X

آرشیف

موقف و نظرمن درمورد اعلامـیـﮥ مجمع فعالان سیاسی کشور

بسم الله الرحمن الرحیم
برادران و خواهران محترم السلام علیکم و رحمه الله و برکاته اما بعد!
اعلامیه مجمع فعالان سیاسی منتقد و حامیان فرهنګ ملی کشور را که از طریق ایمیل برایم مواصلت کرده بود به تاریخ ۲۵/۱۲/۲۰۱۰ مطالعه کردم. اعلامیه ها و حرکات سیاسی کشور از جمله ودان وطن، مجمع اجتماعی تحقق و تفاهم ملی افغانستان آزاد  و …. را مطالعه میداریم. خدا حاضر است که با مطالعه برنامـﮥ هر حرکت وسازمان خدمتګار وطن و مردم کشور خوشی زیادی بمن دست میدهد. بلی خوشی بخاطراینکه که در تفاوت به عدﮤ که به سرنوشت مردم و کشور بی تفاوت شده اند، عدﮤ زیادی دیګرهنوز هم دل و دماغ شان برای خدمت به وطن و مردم  میتپد، کار وتلاش خیر دارند (من طریق سعی می آرم بجاء – لیس للانسان الا ما سعی).    
من درین مقطع صرف چند نګته و شاید هم التقاطی خدمت شما ارایه داشته و توجه شما را به آن جلب نمودن میخواهم:
من به این باورم که جهان جدید و افغانستان را نمی توان به نسخه های دیروز، پیش داوری ها، تعصب، کینه و بدګمانی ها ساخت. بلی مردم ما تجارب تلخ دارند و به هر دست دراز شده و لو به صداقت هم به دیدﮤ شک و تردید مینګرند. 
مسلم این است که دیموکراسی، نظام دیموکراتیک و انستیتوت های دیموکراسی الترناتیف و قایمقام خوب دیګر ندارد. اما دیموکراسی را روپوش جنایات ساختن، به نام دیموکراسی تقلب و تخلف کردن و نام آنرا دیموکراسی ګذاشتن نتیجهء جز همین که درین اعلامیـﮥ مجمع فعالان سیاسی منتقد و حامیان فرهنګ ملی کشور آورده شده به  نتیجهء دیګری نمی آنجامد. بلی نتیجهء که با دید سطحی منجر به نفیه و عدم قبول دیموکراسی در مجموع میګردد. بلی ده سال اخیر و کارنامه های تحت نام دیموکراسی در افغانستان و بخش از کشور های جهان توانست به نام و حیثیت دیموکراسی لطمهء شدیدی وارد کرده و میکند. من درین مورد نوشتــﮥ طویل و عریض داشتم که به نشر رسیده (دیموکراسی بدون حاکمیت قانون مردود است). بلی دیموکراسی بدون فهم درست از آن مردود است. دیموکراسی حاکمیت مردم، توسط مردم و در خدمت، پالش و  پرورش ارزش های مثبت جامعه و مردم بودن است. هریک ازین جوانب را بی اهمیت پنداشتن کار دیمکراسی را زار میسازد.  بلی نقش احزاب و سازمان ها  در یک جامعه و در دیموکراسی مهم اند و درموارد قایمقام ندارند. فهم من از احزاب و سازمان ها پیشکش کردن برنامه ها و نسخه ها است برای حل مسایل مطرح در جامعه و کشور. این برنامه ها و نسخه در اختیار مردم قرار داده میشوند و مردم در انتخابات آزاد این نسخه ها و مجریان اصلی آنرا  یا انتخاب و یا هم  رد میدارند. درین راستا ما میتوانیم در سطح حزب  وسازمان واحد و یا هم در سطح پلاتفورم های وسیع و جبهات برای اهداف مشترک کار و فعالیت نموده، ادای رسالت نمایم.
