X

آرشیف

نـهــــــــــــــــال شـــانــــــــی

 
بمنا سبت حلول سال نو 1389

وظیفه هر فرد وطن دوست و دیانت شـــعار کشور اســت که وقت آن رسیده تا درین امر خطیر و زندگی بخش سهم فعال گرفته وجیبه ملی خود را در قســـمت ســر سبزی منطقه  , محیط و بالآخره وطن عزیز خود که در اثر جنگ ها طی 3 دهه ویران و تخــــریب شده اد ا نمــــائیم.تا به یاری خداوند عزوجل در پیشـــبرد این عمل شایسته با یکدیگر همکار شده وجایب ملی و انســــــانی خود را به وجه ا حسن انجام داده باشیم .
    بیائیدتا دست بدســـــت هم داده , بیاری خداوند بی نیاز (ج) بر نیاز منــــدیهای ولایت خویش نهالشانی را در آینده نزدیک در سرتاسر ولایت غور آغاز نموده تا بدینوسیله در بهبود وضع اقلیم , ازدیاد آبهـــــای زیر زمینی , نگهداری خاک ها و ریــگ ها از فرســـــایش و لغزید ن جلو گــــری از بادهای تند و ســــــیلاب های مدهش و خطر ناک که باعث تخـــــــریب دهات و قریه جات و زمین های زراعتی میگردد و بالآخره ایجاد ساحات سبز , مرغوب و زیبا کمک بسز ائ نموده و تا حد ا لمکان بوسیله این نهالشانی بتوانیم تعداد درختان و جنگلات که بنابر عواملی از بین رفته دوباره احیاء نمائیم.
   باید خاطر نشان نمود که بزرگتر ین منبــع طبعیی و ســــــر شار قابل تجدید جنگل است که متاسفانه در طی چندین سال جنگ ها و مشکلات منطقوی , عده از همشهریان عزیز و بعضی از اشخاص و افراد که در نزدیک جنـــــــــگل و باغـــــــات قرار داشتند این سرمایه ملی را شدیداً خساره مند ساخته که اگر از همین حالا در جبران آن اقدام نشود عـــــــــاقبت نا گوار در قبال خواهد داشت .
     روی ملحوظ فوق مستلزم آن است تا درین قسمت پیگیرانه عطف توجه نموده در احیاء و باز سازی آن اقدام عاجل و خستکی ناپذیر نمائیم .
        بنابر اهمیت موضوع طرق فنی مربوط نهالشانی برای همشهریان گرامی طور فشرده به مناسبت فرا رسید ن موسم نهالشانی بهاری که عنقریب فرا خواهد رسید  , بعرض میرسانم :
مناسب ترین وقت نهالشانی در مجموع وابسته به شرایط اقلیمی , خاک و غیره خصوصــیات جغرافیای و جیولوژیکی دارد , که به این اساس در ولایت غور و اکثر مناطق کـــــــــــــشور مصادف به 15 حوت الی 15 حمل میباشد , زیرا که درین وقت سال هنوز نهالها به نموی خود شروع نکرده و در حالت استراحت اند.  از جانب دیگر درین موسم سال خاک رطوبت خود را تا مد ت زیاد ی حفظ نموده واکثر بارندگی ها تا اخـــــیر فصــــل بهـــــــــا ر ریزش نموده و نهالهای غرس شده از آن مستفید میشوند و هم رشد و نموی نباتات درین وقت ســـال سریع بوده و نتیجه مثبت از ان بدست می آید .
    نهالهای که برای غرس انتخاب میگردند باید ساقه راســــت داشته و به هیچ نوع امراض مصاب نباشد . ریشه شان کاملاً ســالم بوده و در وقت کشید  ن از زمین قوریه زخمی نگردند و کوشش شود تا ریشه نهال در فضای آزاد گذاشته نشود و از خشــــکید ن آن جلو گـــیری گرد د . چقرک های نهــــال باید قبل از کشید ن و انتقال نهال آماده و حفر گرد د . خاکهای روی زمین به عمق 15-20 سانتی متر در یک کنار چقرک علحیده انداخـــته شوند . در صـــورت امکان با خاک مذکور انبار سوخـــته حیوانی نیز زیاد گردد . شاخـــــچه های اضــــافی و خراب نهال قبل از غرس صاف گردد , اعتـــدال در موازنه ریشه و تاج نهـــال مراعات شود , اطراف نهالهای غرس شده خوب محکم گرد ند تا در اثر وزش باد و غیره عوامل نهالها بیجا و کج نشوند .
     در وقت غرس نهالها توجه شود تا طوقک نهال به سطح بالای چقرک برابر باشد . یعنی از سطح بالای چقرک مطا بق جائیکه بستر نهال بوده به زمین برابر غرس شــود . در وقت کشـــید ن نهال از قوریه دقـــــت گردد در غیر آن ممکن بعضی قسمت های نهال بخصـــوص تنه و ریشه نهال صــــدمه دیده و شرایط را برای بروز امراض مساعد خواهد ساخت . نهال از قوریه نباید توسط دست کش شود . قبل از کشید ن نهال باید ساحــــه قوریه تا حدی مرطـــــــــوب باشد , بیل وغیره وسایل که نهال توسط آن کشیده میشود باید خیلی حســــــــاس باشد تا نهالها زخمی نگردند حتی نهال  احساس نکندکه از جای خود بیجا شده است .
     چقرک های نهـــــال به اندازه ریشـــــــه های نهال 60-80 سانتی متر حفر و عیـــــار گردند تا ریشه نهــــــال در آن بخوبی جابجــــا گردیده نمـــوی ریشـــــــه را سریع نماید . نهالهای غرس شده , باید   فوراً آبیاری گردند .
       دو و یا سه روز بعد از غرس در صـــــورتیکه در بیــــخ های نهـــال درز و کفیده گی رونما گردد باید درز و کفیده گی ها توسط خاک پوشیده شود .
لازم است نهالها قبل از انتقال دســـــته بندی شده وبه ســـــــاحه مورد نظر انتقال گردند . طوریکه نهالـــــــهای پهن برگان را در یک ظرف هموار پهلوی یکدیگر گذاشته و به احتــــیـاط انتقال داده شود , اما در انتقال نهالهای سوزنی برگان دقت کامل رعایت گرد د ,زیرا ریشه های نهالهای سوزنی برگان با گل اطراف آن باید نقل داده شود . برای منـــــظور فوق بوجی کهـــــنه تار و یا ریســــــــمان محکم بسته شودو بعداً در انتقال آن اقدام صــــورت گیرد , زیرا ریشه های نهــــــالهای سوزنی برگان  (همیشه بهار )با تمــــــاس در هوای آزاد حساسیـــــت دارند و هم مایکروارگانیزم ویا موجودات زنده زره بینی کوچک که در تجزیه مواد و نموی ریشه رول بس مهم دارد باید یکجا با خاک انــــتقال گردند و در سبز ماند ن نهال کمک بیشتر نمایند .
    باید تذکر داد که با غرس نهال وظیفه ما تمام نشــــــــده , بلکه لازم اســــت تا هر فرد این ولایت در حفاظت , مراقبت , نگهداری و آبیاری آن مجددانه کوشییده , در سر سبزی و بقای نهالها از هیچ نوع سعی و تلاش دریغ ننمائید.
                              
نویسنده : احمد (کریمی) تاریخ 26/11/1388 مطابق 14/02/010
چغچران – غور
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.