آرشیف

2023-1-9

علم عبدالقدیر

نگاهی به آینده روابط امارت طالبان وپاکستان

 

مقدمه:همه میدانند که بی ثباتی وضعیف سازی افغانستان عمق استراتیژی پاکستان را تشکیل میدهد، به همین دلیل پاکستان از زمان  تجاوز شوروی به افغانستان تا حال همیشه از گروه های مسلح در مقابل حکومت های مرکزی حمایت کرده ودر مقابل از گروه های مسلح تحت حمایت خود نیز توقع اطاعت کامل را داشته ودارد حتی اگر به قدرت برسند باید در تمام عرصه های سیاسی واقتصادی وامنیتی از پاکستان مشوره بگیرند واگر چنین  نکردند یک گروه جنگی را بخاطر جنگ علیه حکومت کابل شکل میدهد وحمایت میکند تا افغانستان همیش دچار اختلاف وخانه جنگی بوده فرصت برای باز سازی وثبات نداشته باشد . مثلا حمایت پاکستان از مجاهدین وسر پیچی حکومت مجاهدین از دساتیر پاکستان وپیامد ها آن بیاد همه هست  وقتیکه روسها شکست خوردند حکومت مجاهدین برهبری بر هان الدین ربانی واحمد شاه مسعود در کابل  از پاکستان اطاعت نکردند دران زمان  پاکستان گلبدین حکمتیار را در مقابل شان مسلح وحمایت کرد ، وقتیکه حکمتیار نتیجه ندادوضعیف شد طالبان را ایجاد کرد وبه پیروزی رساند بعدا  با قومی ساختن جنگ طالبان را فقط مصروف جنگ با جبهه شمال ساخت ، کشتار و ویرانی رانی چنان عمیق ساخت که تمام پل های عقبی برای صلح وآشتی بین اقوام افغانستان  شکست.

بعد از 11 سپتمبر 2001 با امریکا معامله کرد و تعداد از طالبان را بنام القاعده به امریکا فروخت وبعضی رهبران طالبان را زندانی ساخت با آمدن جامعه جهانی در افغانستان وطرح حکومت دموکراتیک با ارزش های مدنی ودا شتن  قانون اساسی وزیر بنا های اقتصادی بار دیگر بقایای طالبان راجمع  وتجهیز وحمایت کرد وبیشتر از همه شبکه حقانی را که شدید ترین وخشن ترین حملات را انجام میداد مورد نوازش قرار داد و مطمئن بود که اینبار طالبان بعد از پیروزی از پاکستان اطاعت خواهند کرد ومشوره خواهند گرفت اما قضیه چنین نیست. شعار دوستی وهمسایگی بین حکومت طالبان وپاکستان یک شعار فریبنده ودروغین بیش نیست  واین دو از لحاظ  داشتن دیدگاه های مختلف در مورد مناطق مرزی وسا کنین این مناطق اطراف خط دیورند حقیقت دشمن واقعی یکدیگر اند که بعد ازین به کمین یکدیگر نشسته اند.

دلائل امارت اسلامی طالبان:

  • طالبان افغان پاکستان را  بخاطر تسلیمی  یک تعداد فرماندهان شان به امریکا وآنچه بر سر اسامه بن لادن آورد یک دوست خائن می دانند  اما از روی مصلحت ونا چاری گزاره میکنند.
  • طالبان بر خلاف حکومت های قبلی با حکوکت پاکستان مشکل مرزی دارد وخط دیورند را برسمیت نمی شناسند وتا هنوز چند مرتبه در امتداد خطوط مرزی با هم در گیر شده اند.
  • طالبان افغان طالبان پاکستان را دوست و همسنگر واقعی خود میدانند چون هزاران طالب پاکستانی یکجا با طالبان افغان علیه حکمت قبلی وامریکا ئیها جنگیده اند ودر کنار طالبان افغان کشته شده اند لذا امارت اسلامی هیچ وقت آنهارا از افغانستان بیرون نمیکنند وبه پاکستان تسلیم نمیدهند .طالبان به آصف حمید معاون استخبارات پاکستان گفتند ما اسامه بن لادن را به امریکا تسلیم نکردیم چطور رهبران تحریک طالبان پاکستان را بتو تسلیم میدهیم .طالبان افغان فقط خودرا مسلمان میدانند وبس تسلیمی دوستان مسلمان خود مانند تی تی پی والقاعده را به دشمنان شان مخالف عقیده خود میدانند لذا دشمنی بین طالبان وحکومت پاکستان بعد ازین عمیق تر میشود.
  • طالبان به این باور اند که حکومت پاکستان در برابر حکومت های افغانستان یک گروه مسلح را ایجاد وحمایت مکیند مثلا با همکاری طالبان داعش را در مقابل طالبان به وجود میآورد وحمایت میکند.یعنی طالبان افغانستان یقین دارند که پاکستان با آنها همان کار را میکند که با حکومت های قبلی کرده است.
  • طالبان بر خلاف آنچه مخالفین شان فکر میکنند از پاکستان اطاعت نمیکنند وعدۀ از رهبران طالبان پاکستان را دشمن میدانند .مرگ ملا عمر در پاکستان نزد طالبان مشکوک است وهمکاری پاکستان با امریکا جهت قتل اسامه بن لادن   و بعدا اجازه دادن به طیاره های بی سر نشین امریکا بخاطر عملیات در کابل جهت کشتن ایمن الظواهری مسائل است که دشمنی طالبان با پاکستان را عمیق ساخته.