فهم من از قضیـﮥ افغانستان و این تراژیدی   که بیشتر از سه دهه ادامه دارد این است که باید برعلاوهء حرکات و کار درچوکات های محدود حزبی و سازمانی در یک پلاتفورم وسیع  صورت ګیرد. پلاتفورم نجات (جرګـﮥ نجات افغانستان) که به شکل یک جرګه و جبههء نجات برای رهایی ازین بن بست و پایان دادن به این تراژیدی مردم ما و خطر جدی به امرصلح منطقه و جهانی باشد، کار صورت ګیرد. بلی تمام اولاد صالح وطن و خیراندیشان جهان باید درین چوکات عام و سرتاسری کار و پیکار مشترک نموده و ادای رسالت نمایند.  
برای چنین جبهه باید میثاق و برنامــﮥ عام افغانستان شمول طرح شده و برای پیوستن به آن به اختیار مردم قرار ګیرد. بلی درین حرکت باید نباید به زعامت و جاروجنجال های زعامت اهداف بزرګ را خورد کرد. زعامت اصلی باید به مردم و نقطهء مرکزی باید مردم، نسخه ها و و اهداف خیر باشند.  بلی فراموش نباید کرد که شخصیت ها و زعامت های طبیعی با اتوریتـﮥ طبیعی وجود دارند که حتی ضرورت به انتخاب فورمال آنها در مراحل اولی ضرورت پنداشته نمی شود. بلی احزاب و سازمان های سیاسی و شخصیت های با پیوستن با چنین جرګه و پلاتفورم نجات افغانستان و امر صلح  زمنیــﮥ یک حرکت سیاسی عظیم نجات و رهایی را سازمان دهی بدارند.
پلاتفورم و جرګـــﮥ که در سالهای هفتاد قرن ګذشته در اروپای شرقی با امضای چارت ۷۷ در چکوسلواکیا، پولیند و دیګر کشورهای منطقه آغاز شد و نتایج خوب دیموکراتیک در بر داشت. پلاتفورم و جبهـﮥ که در کشور های مختلف جهان و همین حالا تحت چارت ۲۰۰۸ در کشور مردمی چین آغاز شده.
بلی ازهمین روش های سازنده و در برګیرندﮤ سرتاسری مانند جرګـــه و پلاتفورم نجات مردم افغانستان باید کار مشترک ، سرتاسری و مورد قبول برای همه وطن خواهان کشور را برای کار مشترک برنقاط مشترک آغاز و به حرکت درآورد. کار و حرکت سیاسی ایکه همه خیرخواهان افغان، پیشتازان، احزاب و سازمان های خیر و مردمی درین حرکت سرتاسری تبلور از آرمانهای اساسی خویش را یافته زمینه و بستر خوب برای اهداف خیر انفرادی داده بتواند و این حرکت سرتاسری خیر را  بستر آرام برای خودو آرمانهای خویش احساس بدارند. 
این است نسخهء اصلی کار که انشاء الله پیروزی از آن مردم، امر خیر و نجات خود و جامعه جهانی خواهد بود.
بلی تلاش و پافشاری بر ایجاد حزب و سازمان سیاسی یک ضرورت است اما باقی ماندن درین سطح وکار سرتاسری نکردن و نه پیوستن به پلاتفورم وسیع  زمینه های مانور و کار وسیع و سرتاسری را محدود میسازد.
ایجاد سازمان ها و احزاب سیاسی با برنامه های معین و مشخص سیاسی ضرورت اند اما مشکل سرتاسری را به مدوای خوب نیستند.
اګر درین طرح با من موافقید که به ګمان اغلب و حکم عقل سلیم – بلی، پس ضرورت به کار عملی است.
لذا بیاید کار اصلی را درین سطح آغاز کنیم. بیاید برای طرح یک میثاق سرتاسری جرګهء نجات مردم و کشور ما کار مشترک را آغاز بداریم.
حسبنا الله نعم المولی و نعم الوکیل
 دوکتور صلاح الدین سعیدی – سعید افغانی
۲۵/۱۲/۲۰۱۰

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.