آرشیف

2014-12-27

غلام ربانی هدفمند

ناحق به صورت ما سیلی نزنید !

 
 
 در شماره ماۀ سرطان 1390 ماهنامۀ فیروزکوه مطلب زیر نام « اختلاف میان مقام ولایت و ارگان های امنیتی غور » نشر شد . این مطلب مجمل از منازعات تفصیلی است که در قلمرو حاکمیت غور دیده و شنیده می شود . اصحاب فیروزکوه هیچگاۀ مطلب را بدون سند نشر نمی کنند ، این مخالفت ها را دیده و شنیده نشر کرده ایم ، این مخالفت در جلسۀ با حضور اعضای شورای ولایتی غور نیز به اوج خود رسیده بود و …  آقای ژواک خبر نگار سایت وزین جام غور خبر را از طرف ارگان های امنیتی زیر نام « با والی کدام مخالفت نداریم » تهیه نموده که در سرخط اخبار سایت وزین جام غور قرار دارد . اخلاق خبر نگاری ایجاب می نمود که آقای ژواک به عنوان خبر نگار درس خوانده ، مسلکی و با تجربه با ما هم تماسی می گرفت و به عنوان منبع ، پایۀ خبر خود را قوت می بخشید ، تکذیب کردن گزارشات که ما با خون خود تهیه می کنیم ؛ توسط خبر نگاران مسلکی و با تجربه امّا … خیلی درد آور است و اصول و اخلاق خبر نگاری را زیر سؤال می برد ،  امید وارم مسؤلین محترم سایت وزین جام غور خود متوجۀ چنین عیب های کلان باشند ، زیرا ژواک خبر نگار شما است ، عیب های اخبار سایت خود را باید بسنجید و خلا ها را پُر نموده بعداً نشر کنید ، نشر اخبار که بر پایۀ اسناد استوار نباشد ، در شرایط فعلی در ماهنامۀ فیروزکوه شاید زمینۀ زندگی را برای ما دشوار بسازد بناءً تمام اخبار و نوشته ها و انتقادات فیروزکوه بر پایۀ اسناد قوی استوار است ، نا حق به صورت ما سیلی نزنید . زیرا پخش اخبار کاذب بر مبنای منافع استوار است ، به شما و به آقای ژواک و به خداوند پاک معلوم است که با پخش اخبار کاذب کدام منفعت نداریم . بناءً ضرورت احساس نمی شود که اخبار کاذب را نشر کنیم .
 
بااحترام
غلام ربانی هدفمند
مدیر مسؤل فیروزکوه
 
 

