آرشیف

2015-7-13

سجاد ساحل

در ختم ورکشاپ سه روزۀ آموزش حقوق بشر: عبدالرشید راشید: “بعد از این ما یک فعال حقوق بشر خواهیم بود”

آموزش حقوق بشر یکی از برنامه های اساسی کاری کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان است، که طی 13 سال گذشته جریان داشته ودست آورد های ملموسی را هم در قبال داشته و هم اکنون این برنامه ها نیز جریان دارد.  برنامه های آموزشی کمیسیون بصورت ورکشاپ ها، جلسات، سمینار ها،نشر و پخش مجلات، گزارشات تحقیقی آموزشی، برنامه های رادیویی، تلویزیونی وغیره برای ارتقای سطح آگاهی عامه از حقوق و آزادی های اساسی شان بصورت دوامدار اجرا گردیده که روشنی های زیادی را در اذهان عامه در قسمت حقوق بشر بین شهروندان بوجود آورده است.

 به تاریخ 16 سرطان، ورکشاپ آموزشی سه روزۀ حقوق بشر، جهت ارتقای سطح آگاهی افسران ومنسبوبین کندک نظم عامه توسط  بخش تعلیمات دفتر ولایتی غور با اشتراک 35 تن از منسوبین این کندک در مرکز غورمقر کندک نظم عامه برگزار گردید.  این ورکشاک الی تاریخ 18 سرطان ادامه یافت.

 در این ورکشاپ سه روزه، موضوعات ذیل توسط معاون بخش تعلیمات ارائه گردید.

معرفی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، مفاهیم واساسات حقوق بشر،حقوق بشر در قانون اساسی وبرخی اسناد بین المللی  حقوق بشر، اختطاف و قاچاق انسان، اضرار ازدواج های اجباری وزیر سن، قوانین بشر دوستانه بین المللی و غیره

در جریان این ورکشاپ؛ به قدر کافی انگیزۀ حمایت از حقوق بشر، عدالت، آزادی، برابری، حاکمیت قانون ونفی تبعیض، رعایت اصول و مقررات، بین اشتراک کنندگان این ورکشاک بر انگیخته شده که در نتیجه اشتراک کنندگان برای توسعه و رعایت حقوق بشر با کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلان حمایت نموده اند.

ذبیح الله قوماندان بلوک تولی سه، محمد شاپور آمر کشف،عبدالرشید عضو آمریت کشف در اخیر ورکشاپ  به نماینگی از دیگران صحبت کردند. ورکشاپ سه روزه را مفید و مؤثر خوانده و از کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بابت تدویر این ورکشاپ اظهار قدردانی نمودند. عبدالرشید راشید گفت: خلاهای معلوماتی ما در این ورکشاپ جبران شده و موضوعات اساسی و مفیدی را از این ورکشاپ بدست آوردیم. بعد از این ما یک فعال حقوق بشر خواهیم بود.آموزش موضوعات حقوق بشر برای تک تک ما بسنده نبوده بلکه در توسعه و ترویج آن نیز از هر نوع زحمات دریغ نمی کنیم تا اینکه صلح آزادی و برابری را در وطن خود بوجود بیاوریم".

در اوراق ارزیابی اشتراک کنندگان ورکشاپ را عالی ارزیابی نموده و نوشته اند که این یک برنامه بسیار خوب، مؤثر و ضروری برای ملت افغانستان است که باید تقویت شود.  

 پیشنهادات را که اشتراک کنندگان در اوراق ارزیابی داشته مهمترین آنها قسم ذیل است.

  1. ورکشاپ های حقوق بشر حد اقل شش ماه یکبار برای نیروهای امنیتی بر گزار گردد.
  2. برنامه های آموزشی در قراء وقصبات دور دست نیز تطبیق گردد.

دولت افغانستان:

  1. برنامه ها و پروگرام های انکشافی را بصورت متوازن وعادلانه در تمام نقاط افغانستان تطبیق نماید. در حال حاضر برنامه ها بصورت غیر متوازن عملی شده است. درقسمت مرکزی و شمال افغانستان توجه دولت کم بوده و در قسمت های جنوب و حنوب غربی برنامه های بیشتر انکشافی نسبت به مرکزی و شمال تطبیق گردیده است. کمیسیون مستقل حقوق بشر در زمینه تامین عدالت و انکشاف متوازن داد خواهی بیشتر را برای مردم مظلوم جامعه به خرج دهد.
  2. ولایت غور یکی از عقب مانده ترین ولایت های افغانستان از نظر بازسازی ونوسازی به شمار می آید. دولت افغانستان در مورد انکشاف این ولایت توجه لازم را مبذول دارد.
  3. دولت افغانستان، تآمین امنیت و آوردن صلح را در اولویت کاری شان قرار دهد.
  4. شایسته سالاری، نفی تبعیض و حاکمیت قانون در عمل توسط دولت پیاده شود.

پایان
گزارشگر:سجاد ساحل

گزارشگر:سجاد ساحل در ختم ورکشاپ سه روزۀ آموزش حقوق بشر: عبدالرشید راشید: