آرشیف

2014-12-29

afrotan

من نه بن لادن هستم و نه خمینی !

استبداد مذهبی یا  تیوریزه سازیی جنایت

پیوسته به گذشته :
 
قسمت سوم
 

 

سردار یحی رحیم صفوی " جنرال" متقاعد  و مشاور عالی آیت الله خامنه ای رهبر و « ولی فقیه بخشی  از
اهل تشیع ایران »  در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری فارس ایران به تشریح برخی ناگفته ها از تدابیر !! آیت الله خامنه ای « ولی فقیه »  در برخورد با حوادث و اتفاقات داخلی و بین المللی طی 22 سال اخیر پرداخته است که تجزیه و تحلیل آن به مثابه یک مسلمان متعهد به منافع عادلانه و انسانی  به این دلیل که سرلشکر نامبرده برای یک دوره نسبتأ طولانی قوماندانی عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را بر عهده داشته است  به برخی آفاضات  !! وی راجع به افغانستان نگاه تحلیلی می اندازم

 

ما در قسمت دوم این مبحث اشاره نمودیم و گفتیم که مأموران مخفی شرکت  های غارتگر سرمایه داریی  با توجه به اینکه انسان فطرتأ موجود قدرت طلب ، ثروت اندوز و دارای غریزه های گوناگونی از مظاهر قدرت و ثروت است ، در چهره ای  لشکری از ارادتمندان متملق جدید بر گرد انقلاب و برخی از چهره های انقلابی در ایران حلقه زدند وبنام صدور انقلاب برداشت های از مذهب تشیع صفوی را به کشور های جهان سوم صادر کردند و سپس بنام شعار حمایت از عموم مستضعفان بویژه مسلمانان جهان ، مشاور و مبلغ و روحانی فرستادند و بنام کمک به مستضعفین اردوگاه های از شرک و خرافات برپا ساختند که با چهره بی نقاب ، اما به عنوان حمایت از مسلمین و ستمدیده گان و تقویت امور اجتماعی و فرهنگی مسلمانان و توده های تحت ستم در کشور های شرقی  بالخصوص کشور های نظیر افغانستان ، نیم قاره هند و حتی خاور میانه   که زیر تیر رس نظام جهانی سرمایه داریی غارتگر بودند یکسره در اختیار خود گرفتند و با  رابطه های پنهانی  دلالان و مأ موران ریأ کار ! بومی شان  پول ها و ثروت های سرشاری  که از عرق جبین انسان های مؤمن و تمامی باشنده گان خیطه تاریخی سرزمین فارس و ایران کنونی بدست آمده بود با شعار « انشأ الله گربه است !!» ( ۱)   . در اختیار خود خواهان حسود و متعصب  بومی سرزمین های شرقی بنام خدا و مذهب  ، قرار دادند ، جالب و سخت شگفت انگیزآنجا و آنگاه  است که اگر استعمار جهانی با شعبده بازی ها و فورمول  های  بازارآزاد با تعریف مافیائی  گلون جوامع شرقی و اسلامی را می گیرند کینه توزان متحجر ، دایناسور ها و شبه رهبران  مذهبی از جنس « ولایت مطلقه فقیه  »  بنام  های مقدسی چون خدا  و «  ولایت اهل بیت  » ارواح شانرا تسخیر میکنند و سعی دارند تا چنین   ارواح تسخیر شده را با قرئت مطلوب طبقاتی شان ازدین و قرآن ،  با استعمار جهانی و نظام غارتگر حاکم بر سرنوشت کشور های شرقی و اسلامی گِره زنند . این هاست بزرگترین خطرات و دهشتناکترین خطا ها ،  انحرافات و ناهنجاریها ی غیر قابل تحمل که در محیط اجتماعی و دنیای فکری و معنوی برخی از نامدارترین روحانیون مذهبی رُخ داده است . همین ایراد ها و دلهره های اساسی بوده که سبب شده برخی از نامدارترین چهره ها ، مجاهدان سرافراز و شخصیت های آزادی بخش در نهضت جهانی اسلامی چون دکتور راشد الغنوشی رهبر و بنیان گذار نهضت اسلامی تونس که روزگاری در ستائیش زندگی مرحوم آیت الله خمینی رهبر و بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران کتاب مفصل  و اثرارزشمندی را نوشته بود ، ناگهان اندوخته های سال ها هم آهنگی و هواداری با  انقلاب اسلامی  ایران را کنار گذاشت و از اندیشه های که در چند سال آخیر روح و روان انقلاب اسلامی ایران را به گروگان گرفته ا ست  بصورت علنی  برائت می جویند ،