 
یاداشت وبسایت جام غور
 
یکی از وظایف اصلی و مهم مطبوعات آزاد و مستقل همانا اطلاع رسانی دقیق و شفاف و بدون سانسور است که درین میان تعداد از نشریات در ولایت غور با شجاعت و صداقت به وظایف خویش عمل می نمایند. وبسایت جام غور که با شعار اطلاع رسانی دقیق و شفاف خود را با سائر رسانه ها و مطبوعات ولایت غور همکار و همگام میداند، وظیفه خویش دانسته آنچه را که باعث اطلاع رسانی صحیح به خواننده گانش میشود به دست نشر بسپارد. وبسایت جام غور در حالیکه در همکاری با دیگر نشریات در ولایت غور علاقه مند است ، هرگونه تقابل و موضع گیری در نشر مطالب رسانه های دیگر  را « ریختن آب به آسیاب دیگران » میداند. بنابر این نشر خبر متذکره در صفحه جام  غور موضع گیری و تقابل با هیچ ارگان و یا نشریه نبوده و این سایت تمام اخبار رسیده به سایت را با دقت کامل مطالعه  و بعد به دست نشر می سپارد.
حمیدالله ژواک منحیث خبرنگار و گزارشگر با اعتماد جام غور متعهد به اصول و ارزش های ژورنالیستی  بوده و آنچه را که منحیث خبر و یا گزارش به وبسایت جام غور می فرستد جز حقیقت چیزی نخواهد بود و  دست اندرکاران وبسایت جام غور به ایشان منحیث همکار اعتماد کامل داریم.
اما در مورد گلایه شما که چرا جهت تائید خبر با شما تماس گرفته نشده ، فکر می شود  طبق اصول ژورنالیستی ، خبرنگاران برای دریافت صحت و سقم خبر به منبع اصلی ( والی ، قوماندان امنیه و رئیس امنیت ملی ) مراجعه می کنند نه با نشر کننده خبر ( راسنه دیگر ) . زیرا در آن صورت استقلال وبسایت به عنوان منعکس کننده حقایق  زیر سوال رفته و و ابستگی سایت به هر ارگان یا شخص دیگر بحث بر انگیز خواهد شد.  در حالیکه گردانندگان وبسایت به استقلال  نشریات اعتقاد داشته و با غیر وابسته بودن همه آن ها باورمند می باشند.
گزارش که از طریق این سایت به نشر رسید مربوط به ارگان های امنیتی میشد و ریاست امنیت ملی و قومندانی امنیه هر دو به عنوان منابع اصلی خبر  یا چهره های خبر ساز مورد سوالات خبر نگار ما قرار گرفته که در پاسخ ، ایشان موضوع را رد کردند و مسوولیت به خود شان بر می گردد که آیا چنین اختلاف نظر میان آنها و والی وجود دارد یا نه ؟ 
وبسایت جام غور ضمن  احترام به تمام نشریات چاپی و برقی دیگر در ولایت غور،  این حق را برای خود محفوظ میدارد که  آنچه  را درست و صحیح تشخیص دهد و بداند که نشر آن در مخالفت با منافع علیای کشور قرار نمی گیرد ، در پرتو اصول و اخلاق ژورنالیستی بدون اینکه اجازه فرد یا افراد دیگر را بگیرد به گونه بی طرفانه به نشر آن اقدام می کند. چنانچه همه رسانه های چاپی و تصویری یا صوتی دیگر نیز همین کار  را انجام میدهند. ما در جام غور نیز کسی را متهم به پخش اخبار کاذب ننموده، آنچه که در خبر ذکر شده است گفته های مقامات امنیتی می باشد که در مصاحبه های شان با خبرنگار سایت جام غور در میان گذاشته اند. و هر خبر که جدیدآ به سایت ارسال میشود در سر خط خبر ها قرار میگیرد.
آنچه را آقای هدفمند از اخلاق ژورنالیستی یاد آوری می کند، فکر نمی شود مراجعه به اشخاص که عملکرد آنها خبر ساز شده است و نشر گفته های شان با تصویر، مغایر اخلاق ژورنالیستی باشد. آقای هدفمند ممگن است به عنوان استاد علوم دینی از اخلاق دینی زیاد تر صحبت کند اما اخلاق ژور نالیستی چیزی دیگری است و هر کسیکه در عرصه مطبوعات کار کند میتواند رعایت آن را حتمی بپندارد.  آقای هدفمند فراموش کردند که حتی در تمام مطبوعات جهان این یک امر معمول است که یک موضوع را نشر می کنند اما بعداً نشریات دیگر با مصاحبه با افراد خبر ساز صحت آن را زیر سوال می برند.  اما نشریه سابق الذکر هیچ خفگی و ناراحتی احساس نمی کند و دیگران را نیز به پای بند نبودن به اخلاق ژورنالیستی متهم نمی کنند. مثال زنده : به چندین مرتبه روز نامه های نیویورک تایمز و یا لاس انجلس تایمز و دیگران برادران رئیس جمهور کرزی احمد ولی فقید و محمود کرزی را  به فساد اداری و اختلاس و حتی قاچاق مواد مخدر متهم کردند ؛ اما تلویز یون های داخلی افغانستان از جمله طلوع با هرکدام شان مصاحبه های اختصاصی انجام دادند که ایشان ادعا های مطرح شده در روز نامه های مذکور را به شدت رد کردند. اما روزنامه های نیویورک تامز و …… هیچ نامه گلایه آمیز به تلویزیون های افغانستان نفرستادند و هیچگاه رد خبر از طریق تلویزیونهای افغان را مغایر اخلاق ژورنالیستی نیز ندانستند.
 
با احترام
اداره وبسایت جام غور