فشرده دیدگاه مقامات رسمی پاکستان در مورد حکومت طالبان:

مقامات پاکستان دارند از طالبان افغان نا امید میشوند واظهارات مقامات پاکستانی در مورد وضعیت فعلی  دلیل بر سردی روابط دو جا نبه بوده دور نمائی تاریک لا اقل خاکستری را پیش روی ما میگذارد،حال  نگاهی به اظهارات مقا مات پاکستانی درین مورد.

26 قوس 1401فاروق حمید نائیک» رئیس کمیته امور خارجی سنای پاکستان در واکنش به تشدید درگیری‌های مرزی با افغانستان از اسلام‌آباد خواست تا درباره سیاستش با افغانستان تجدیدنظر کند.

بلول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان با اظهار اینکه تروریست‌ها پس از سقوط کابل جسورتر شده‌اند، تأکید کردکه طالبان باید اراده خود را برای مقابله با گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان نشان ده.26 قوس

27 قوس:نور ولی محسود» سرکرده تحریک طالبان پاکستان(تی تی پی) در گفتگو با «سی ان ان» اعلام کرد این گروه از داخل خاک پاکستان علیه دولت این کشور می‌جنگد و با روحیه و سلاحی که دارد، می‌تواند چندین دهه به جنگ ادامه دهد.

27 قوس.بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان در مراسم هشتمین سالگرد حمله تروریستی سال 2014 به مدرسه نظامی پیشاور، با اشاره به حملات تحریک طالبان پاکستان گفت، اسلام‌آباد حملات فرامرزی را برنمی‌تابد.

وزیر خارجه پاکستان با اظهار اینکه اسلام‌آباد حق اقدام مستقیم علیه تروریسم فرامرزی را برای خود محفوظ می‌داند، گفت اسلام‌آباد می‌تواند در استراتژی خود برای برخورد با دولت موقت طالبان تجدید نظر کند.

27 قوس:سردار احمد شکیب» کاردار سفارت افغانستان در اسلام‌آباد گفت یک کمیته مشترک برای حل مشکلات مرزی میان هیئت حاکمه افغانستان و پاکستان تشکیل شده است.

سفارت دولت موقت طالبان در اسلام‌آباد اظهار داشت دستکم ۱۵۰۰ پناهجوی افغانستان در زندان‌های پاکستان زندانی هستند.

28 قوس:پس از دو درگیری مرزی بین افغانستان و پاکستان طی پنج روز، یک هیئت چهار نفره از علمای پاکستانی برای گفتگو جهت پایان تنش‌ها به افغانستان سفر می‌کنند.

به گزارش رسانه پاکستانی «د نیوز»، نشست مقامات مرزی پاکستان و افغانستان به پس از خروج هیئت علما از افغانستان موکول شده است.

28 قوس ملیحه لودهی نماینده پیشین پاکستان در سازمان ملل اظهارداشت در حالی که دولت اسلام‌آباد از جامعه جهانی همواره خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان است، اما تعامل با دولت موقت طالبان برای این کشور ناامیدکننده است.

