقش ندارند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دفتر ولایتی غور با هماهنگی، شورای اجتماعی بانوان و ریاست انکشاف دهات به مناسبت 8 مارچ،  روز همبستگی زنان به تاریخ 16 حوت با حضوری مقام ولایت، رئیس محکمه استیناف، رئیس ارشاد حج و اوقاف، رئیس کار وامور اجتماعی، اعضای شورای ولایتی،  نمایندگان ادارات دولتی و غیر دولتی، خانم ها و نهاد های جامعه مدنی و رسانه های محلی محفلی را ترتیب داده و از روز جهانی زن گرامی داشت بعمل اوردند.
در ابتدا محمد جواد علوی سر پرست دفتر ولایتی غور روز جهانی زن  را تهنیت گفته و به حاضرین در این محفل خیر مقدم  گفت. سپس غلام ناصر خاضع مقام ولایت غور، با تقدیر و سپاس از برگزاری این محفل و بیان جایگاه زن در اجتماع، اینکه زنان نیمی از پیکر جامعه را تشکیل میدهند وزنان جامعه ما همیشه در مبارزات استقلال طلبانه در طول تاریخ و جنگ های که برملت افغانستان تحمیل گردیده به عنوان یک بازوی توانمند در پشت سنگرها بوده و زن به عنوان مادر، همسر، خواهر و دخترو نقش نخستین معلم را در خانواده بازی می کند، صحبت کردند.
وی افزود:"  زن می تواند در ایجاد یک فضای اخلاقی در جامعه نقش خوبی را داشته باشد و حتی که یک زن می تواند یک خانواده اخلاقی و غیر اخلاقی را تربیه کند" . آقای خاضع جامعه اخلاقی را محصول زنان توانمند میداند که در خانواده با رعایت و احترام به حقوق همدیگر،  یک جامعه انسانی را می سازد. وی در قسمت از سخنانش بیان داشت: "آنچه باید در مناسبت ها گفته شود که ما باید یک پیام را حمل کنیم که نتایج مثبت را بدست بیاوریم که در آینده سر لوحه عمل ما باشد. زنان جایگاه شایستۀ دارد و اینکه زنان از این جایگاه بطور شاید و باید برخوردار نگردیده یک بخش آن برمیگردد به حکومت، نهاد های اجتماعی، نهاد های علمی، علما و روشن فکران ما که با تأسی از فرامین، قوانین و دین اسلام جایگاه زن بصورت درست مطرح شود و از متون دینی جایگاه زن استخراج شود و آنچه که برای یک زن تعریف شده به مردم بیان گردد".  ایشان هم چنان در قسمت از صحبتهایش افزود؛" یکی از آرمان های ملی ما عدالت است و عدالت دربرابر تمام اقشار جامعه، اعم از فقیر، غنی، مرد وزن در همه قسمت ها رعایت گردد. همه ما وظیفه داریم بخاطر احقاق حقوق همه انسانها تلاش و به حقوق همدیگر احترام بگذاریم. همبستگی خانم ها نقش برجستۀ را بازی می کند، مرد ها و زنان در برابر همدیگر رفتار عاطفی داشته باشند، کارهای فرهنگی باید چشم گیر باشد کارهای هنری هدفمند باشد، فضای بی اعتمادی از ادارات و اجتماع برداشته شود، زنان در جامعه حضور فعال داشته باشند و به پست های دولتی وامتحانات رقابتی اشتراک کنند. آقای خاضع تأکید کرد که من مطمئن هستم اگر یک زنی در پشت میز اداره  بنشیند دست به فساد اداری نمی زند. وی نیز بیان داشت؛ " ما انتظار داریم که تمام ادارات، رؤسا، یک فضای صلح را در تمام ادارات حاکم سازند تا مانع دسترسی زنان به کار و حضور شان در ادارات نگردد. در صورت کدام زخم زبان و توهین به زنان صورت بگیرد عامل آن به ارگانهای عدلی و قضایی معرفی میگردد".
 بعد رئیس محمکه استیناف ولایت غور، اسحاق علی محبی بعد از تبریک وتهنیت روز جهانی زن و تقدیر از کمیسیون و همکاران شان از برگزاری محفل، سخنانش را در مورد عدالت در مورد زن آغاز کرده و از بی عدالتی که نسبت به زن صورت میگیرد از گذشته های دور تا تاریخ اروپا و خاورمیانه و عرب جاهلیت اشارۀ داشته و نیز جایگاه زن را در قانون اساسی که خانواده رکن اساسی جامعه است بیان نمود.آقای محبی در ادامه سخنانش افزود: در جنبه های اجتماعی در خیلی از موارد زنها محروم هستند. ما شاهد اولین جلسه هستیم که زنها درآن حضور دارند. در شهر باستانی فیروزکوه زنان به ندرت دیده می شود، در ادارات دولتی زنان خیلی کم نسبت به ولایات دیگر است در حالیکه شما وارثان کسانی هستید که حکومت شان تا هند و چین رسیدند.
آقای محبی تبعیضات فامیلی و عرف و عادات که نسبت به زن تنگ نظرانه می بیند یاد آوری نموده و نیز در مورد تعدد زوجات در اسلام با ذکر آیۀ فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً  شرایط  آن را در شریعت و قانون مدنی که عدالت و مجبوریت بودند بیان کرده و افزود در صورت عدم مجبوریت مرد باید از زن اولش اجازه بگیرد. وی نیز اضافه کرد که برای بهبود وضعیت زنان شعارهای مانند زنان گهواره جنبان مشاهیر تاریخ  یا زنان محروم جامعه اند کفایت نمی کند بلکه کار های عملی صورت گیرد و خود زنان همت کنند، وارد اجتماع شده حقوق شان را بگیرند. در حالیکه این حق خواهی مبارزه می خواهد، طرح می خواهد، تعلیم و تربیه و اندیشه می خواهد. در مورد قضاوت زنان رئیس محاکم بیان داشت که قضاوت زن در تمام مذاهب به استثنای مذهب امام ابو حنیفه ممنوع بود و حالا که از دو سال به این طرف در مذهب جعفری آیت الله فیاض نیز فتوا صادر کرده که زن می تواند قاضی شود تفاوتهای 13 گانه بین مذهب جعفری و حنفی به 12 رسیده است.. وی اضافه کرد که شاید در ولایت غور بیش از 20 قاضی وجود داشته باشد اما یک زن هم در بین آنان نیست، اگر زنان حقوق و شرعیات نخوانده خودشان همت نکرده و اگر خوانده ستاژ قضای را سپری نکرده باز همت نکرده  در حالیکه زنان می تواند با حفظ حجاب، حیا و موازین اسلامی در جامعه ظاهر شود. در اخیر رئیس محکمه استیناف وعده داد که محاکم برروی زنان باز است و هر قاضی که در مورد حقوق زنان اجحاف  کند قابل بخشش نیست.
بعد رئیس ارشاد حج واوقاف، آقای مجیدی در مورد جایگاه زنان  در دین اسلام و از زنانیکه در اسلام ایثار و فداری داشته نام برد و نقش زنان را در جامعه با صحبت های عالمانه شان بیان داشت.
سپس خانم گلثوم رضای عضو شورای ولایتی به نمایندگی از شورای ولایتی غور در مورد شخصیت و نقش زن صحبت کرد. و لطیفه همچنان شعر زیبای را در مورد زن به خوانش گرفت.
بعد استاد نبی ساقی به نمایندگی از جامعه مدنی ولایت غور در مورد بهبود و ضعیت زنان صحبت نموده و در موارد کارهای که باید صورت بگیرد توجه حاضرین را جلب نمود. استاد ساقی افزود مشکل هم در فرهنگ و هم در ادبیات ما و جود دارد. جامعه ما یک جامعه مرد سالار بوده که همیشه اصطلاحات رجال سیاسی و دولت مردان و بچه مرد و نیز بعضی از اشعارسعدی و فردوسی را  مورد انتقاد قرار داد. استاد ساقی نصاب تعلیمی معارف را نیز نقد کرد و گفت؛" در اولین کتاب های مکتب نقش مرد یا پدر برجسته شده و مادر هیچ کارۀ نیست. جملات مانند بابا آب داد، بابا نان داد، بابا مسجد میرود زیاد است اما مادر هیچ کارۀ نیست". آقای ساقی برای بهبود وضعیت زنان،  تغییر در دیدگاها و فرهنگ را  نسبت  به زن و اصلاح نصاب تعلیمی، تعلیم وتربیه قشر اناث، داشتن شغل و وظیفه طبقه اناث در ادارات،  که کار خود ظرفیت ایجاد می کند و اقتصاد، مالکیت زنان و شهرنشینی و دست گاه قضایی و قانون و عدالت هرکدام را توضیح داده و نقش هرکدام را موثر میداند.