دکتور راشد الغنوشی رهبر و بنیان گذار نهضت اسلامی تونس

دکتور راشد الغنوشی رهبر و بنیان گذار نهضت اسلامی تونس که در سال های آخیر بنام حزب «عدالت و آزادی»  نامگذاری شده است با مصلح بزرگ ورهبر حرکت انقلاب اسلامی افغانستان مرحوم مولوی نصرالله منصور(رح)دریک نشست مشترک درتهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران همچنان محترم دکتور سید مخدوم رهین وزیر کنونی ارشاد وفرهنگ در  کابینه آقای حامد کرزی نیز یکجا با آن بزرگان به مشاهده میرسد
 
بدون شک یکی  از بزرگترین و برجسته ترین توجیهاتی که در راستای این" وصل و فصل" باید مدنظر همه ما باشد نگاه به هستی ، تاریخ و  انسان حتی در حوزه خدا شناسی است که با تأ سف بزرگترین شخصیت ها ی  انقلابی و مسلمان در ایران بجایی توحید و نگاه انسانی به دین اسلام و تاریخ بشر، آرام ، آرام درحلقه تنگ و تاریک مذهب تشیع صفوی با قرئت مملوازشرک وخرافات اُفتیدند واین پروژه سنگواره ای  با سرکارآوردن پاسدار محمود احمدی نژاد به حیث رئیس جمهوری ایران در هشت سال آخیر در« هاله ای دروغینی از نور!! » (۲) فرو رفت و به اوج خود رسید .

وقتی که آقای محمود  احمدی  نژاد از سوی آیت الله  علی خامنه ای در مقام ریاست جمهوری ایران گماشته شد و به سازمان ملل رفت داستان هاله نور را به آیت الله جوادی آملی یکی از اساتید حوزه علمیه قم  بازگو میکند !!   وقتی که آقای محمود  احمدی  نژاد از سوی آیت الله  علی خامنه ای در مقام ریاست جمهوری ایران گماشته شد و به سازمان ملل رفت داستان هاله نور را به آیت الله جوادی آملی یکی از اساتید حوزه علمیه قم  بازگو میکند !!

