آرشیف

2023-10-11

علم عبدالقدیر

مکثی بر مشکل فلسطینی ها ودور نمائی تحولات اخیر

 

مقده: اگر به بر رسی تاریخی مشکل فلسطینیان بپردازیم ساده ترین مشکل این است که  در سال های نخست تا سیس اسرائیل یعنی بعد از جنگ  جهانی  دوم  بنام سر زمین موعود برای اسرائیلی های مظلوم وپرا گنده  جنگ های بین اعراب واسرائیل صورت گرفت که بنام جنگ اعراب واسرائیل یاد میشد ولی حالا جنگ  حماس واسرائیل است که خود سخن میگوید یعنی دشمن اسرائیل چقدر کوچک شده ،حالا معلوم نیست مشکلات فلسطین زیاد است ویا دیدگاه ها در بارۀ این معضل متفاوت ومتعدد است؟ تا هنوز روشن نیست  بنیاد واساس  دشمنی اسرائیل و فلسطینی ها مشکل ارضی وملکیت بر گوشه های این سرزمین بی صاحب است ویا مشکل بر سرتصاحب وحاکمیت  چهار دیواری وحرم بیت المقدس ومراکز تاریخی ومذهبی ؟ظاهرا چند مسئله مهم قابل درک نیست،

اول اینکه آنعده کشور های اسلامی وعربی که با امریکا  وانگلیس رشته دوستی وخویشاوندی دارند چرا در مقابل  اسرائیل حساس اند و ودر مقابل ساز دشمنی می سرایند در حالیکه اسرائیل سنگر مستحکم امریکا در قلب کشور های اسلامی وحوزه مدیترانه است؟

 

دوم: دلیل دو د ستتگی فلسطینی ها بر دو جنبش مهم فتح وحماس بر بنیاد چیست واینها از طریق این اختلاف ودو دستگی چه به دست می آورند؟.باور نمیکنید که این خود فلسطینی ها اند که زمینه تجاوز وظلم واجحاف بی حساب اسرائیل را فراهم ساخته اند؟ مثلا اختلاف درونی خود شان از یکطرف وتکیه وتماس شان به ایران که مصروف صدور انقلاب مذهبی تشیع در کشور های سنی مذهب است عامل دیگریست که همسایگان شانرا نسبت به آنها بی تفاوت ساخته.

سوم: چرا اماکن مقدس محل خصومت ودر گیری بین پیروان ادیان ومذاهب ومسالک مختلف است؟ چرا انسانها ی مذهبی به این باور اند که بخاطر دفاع از دیوار خانه که خود شان ساخته اند صد ها وهزاران نفر کشته شود؟ میتوانند بهتر ومقبول تر ازین دیوار ها بسازند .ده تا بیت المقدس وکعبه بسازند چه اشکالی دارد؟ مگرکعبه و مسجد اقصی را خدا ساخته؟ نه خیر چنین نیست انسانها بوت میسازند بر سر دفاع از بت یکدیگر را میکشند، مسجد وصومعه میسازند بر سر تخریب وتعمیر آن بنام مقدس هزاران تن را به کشتن میدهند آخر تو خودت مقدسی که آنرا ساختی نه آن اینجاست ک هبا این عقیده واندیشه مخالفم.

چهارم : از آنجا ئیکه مسلمانان، مسیحیان ویهودیان بیت المقدس را مرکز ظهور پیامبران میدانند چرا پیروان این سه دین آسمانی بیت المقدس مرکز وحدت ادیان نامگذاری نمیکنند وچرا همه به نوبت با تنظیم جدول زمانی ومکان ورودی در این محل مقدس  در فضای امن واطمینان ، با خشوع وخضوع خدای شان را عبادت نمیکنند؟

پنجم :چراایران  که از رهگذر قومی، زبانی ومذهبی هیچ وجه مشترک با فلسطینیان ندارد کمر بسته تا به گروه های مسلح این سر زمین کمک کند ویا هم چرا فلسطینیان از ایران کمک میگیرند در حال که میدانند جمهوری اسلامی ایران یک مسلمان سنی مذهب را بیشتر از یک یهودی دوست ندارد واین رابطه باعث دوری شان از کشور های عربی وسنی ماحول شان میشود.

