آرشیف

2015-9-22

سجاد ساحل

تـجـلـیـل از روز جهانی صلح در ولایت غور

روز دو شنبه تاریخ 30 سنبله 1394 مصادف با 21 سیپتامبر روز جهانی صلح، نهاد های جامعه مدنی در ولایت غور با اشتراک مقام ولایت، قوماندان امنیه، رئیس شهرداری نمایندگان نیروهای امنیتی، ادارات دولتی و ده ها تن از مردم ولایت غور، برای تجلیل از این روز با پرچم های سه رنگ افغانستان در چهار راهی منار جام گرد آمده و کبوتر های سفید را که سمبل صلح وآزادی است به هوا پرواز دادند. آقای حکیمی یک تن از فعالین جامعه مدنی در این گردهمایی بیان داشت که آنها از ده روز پیش به این طرف کارهای تبلیغاتی صلح را در ولایت غور آغاز کرده اند. پیام صلح را در کاغذ های آبی رنگ به دروازه های ادارات و پارچه های آبی رنگ را بر پایه های برق شهر فیروزکوه نصب نموده و با ادارات مکاتب ولیسه ها در خصوص آوردن صلح دیدار وملاقات انجام داده اند. سیما جوینده والی ولایت غور در این گردهمایی ضمن تهنیت گویی روز جهانی صلح، از مخالفین مسلح دولت خواست، تا سلاح شان را به زمین بگذارند و در ترقی وپیشرفت افغانستان با دیگر هم میهنان خود هم گام باشند.
این در حالی است که ولایت غور یکی از ولایت های ناامن افغانستان بوده و هزاران مسلح غیر مسؤل در این ولایت وجود دارند. قتل و کشتار افراد ملکی، سرقت های مسلحانه وانفجارات ماین های کنار جاده از موضوعاتی است که هر روز توسط رسانه ها گزارش می شود. در این گرد همایی و تجلیل از روز جهانی صلح یک تن از شهروندان از آقای واقف رئیس مجتمع شبکه های جامعه مدنی در ولایت غور  پرسید: ما صلحی نداریم که از آن تجلیل کنیم، در ولایت غور همه روزه انسانها از اثر جنگ و منازعات مسلحانه به قتل می رسد؛ پس شما چطور از این روز تجلیل می کنید؟ آقای واقف پاسخ داده وگفت: " این یک کمپاین برای صلح است، ما کوشش می کنیم که انگیزه آوردن صلح را بین مردم ایجاد کنیم."
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1981 سومین سه‌ شنبه سپتامبر هر سال را روز جهانی صلح نامید که این تاریخ در سال 2002 به تاریخ ثابت 21 سپتامبر تغییر پیدا کرد. امروز در افغانستان نیز مانند سایر ملل از روز جهانی صلح تجلیل به عمل می آید.
صلح یکی از آرمان های همیشگی بشری و مخصوصا مردم افغانستان است؛ مردم افغانستان سال ها است که در آتش جنگ و خشونت می سوزد و آوردن صلح را در افغانستان آرزو دارند. از طرف دیگر صلح یکی از حقوق مهم بشری بوده که با تحقق آن می توان به سایر حقوق بشری دست یافت. حق بر صلح در کنار حقوقی چون حق بر توسعه، حق بر محیط ‌زیست سالم، حق بر ارتباطات، حق تعیین سرنوشت و حق بر میراث مشترک بشریت از جمله حقوق بشری نسل سوم، موسوم به حقوق همبستگی به‌شمار می‌رود. 
به باور آگاهان امور، تا زمانیکه افغانستان فساد اداری را از بین نبرد به عدالت وصلح دست نمی یابد. وبرخی هم از دستگاه ترورستی در داخل نظام به عنوان ستون پنجم یاد می کنند.
گزارشگر: سجاد ساحل

تـجـلـیـل از روز جهانی صلح در ولایت غور

تـجـلـیـل از روز جهانی صلح در ولایت غور

تـجـلـیـل از روز جهانی صلح در ولایت غور

تـجـلـیـل از روز جهانی صلح در ولایت غور