رئیس دفتر یونیسف در غور خانم سوسن یزدانی روی موضوعاتیکه چرا نسبت به حقوق زن به شکل مقایسوی نگاه می شود و اینکه هر عضو نقش خودش را بازی می کند و مفکوره های افراط و تفریط را در مورد زن بیان داشته و افزود ما طرفدار اعتدال هستیم و روز جانی زن برای ما 8 مارچ نه بلکه روز مبعوث شدن پیامبر اسلام و تولد دخترش فاطمه است. وی نیز در توصیه به خانم ها بیان داشت؛  که شما پایه های اصلی یک خانواده هستید، علم ودانش بیاموزید .
رئیس کار و امور اجتماعی داکتر گل احمد عثمانی با خواندن شعر زیبا در مقام زن و سپس روی مشکلات و تأمینات اجتماعی خانم ها در ادارات دولتی پرداخت. آقای عثمانی با تذکر اینکه خانم ها در قرا و قصبات تحت فشارهای عرف و عنعنات نا پسند و عدم دسترسی کامل به حقوق تعلیم وتربیه، صحت، و غیره قرار دارند؛ در مرکز نیز یک تعداد زنان که در ادارات دولتی کار می کنند، آنچه قانون کار برای آنها سهولت ها و تأمینات در نظر گرفته مراعات نمی شود. داکتر عثمانی همچنان روی فرهنگ سازی و آگاهی ادارات و توجه آنها در مورد رعایت قانون کار و تأمینات اجتماعی زنان تأکید نموده و وظیفه تمام ادارات، نهاد های فعال، علما، اساتید و روشن فکران میداند که در راستای فرهنگ سازی و احترام به حقوق زنان وزمینه سازی فضای مساعد برای کار زنان تلاش نمایند. وی می افزاید ما برنامه های آموزش های حرفۀ خود را 80 فیصد برای خانم ها تخصیص میدهیم اما متاسفانه فضای مناسب برای کار وجود ندارد. یک زن نمی تواند در بازار خیاطی نماید، اول با مشکلات فامیل بعد با مشکلات اجتماع رو برو می شود  ومورد ازار و اذیت و غیره قرار میگیرند. این وظیفه تمام نهاد ها است که تلاش کنند نه وظیفه یک نهاد خاص.
بعد سناتور معاون احمد در مورد مقام زن و مظلومیت زن صحبت کرد. ایشان اول داستان احساس عاطفه یک مادر را نسبت به فرزندش بیان کرده و سپس افزود  ترحم انسان و تربیه انسان که در  دامن مادر می شود جای دیگری نمی شود. مادر متوجه افتخارات است که به سادگی بیان نمی شود.  وی اشارۀ  داشت به زنانیکه در گوشه و کنار این ولایت تیرباران می شود . و نیز انتقاد از این داشت که چرا کسی از آنها در این محفل یاد اوری نمی کند.  صحبت های سناتور همگان را متاثر ساخت. همچنان سناتور از رنج جوانان و پیش کش های گزاف در این ولایت یاد آوری کرده و تأکید کرد که از همین محفل کوچک 50 یا صد نفری باید گام های مثبت و تحول ساز برداشته شود و تا به صدها هزار نفر برسد.
در اخیر مشاور صحت روانی موسسه بین المللی روان اجتماعی محمد باقر اعتمادی محفل را جمع بندی نمود. 

سجاد ساحل

روز جهانی زن در ولایت غور

روز جهانی زن در ولایت غور

روز جهانی زن در ولایت غور

روز جهانی زن در ولایت غور

روز جهانی زن در ولایت غور