آرشیف

2014-12-30

afrotan

همسوئی دشمنان دیروزی در بازی انتخابات ریأ ست جمهوری افغانستان ! آرأ مافیای حاکم نَردَ بان صعود کدامین مهره ها خواهد بود ؟

بخش سوم:

 

شخصی که به میهمانی دعوت شده بود. وسط راه یکی از دوستان مفت‌خورش با او همراه شد و گفت؛ اگر صاحبخانه پرسید او کیست؟ بگو طفیلی. یکی دیگر هم اضافه شد و قرار شد بگوید قفیلی است. چند دقیقه بعد یکی دیگر از مفت‌خورها از راه رسید و گفت؛ درباره من نگران نباش، صاحبخانه خودش مرا می‌شناسد. وقتی صاحبخانه در را باز کرد، با تعجب پرسید؛ این دو نفر کی هستند؟ مردی که مهمان شده بود گفت؛ طفیلی و قفیلی. صاحبخانه به سومی اشاره کرد و با عصبانیت پرسید؛ این مرد عوضی بد جنس کیست ؟ و مردی مفتخوار گفت؛ دیدید نه گفته بودم که صاحب خانه مرا می‌شناسد؟!

چنانچه از فرد فردی دوستان و هموطنان گرامی که خواننده این یادداشت اند احترامانه خواسته بودم که این نوشته را حتمأ از آغاز تا به انجام با تأمل بخوانند ، شاید پاسخ بسیاری از پرسشها و ابهامات را توأم با روشنگری های لازمی که مربوط به برگزاریی انتخابات در افغانستان و مشروعیت آنها اند در آن دریابند زیرا این حقیر کاملأ باور دارم که تنها پاسخ چاره ساز این ابهامات لعنتی و معاملات فضول انتخاباتی آن است که تمامی کاندیدا های دورنمای بینیش سیاسی و اقتصادی پیرامون خویش را از هم اکنون در برابر جامعه جهانی منجمله خارجی های افغان تباری که درکشوری بنام افغانستان مشغول شغل شریف و پردرآمدی از جاسوسی و دلالی اند ترسیم کنند . 
هیچگونه قصد نداشتم ، با توجه به شناخت ازهویت کنونی و گذشته تاریخی کاندیداهای « ریأ» ست جمهوری افغانستان و بسیاری از مهره های گوناگونی از این کارزار که اکثریتی از آنان با اشارات صریح و روشن شرکت های سهـــامی سرمایه گذار خارجی در افغانستان وارد تنور انتخابات شده اند بصورت مؤقت بیش از این مطالبی را به عرض دوستان و عزیزان خواننده برسانم زیرا به گمان من بسیاری از این مهره ها ی که چه به شکل تزئنی ویاهم برای براه انداختن هیاهوی مصنوعی درحوزه های انتخابات به صحنه آورده شده اند از ادارهء یک نانوائی و نان پزی نیز عاجز اند اما وقتی ناگهان خبر رسید و شنیدم که جلالتمآب حضرت صبغت الله مجددی که ریاست کمیسیون حل منازعات میان دولت و مردم افغانستان را بر عهده دارند بحیث رئیس برگزاریی لویه جرگه تعیین و منصوب گردید و درعین حال خبر مخالفت این مرشد استخاره ای با تدویرچنین لویه جرگه در مطبوعات به نشر رسید و از سوی دیگر برنامه تلویزیونی موسوم به ۹۰ دقیقه که ازشبکه تلویزیونی اریانا ی کابل به نشر میرسد و نخستین بخش این برنامه به شب شنبه مورخ ۱۹ / ۲۰ اکتوبر سال جاری با حضور دوتن از کاندیداتورهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یعنی آقای اشرف غنی احمدزی کاندید ریأست جمهوری و آقای محمد محقق معاون دوم کاندیداتوریی ریاست جمهوریی عبدالله عبدالله از کابل منتشر گردید ، بر تصمیم این حقیر نیز سایه انداخت و برآن شدم تا این بحث را کمی به درازا باید کشید و انگیزه ای از این تغیرات و تحؤلات را در بستر منافع کشورهای بیگانه مورد ارزیابی قرار داد ، تا ببینیم و دریابیم که روی کدامین پارامتر ها و معادلات منافع کشور های که بر قلمروی بنام افغانستان خیمه زده اند با چنین شتاب تغییر میکنند ؟ اما آنگاهی که از زبان آقای احمدزی با لحن قاطع صدای پیروزی حتی در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری را شنیدم صدای مردی را با خود ترسیم میکردم که با یک اکثریت قاطع و مشروع منتخب مردم افغانستان شده و دراوج پیروزی مطلق در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با ژست وشیوهء معصومانه ء مهاتما گاندهی !! پیشوای مبارزات مسالمت آمیز مردم نیم قاره هند در پی تشکیل حکومت ملی برآمده است و چنانچه وعده داده بود برخلاف دیگر دنیای آزاد و دموکراتیک « رقیبان دیروزی انتخاباتی!!! » را به همکاری در دولت ملی !! دعوت داده اند وازاینکه گویا یکی از شکست خورده گان انتخابات ریاست جمهوری با ناباوری به این دعوت اش لبیک نه گفته است احساس ناراحتی می فرمائند !!!! ، 
