X

آرشیف

 
 چند سال است که ستون « صاف و پوست کنده ها»ی ماهنامۀ فیروزکوه  کارنامۀ های ناکام و ناحق افراد آلوده به فساد حکومت را بی پرده کالبد شگافی کرده است . افراد که فساد هستۀ هویت آنها را شکل داده است ؛ مورد هجوم اصطلاح  « نفر شماره (1) » ستون « صاف و پوست ها»ی فیروزکوه قرار گرفته اند. صورت و محتوای اصطلاح « نفر شماره (1) » آنچنان به ادبیات عامیانۀ مردم غور جا خورده است که توجۀ همه گان را به خود جلب کرده است . اکنون در هر گوشه و کنار جغرافیای پهناور غُور هر خراب کار به نام « نفر شماره (1) » یاد می شود . این اصطلاح ، برای افراد که قصد و نیت خراب کاری را دارند ؛ اسم عَلَم گشته است . در سال جاری این اصطلاح به گونۀ بی پیشنه ای بلوا به پا کرده است . زیرا فروپاشی مدیریت و سُوء استفاده از صلاحیت ها و امکانات دولتی در این سال به گونۀ بی پیشینۀ محسوس بوده است . عدم توجۀ حتی موضع گیری ادارۀ محلی غور در برابر مشوره های سالم و سازندۀ نهاد های مردمی که به خیر و فلاح و رستگاری دولت و مردم می اندیشند ؛ سبب شد تا این اصطلاح هر بار نسبت به گذشته با محتوا جدیدتری عرضه شود . این روند خوف مسؤلین خاین حکومت را بیشتر کرد و تعدادی آنها  وادار شدند تا به آدرس رسانه های غیر دولتی ، پیام ها و عکس العمل های مختلف و متعددی داشته باشند . زیرا هر مسؤل خراب کار خود را مصداق این اصطلاح دانست که نیت ما هم همین بود تا هر کارمند ناکام خود را زیر تابش تند این اصطلاح احساس کند و از ترس هم که شده رُو به اصلاح آورد .
 از آغاز سال جاری داکترعبدالله هیواد والی غور از لحاظ روحی خود را شدیداً مجروح تهاجم این اصطلاح دید. ناچار شهرت مکمل خود را ثبت کتاب آشنایان کرد و با استمساک به یکی از موارد ستون صاف و پوست کنده های شماره ماۀ سنبلۀ فیروزکوه درویشانه رُو به شَکوَه  آورد و با ارائۀ عرایض و مکاتب مختلف و متعدد از تمام ادارات ، حتی از شخصیت های غیر دولتی استمداد جُست تا به قیمتِ گرفتن جانی یا ریختن خونی و یا حد اقل سلب آزادی فردی فشار بالای خونش پایین آید . با وصف که در همان مورد هم صراحتاً از کسی یاد آوری نشده است ، آنجا هم اصطلاح « نفر شماره (1) » به کار رفته است ، که مخاطب خاصی ندارد . به هر حال توقع می رود که با نشر این مطلب ارگان های ذیربط دولتی و شخصیت های محترم مردمی به عُمق قضیه راه یابند تا از یک طرف مشاورین که در تمام قضایا دامن تَر دارند ، دهن خود را ببندند و نتوانند بیشتر از این طرح توطئه بریزند و  از روی دیگر مدعی کلان از بی کسی در میدان مبارزه خود را به پای ستون ( از هر دهن سخنی ) شنسب ؛ انتحار دهد .  به هر حال حرف اصلی این جا است که داکترعبدالله هیواد از سفر های خود توسط هوا پیما های پکتیک منکر نیست و مورد نادرِ را میتوان سراغ داد که بدون پکتیک سفر کرده باشد .  مسّلماً این مسافرت ها از بودجۀ شخصی ناممکن است ، از روی دیگر پکتیک کسی را بدون کرایه از جای به جای دیگری انتقال نمی دهد . بنابراین ، یقیناً این هزینه متعلق است به یکی از دو راۀ ذیل :
اول –  اگر این پول از بودجۀ دولت پرداخت شود و والی ها  صلاحیت مصرف آنرا داشته باشند که خوب ، والی غور هم در برابر انتقاد رسانه فقط موضوع استفاده از صلاحیت خود را مطرح می کند و گپ خلاص می شود و یاهم روندِ را که فعلاً می پیماید !!
دوم – اگر این مصارف متعلق به بودجۀ خارجی ها باشد ؛ گپ بیشتر از پیش خراب و کلان می شود . چون دعوای افراد که در سطح بالا انتقاد دارند ؛  به کُرسی حق می نشیند و تعلق ادارۀ آقای هیواد به خارجی ها را یقینی می سازد . در این صورت تاریخ معاصر افغانستان هم قضاوت خود را می کند ، آنگاه ستون « صاف و پوست کنده ها»ی فیروزکوه و « از هر دهن سخنی» شسنب ؛ مآخذ معتبر تاریخ معاصر افغانستان می شود . که باز هم به نفع اصحاب فیروزکوه و شنسب  است و حقّانیت قلم سبز منتقدین با ایمان و راستین شرایط جاری را ثابت می کند.                                     
 

X

به اشتراک بگذارید

Share

نظر تانرا بنویسد

کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.