وقتی که آقای محمود  احمدی  نژاد از سوی آیت الله  علی خامنه ای در مقام ریاست جمهوری ایران گماشته شد و به سازمان ملل رفت داستان هاله نور را به آیت الله جوادی آملی یکی از اساتید حوزه علمیه قم  بازگو میکند !!
واقیعت  تاریخی در حوزه افکار جنبش های اصلاح طلبانه و آزادی بخش جهان وخاورمیانه این است که ریشه آن حرکت ها با موتور « اجتهاد پویا و دینا میک » و قرئت انسانی از دین مقدس اسلام با  افکار و اندیشه ها ی اصلاح طلبانه مصلحان و بزرگانی همچون سید جمال الدین افغانی ، محمد عبده وغیره شخصیت های عمده سرزمین شرق بویژه خاورمیانه گِره خورده اند . و بسیاری از نخبه گان  معاصر همچون دکتور راشد الغنوشی ودیگررهبران معاصر حرکت های اصلاحی دینی همان دیدگاه  توحیدی و انسانی نسبت به دین مقدس اسلام را که برروح اخلاق ، معنویت  و حرمت به بشر  استوار است مشعل راه خویش قرار میدهند  ، چنانچه دکتور راشد الغنوشی رهبر و بنیانگذار نهضت آزادی خواهانه تونس پس از بازگشت نزدیک به سه دهه تبعید و مهاجرت در یک گفتگوی صریح و روشن با تلویزیون جهانی BBC ضمن افشای توطئه ها و  تهمت های ناروای که از پیروزیی های آخیر اسلام گرایان در دنیای غرب وجود داشت در پاسخ به پرسش های مهرداد فرهمند گزارشگر شبکه جهانی BBC  چنین گفت :
« حزب نهضت، حزب بزرگی است و حزب کوچکی نیست که از یک عده خاص تشکیل شده باشد. نهضت حزب بزرگی است که رنگها و صداهای گوناگون و فراوانی را در خودش گرد آورده است. اما این حزب بزرگ در مورد موضوعات بزرگ و اصلی اتفاق نظر دارد. هیچکس در نهضت نیست که در اسلام شکی داشته باشد. اسلام مرجع ماست و هیچکس در این مورد اختلاف نظری ندارد. هیچکس در نهضت تردیدی در دموکراسی ندارد. هیچکس در نهضت تردیدی در برابری زن و مرد ندارد. هیچکس در نهضت نمی گوید که فلان حزب را باید منحل کرد چون کمونیست و مخالف ماست. اما در این مجموعه بزرگ رنگها و صداهای گوناگونی وجود دارد و در مورد موضوعاتی هم اختلاف نظر هست و من که غنوشی باشم گاهی خودم را در اقلیت می بینم و گاهی در اکثریت چون نهضت یک نهاد است و نه یک طریقت صوفی که من پیر و شیخش باشم. »
وقتی از آقای دکتور راشد غنوشی در باره انقلاب اسلامی ایران پرسیده شد و ی به صراحت کامل گفت که :  
  نمی توا نیم به این سادگی حکم صادر کنیم. ناکامی و کامیابی دو چیز نسبی هستند و ایرانیها هم در چیزهایی موفق شدند و در چیزهایی هم نه. مثلاً در فناوری موفق بودند. ایران توانسته است در برابر محاصره بین المللی پایداری و با وجود تحریمها در فناوری پیشرفت کند. سالها پایداری در برابر محاصره پرفشار بین المللی کار ساده ای نیست. اینها موفقیتهای ایران است، اما ناکامیهایی هم داشته است.
ناکامی ها و شکست های انقلابیون در ایران را که از عمق باورهایش الهام می گیرد چنین بیان کرد:
«انتخابات گذشته اولین انتخاباتی در ایران بود که بر سرش اجماع وجود نداشت. در حالی که همه انتخابات قبلی در ایران، مورد اجماع بود. نشانه سلامت انتخابات این است که مخالفان نتیجه آن را قبول کنند، اما اگر مخالفان نتیجه انتخابات را قبول نکنند، یعنی مشکلی وجود دارد .»  گفتیم که اساسأ و اصولأ تفاؤت در نوع نگرش به تاریخ و انسان است که راه دو جریان عمده فکری و ایدیو لوژیکی را که در تاریخ جوامع بشر  بزرگترین تأثیری را برجا گذاشته است  پس از سالها همراهی باهم جدا ساخته اند . چنانچه بصورت واضیح دیده میشود در نوعی از گفتمانی که ازلحاظ تاریخی بر مبنای « اجتهاد بروز شده و پویا  » از کانال اندیشه های انسان ساز سید جمال الدین افغان و محمد عبده  بزرگترین  شارح بر  نهج البلاغه مجموعه ای از خطبه ها ، نامه ها و اندرزهای حضرت علی ابن ابی طالب (رض) چهار مین خلیفه ای از خلفای راشدین است که توسط ابوالحسن محمد حسین موسوی معروف به سید رضی که ازعلمای بزرگ قرن چهارم هجری بشمار می آمد و دیگر مصلحان در کشور های اسلامی  که « اجتهاد پویای جمعی  » را به حیث یک شیوه و  مکانیزم عملی در جوامع بشری می دانیستند و باستفاده از چنین اسلوب یعنی « اجتهاد پویا و جمعی »  به مثابه  تنها وسیله  نهج خلافت الهی در زمین وتنها پیوند با  سنت های  پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد رسول الله محسوب میکردند   ، به نقش و تأثیر گذاریی انسان  در تاریخ بی نهایت اهمیت قائل هستند  حتی از نظر مجتهدان نواندیش و معتقد بر « اجتهاد پویا و بروز شده » معاصر  انسان را به عنوان یک " علت " بزرگ در مسیرتاریخ  و جامعه  ، سازنده تاریخ و خویشتن خویش می شمارند .     مردم به خواست خودشان به بهشت می روند کسی را با زنجیر به بهشت نمی برند.
دکتور راشد الغنوشی رهبر و بنیانگذار نهضت اصلاح طلبانه مردم  تونس و  نویسنده کتاب معروفش  « انقلاب اسلامی و امام خمینی » پس از بازگشت به تونس در یک مصاحبه مطبوعاتی چنین اظهار داشت :به گمان من، نظام اسلامی نظام شوراست و امروزه نزدیکترین نظام به آن، نظام دموکراتیک است که قدرت را در دست مردم قرار می دهد و حاکم بجز قدرتی که مردم به او می دهند قدرتی ندارد.وبه  به نظر من نظام پارلمانی به نظام شورایی نزدیکتر است چون دولت قدرت را مستقیماً از نمایندگان می گیرد و این نوع دموکراسی مانع از شکل‌گیری نظام فرد گرا می شود. راشد الغنوشی در پاسخ به این سوال که فرض کنیم که مردم مثلاً به حجاب رأی بدهند و به قصاص رأی ندهند؟ مگر می شود با اسلام، انتخابی رفتار کرد، فرد مسلمان چطور می تواند بخشی از اسلام را که دوست دارد بردارد و بخشی را که دوست ندارد رها کند؟ چنین اظهار داشته است : ا صلش این است که یک مسلمان باید دین را تمام و کمال قبول کند اما چون شرایط زندگی و توانایی و آگاهی مردم با هم فرق می کند، مسلمانها در حد امکان و توانایی شان دین را به اجرا درمی آورند، خدا هم به کسی تکلیفی فراتر از توانایی اش نمی دهد.
احکام شرع برای کسی که از آن بدش بیاید اجرا نمی شود، برای کسانی اجرا می شود که خواهانش باشند چون دین اسلام اصلاً بر اساس آزادی شروع می شود: اشهد ان لا اله الله یعنی اینکه من تصمیم می گیرم که خدا را بپرستم و دستوراتش را اجرا کنم، حالا اگر فرد دیگری چنین تصمیمی نگرفت ما فقط می توانیم با او بحث و گفتگو کنیم نه اینکه اجبارش بکنیم، اگر اکثریت مردم گفتند که چنین چیزی نمی خواهند باز هم ما فقط می توانیم با آنها بحث و گفتگو کنیم تا قانع بشوند یا نشوند؛ مردم به خواست خودشان به بهشت می روند کسی را با زنجیر به بهشت نمی برند.
 