روز دو شنبه 9 جنوری 2023   مؤسسه مطالعات صلح پاکستان اعلام کرد که در سال گذشته میلادی دستکم 15 حمله برون‌مرزی علیه خاک این کشور انجام شده که 13 حمله از افغانستان صورت گرفته است. در حملاتی که از افغانستان انجام شده است 34 نفر کشته و 52 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

آیا نتیجه این شکر رنجی تقابل خواهد بود؟ واگر چنین شود پایان قضیه چه خواهد بود؟

هرچند حکومت طالبان چیزی برای از دست دادن ندارند چون آنهارا هیچ کشوری برسمیت نشناخته به همین دلیل مسئولیت آنها در برابر جامعه جهانی خیلی نیست واگر وضعیت به وخامت وتقابل طرفین بانجا مد طرف که زیان میکند پاکستان خواهد بود

تقابل پاکستان با حکومت امارت اسلامی طالبان به نفع پاکستان نیست

  • طالبان در شرائط فعلی دست بلند دارند بخاطر اینکه هیچ کشوری علنا از مخالفین مسلح شان حمایت نمیکنند.
  • طالبان به اندازه کافی سلاح وتجههیزات نظامی از امریکائیها وحکومت قبلی گرفته اند.
  • طالبان سیستم بانکی ونظام اقتصادی را ثابت نگهداشته اند وجامعه جهانی هفته وار به کابل دالر میفرستد.
  • بر خلاف حکومت های قبلی طالبان در داخل خاک پاکستان نیرو دارند مثلا  به تعداد 30000 نیرو مسلح تی تی پی که در مرز های افغانستان وپاکستان  وحتی در داخل خاک پاکستان جا بجا اند با حکومت طالبان همکار اند به همین تر تیپ عدۀ از  پشتون ها وبلوچهای ناراض در صوبه بلوچستان وخیبر پشتونخواه از حکومت طالبان حمایت مکینند.
  • ،در حکومت های قبلی پاکستان در داخل افغانستان نیرو های مسلح وهمکار داشت اما حالا بر خلاف گذشته امارت طالبان در داخل پاکستان حامی وطرفدار دارند.پاکستان از رهگذر اقتصادی هم دچار مشکل است. لذا طالبان به این باوراند تا وقتیکه ایران وپاکستان با ثبات باشند افغانستان را آرام نمیگذارند به همین دلیل طالبان هم میخواهند

 

نوت: پاکستان هم میداند که طالبان فعلی در افغانستان طالبان سال های 1997 نیست بلکه اینها هم قوی اند وهم علیه پاکستان عقده ای بیشتردارند وهم تی تی پی را حمایت مکینند.لذا پاکستان کوشش میکند داعش را من حیث گروه جنگی که بتواند اطمینان واعتبار امنیتی امارت اسلامی را خدشه دار کنذ بسازد وپای امریکارا بخاطرزدن القاعده نیز به میدان میکشد .

هدف اول  داعش اتباع چین واتباع شیعه مذهب افغانستان است ، داعش به بهانه دفاع از ایغور ها واینکه چین یک کشور کمونستی است وهم شیعان را کافر میدانند  حملات خودرا علیه چینی ها  واهل تشیع در افغانستان تشدید  وتلاش دارد تا به ادعاهای طالبان در مورد مشروعیت آنان و نیز تضمین‌های امنیتی‌شان به سرمایه‌گذاران، دیپلمات‌ها و دولت های خارجی تردید ایجاد کنند. یعنی پاکستان کوشش میکند داعش بسازد وهم امریکائی هارا به بهانه حضور القاعده در کابل  وادار میسازد تا حملات طیاره های بی سر نشین را به بهانه القاعده علیه حکومت امارت اسلامی تشدید کند وبا دادن پول تعداد از طالبان را به داعش تبدیل میکند .شاید بین طالبان انشعاب ایجاد شود اما سر انجام مردم بخاطر دشمنی با پاکستان جهت طالبان را میگیرند اما جنگ وکشمکش بزودی از افغانستان گم نمیشود.

بزرگترین مشکل دیگر برای امارت طالبان رهبری ملا هبت الله است که شخص محافظه کار ، تند رو، متعصب وضد معارف است  با فرلامین متعدد طالبان را به انزوا میکشاند .ولی نتیجه گیری این است که پاکستان در جنگ با طالبان بیشتر زیان می بیند وکامیاب هم نمیشود.طالبان بخاطر جلب حمایت مردم افغانستان وکشور های دنیا باید پالیسی خودرا تغییر دهند والا هیچ دلسوز وهم پیمان بیرونی ندارند وداعش ساخت پاکستان برای شان همان درد سر را ایجاد میکند که گروه های مخالف برای حکومت های قبلی افغانستان ایجاد کرده بودند.