اما شگفت انگیز ترین و درعین حال معیوب ترین تحلیلِ آمیخته به نوعی از قضاوت همین کاندیدای سومین انتخابات ریأست جمهوری افغانستان که با زحمت فراوان لقب دکتور را نیز با سختی با خود حمل میکند در برنامه موسوم به ۹۰دقیقه شبکه رادیو تلویزیونی آریانا که بطور مداوم و ۲۴ ساعته ازشهرکابل انتشارات دارد در پاسخ به این پرسش مجری محترم برنامه ۹۰ دقیقه که آیا شما با مشارکتی که با آقای جنرال دوستم بعمل آورده اید و به گفته مجری ، وی یک مجاهد و شما یک تکنوکرات هستید تا چه حد موفق خواهید شد که یک تغییر بنیادی و مطلوبی را ایجاد کنید ؟
آقای غنی احمد زی گفت : من از همه اول شجاعت سیاسی جنرال صاحب دوستم را که در اعلامیه آخیری که نشر کرده ابراز امتنان میکنم این یک جرئت می خواست و امیدوارم تا از دیگر بازیگران سیاسی نیز چنین جرئتی ببینیم دوم اینکه این سوال را از جنرال صاحب دوستم کردند؛ که چرا با اشرف غنی احمدزی در یک تکت در آمدی ؟ می فهمید که جواب وی چه بود ؟! برنامه !!! اشرف غنی برنامه را ارائیه کرد بعد از بررسی تمام بدیل های دیگری به نتیجه رسیدیم !!! 
این گونه اظهارات از قول آقای احمدزی در حالی شنیده میشود که وقتی استاد عبدالرب رسول سیاف یکی از کاندیداهای دیگری که وی نیز خود را نمائنده جهاد و مجاهدین میخواند بخاطر نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان رسمأ استعفا داد و با دومعاون خود یعنی امیر اسمعیل خان والی مقتدر سابق هرات که یکی از فرماندهان بزرگ جمیعت اسلامی افغانستان به شما ر میرفت بحیث معاون اول و مولوی عبدالوهاب عرفان از رهبران جنبش ملی برهبریی عبدالرشید دوستم و عضو پیشین مجلس سنأ ی افغانستان بحیث معاون دوم خود وارد گود انتخابات ریأ ست جمهوری شد ، آقای ذکی سخنگوی جنبش ملی برهبریی عبدالرشید دوستم اعلام کرد که آقای مولوی عرفان معاون دوم استاد سیاف کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان به نمائنده گی جنبش و عبدالرشید دوستم وارد معرکه انتخاباتی نه شده است البته از آقای دوستم محض به عنوان رهبر اش دعا خواسته بود و جنرال صاحب دوستم نیز برایش دعای کامیابی نمود .! آقای فیض الله ذکی سخنگوی جنرال دوستم گفت که جنبش ملی واسلامی افغانستان برهبریی دوستم عنقریب از کاندیدای که حمایت خواهند کرد موضع رسمی اش را اعلام خواهند ساخت و فقط باگذشت یکروزبود افراد نزدیک به اشرف غنی احمد زی طی یک صحبت خصوصی به یکی از رسانه های داخلی اعلام داشتند که جناب اشرف غنی احمدزی با پذیرش اعطای پست معاونت اول به جنرال عبدالرشید دوستم وی را بحیث معاون اول و جناب سرور دانش عضو شورای رهبریی حزب و حدت اسلامی افغانستان برهبریی کریم خلیلی که از حمایت کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز برخوردار است در آخرین روز ثبت نام در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان حضور یابد و رسمأ به حیث نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند . !! اما آگاهان امور که حوادث افغانستان را از سه دهه بدینسو مورد مطالعه قرار میدهند بر این باور اند که آقای اشرف غنی احمدزی فرزند شاه جهان احمدزی و پسر کاکای محمد نعیم کوچی که پس از سقوط امارت شبه اسلامی طالبان ازسوی نیروهای ائتلاف جهانی ضد تروریزم بازداشت و روانه زندان گوانتانامو گردید که حاجی محمد نعیم کوچی والی سابق بامیان پس ازسپری کردن چند سال زندان درگوانتانامو به اثر تلاش و نفوذ شخصی آقای غنی احمدزی اززندان رها گردید همچنان برخی اسناد نشان میدهد که نعیم کوچی در زمان رژیم طالبان که پس انجام یک سلسله توافقات بحیث والی بامیان گماشته شده بود و منابعی موثقی که نه میخواهند در این مقاله ازآنها نام برده شوند شرط حمایت قوم کوچی ها را ترتیب و اعطای قباله های شرعی زمین ها و علفچرهای بود که کوچی ها بویژه در فصل تابستان از آن بحیث علفچر استفاده میکردند؛ که طالبان نیز با پذیرش این و دیگر شرائط پس از در میان گذاشتن شرائط این معامله با حلقه های خاص استخباراتی نعیم کوچی را بحیث والی بامیان مقرر ساختند و گروهی از کوچی های مسلحی را برای غصب شرعی !! زمین های ولایت بامیان و قتل عام مردم آن سرزمین که عمدتأ قوم شریف هزاره ها در آن زندگی میکنند با خود بردند .. … و به گفته شاهدان عینی که در همان معرکه وبا حمایت از نیروهای تحت فرماندهی نعیم کوچی حضور داشتند حکایت های دردناکی را از مظالم و فجائعی که بر سر مردم بیچاره هزاره آورده بودند بازگو نمودند و این حقیر نیز در همان زمان آن جنایات را با شدت محکوم نمودم ….

ادامه دارد