من نه بن لادن هستم و نه خمینی !

شاید هیچ جمله ای در باره هویت و بینیش حاکم بر نهضت های اصلاح طلبانه در خاور میانه به اندازه این توصیف خرد مندانه ای که راشد الغنوشی رهبر نهضت اسلامی تونس و نویسنده کتاب مشهور سیاسی و تاریخی اش  « انقلاب اسلامی و امام خمینی » در یک گفتگوی صریح و روشن با شبکه های خبری از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس، با صراحت و ظرافت بیان داشت تعیین کننده جایگاه نهضت ها و حرکت های آخیر در خاورمیانه نباشد که گفت :  از اینکه رسانه های غربی او را همچون آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی تصویر می کنند، "این من نیستم ! ."آقای غنوشی رهبر نهضت عدالت و آزادی در ادامه افزود: "چرا مردم می خواهند مرا با (اسامه) بن لادن و (آیت الله) خمینی مقایسه کنند، در حالیکه به اردوغان نزدیکتر هستم." و قتی از آقای غنوشی راجع به الگوی آئنده نظام مورد نظراش درجهان اسلام سوال شد وی چنین جواب داد :
هیچ الگوی ایده آلی وجود ندارد، این کره خاکی اساسش بر ایده آلها نیست بلکه بر پایه نقص بنا شده، بنابراین نظام کامل پیدا نمی شود و همه چیز نسبی است؛ می توانیم بگوییم این نظام از آن نظام به اسلام نزدیکتر است، این نظام عادلانه تر است، این نظام بدیهایش کمتر است اما نمی توانیم بگوییم فلان نظام، نظام آرمانی اسلامی است.
 
ادامه دارد
 
۱ : « انشأ الله گربه است !! »  ضرب المثل معروفی است که در ایران زمین بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد  و در لهجه دری به آن  پیشک  میگویند
۲: و قتی محمود احمدی نژاد در یک انتخابات جنجال برانګیز دو دوره تمام ریس جمهور ایران شد و در سازمان ملل به سخنرانی می پرداخت  مدعی شده بود که از جانب خدا نوری نازل شده بود و معجزه وار تمامی حاضران در تالار سازمان ملل متحد را تحت تأ ثیر در آورده بودند .