ششم:چرا کشور های اسلامی وعربی همیشه منتظر اند تا امریکا وارد قضیه شود ودر حل معضل فلسطینیان با اسرائیل صحبت کند در حال که نان، سلاح، ونیاز های لوژستیکی ونظامی جنگ اسرائیل علیه فلسطینی ها از طرف امریکا تا مین  میشود؟

ودرحادثه اخیر که حماس با عملیات جسورانه بر مناطق اسرائیلی حمله کرد واسرائیلیان را بدون تشخیص نظامی وملکی وزن ومرد به گلوله بستند ،  رئیس جمهور امریکا به سرعت حمایت از اسرائیل را اعلان کرد و در پی اعلام حمایت همه‌جانبه واشینگتن از اسرائیل در برابر فلسطینی‌ها و پس از اعزام یک ناو هواپیمابر آمریکایی به آب‌های اسرائیل در مدیترانه دو هواپیمای آمریکایی حامل کمک‌های تسلیحاتی فوری ایالات متحده دوشنبه در فرودگاه تل‌آویو فرود آمدند وهمچنین آتش بس در غزه را مربوط به خواست اسرائیل دانست که گویا هر چه میتواند انجام دهد واگر اثر از غزه باقیماند باز صحبت خواهد شد..

وقتی عربهای، هم زبان، هم دین وهمسایه فلسطین در برابر فلسطینیان بی تفاوت اند مردم ویا مسلمانان کشور های دیگر را صبراست چون کاری از دست شان نمی آید.این کشور های اسلامی عرب تبار وهمسایه فلسطین اند که میتوانند بگویند اگر اسرائیل غزه را محاصره نماید وجریان برق وآب وارسال نان ودوا وغذا را ممنوع ومسدود میکند ما هم مرز های خودرا بروی اسرائیل می بندیم .اگر اردن ومصر وسوریه ولبنان رابطه خودرا با اسرائیل قطع کنند میتواند بر راه حل تشکیل دو دولت مستقل وهمسایه کمک کند اما نه اخیر واقعیت این است که کشور های عربی بیشتر از امریکا برای اسرائیل چراغ سبز نشان میدهند.الیته دلائل وجود دارد که کشور های عربی نسبت به فلسطینیان بی مهر وبی علاقه اند.

دلیل بی مهری وبی علاقگی بعضی کشور های عربی نسبت به فلسطینیان

فکر میکنم بی علاقگی بین فلسطینیان وکشور های همسایه شان دو طرفه است ، این کشور های همسایه نیست که خواست گروه های فلسطینان را در نظر نمیگیرند بلکه گروه های فلسطینی هم حساسیت های همسایه های خودرا درک نمیکنند چنانکه خوب میدانند جمهوری اسلامی با تمام قوت در پی صدور انقلاب مذهبی تشیع در منطقه است ودر کشور های چون یمن، عراق وسوریه علیه سنی ها وکشورهای منطقه در جنگ است ولی باز هم این گروه ها در زیر چتر وچپن آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران استاده اند وهمه آنهارا نیرو های محور مقاومت ایران میدانند ومیشناسند در چنین حالتی فکر نمیکنم هیچ کشوری  عربی آماده حمایت از ایادی ایران در نزدیکی مرز های خود باشد.

آیا اسرائیل در پی تغییر نقشه خاور میانه است؟

از صحبت ها وخرامهای نتنیاهو بوی حذف غزه از نقشه زمین است وبا این تئوری میخواهد طرح وسیاست باز دارندگی علیه اسرائیل را قطعی سازد.اینکه نتنیاهو به مسئولین نظامی دستور داده تا مهاجرین غزه را بسوی مصر هدایت کنند هدفش این است تا غزه را از وجود انسانها پاک واین قسمت جغرافیارا به طور کامل به اسرائیل مدغم کند وساکنان غزه را به صحرائی سینا  در مصر متوطن سازد معلوم نیست این طرح اسرائیل با مخالفت کدام یکی از کشور های عربی مواجه خواهد شد .ظاهرا مخاطب ومسئول اول این تحول مصر است چون مردم غزه یک مسیر دارند وآنهم مسیر رفحه تا مصر است وصحرائی سینا هم سر زمین مصر است طرح  نتنیاهو فعلا همین است دیده شود امریکا تا چه حد برای حل مسئله ومشکل فلسطینیان صادقانه عمل خواهد کرد؟

دفاع بد از فلسطینیان: دفاع ایران از فلسطینان را میتوان به دفاع بد تعبیر کرد همان دفاع که جمال عبدالناصر وصدام حسین ومعمر القذافی از فلسطینیان میکردند وعرصه را بر فلسطینیان تنگ کردند حالا هم دفاع ایران بر مشکلات فلسطینان می افزاید.