آرشیف

2015-1-13

جمشيد احمدي

مــــــــــــــرگ مــعـــــــــــارف !

 

انالله و انا و انا الیه راجعون

همه به وضاحت میدانند که معارف یک کشوررکن اساسی و الگو برای به ساحل نجات رساندن همان جامعه و مردم است، در شرایط که جامعه و مردم ما درگذشته و امروز قرار داشته و دارد، نیاز بیش از حد انسانهای این مرز و بوم را معارف و تعلیم و تربیه می تواند مرفوع بسازد، اما چگونه؟
در کشور ما وزارت معارف دومین وزارت است که بودجه مصرفی و انکشافی را بعد از وزارت دفاع ملی میگیرد، و این ناشی از نیاز های است که قبلا تذکر رفت، ولی جای سوال انیجاست که چه کسانی میتوانند معارف را، معارف سازند؟
شهریان، شهر چغجران و همه مردم غور به وضاحت میدانند که معارف غور چه گذشته ای داشته و امروزه هم درآن چه میگذرد، معارف که 26 ملیون بودجه اش را مصرف نتواند و واپس مسترد کند، درحالیکه غور و معارف غور بیش از 26 ملیون پول برای احیا نیاز دارد و بازهم معارفی ها سر بشورانند که ما اهل معارفیم؟!! کدام توقع را باید داشت؟
ریاست معارف غور چند ماه قبل از طریق رقابت آزاد به اعلان گذاشته شد و دوستان که واجد شرایط این پست بودند خود را نامزد ساختند، اما از روز نام نویسی تا اکنون هیچ خبری نیست، روزی از روزها شنیدیم که رییس جدیدی به معارف غور آمده البته ( به حق شیر مادر و به حق شاه سلیمان پیغمبر) نه رقابت، نه امتحان … بدون طی کردن همان مراحل؛ فرمایشی و ماشینی، بهرحال میگذریم از اینکه این آقا از چه طریقی باچه وابستگی های وارد این شهر شد و اشغال وظیفه نموده بهرصورت معیار برای ما ظرفیت های کاری کسانیکه در سمّت ها قرار میگیرند مهم است.
رییس معارف غور از آغاز آمدنش در غورتا حال چندین تصادم و جاروجنجال را که بدون هیچگونه معیاری  باشد مرتکب شده، که اگر روزهای عمر سپری شده ای رییس معارف را درغور به سنجش گیریم، بیش از آنکه این آقا مشکلات را حل کرده باشد، بلکه ایجاد گر جالش ها بوده، گاهی به آبرو وحیثیت استاد مکتب بازی می کند، زمانی با استاد دارالمعلین طالبانه بر خورد دارد و مکررا قهرمان پاره کردن در خواستی های جوانان، تحصیلکردگان و مردم این ولایت می شود.
مشکل در کجاست؟ آنچه را من به عنوان شهروند این شهر دریافتم و در اکثر این چالش ها در برابر مراجعین معارف؛ برایم هویدا بوده و چنانکه جناب رییس معارف در نشست که با خودش داشتیم ابراز داشت، در واقع ایشان ازطریق مقامات بلند حکومتی که ما از بالا بلندان شرمساریم، بال و پر داده می شود و گویا که هر آنچه خودش خواسته باشد، همانطور( قهه قهه …) کرده ریاست خواهد نمود، به باور من با اینگونه اداره واینطور معارف ما نه تنها روند تعلیم و تربیه و جریان دانش آموزیی دانش آموزان را بهتر و خوبتر نخواهد توانستیم بلکه در آینده معارف را خواهد داشتیم سیاه روزتر ازسالهای قبل.
همانطوریکه چندی پیش در نوشته قبلی که درمورد معارف غور داشتم میخواهم تذکری داشته باشم از وضع موجود و چنانکه درنتایج کانکور نیز همان مساله به روشنی هویدا شد، بلی شاگرد که وسعت دایره را که چهار قایمه یا 360 درجه است؛ یک قایمه یا 90 درجه تلقی کند ویا آشنایی درست با خواندن واژه و جمله های فارسی دری نداشته باشد، ما کانکوری را بهتر از آنچه که امسال دیده ایم؛ می توانیم در آینده ها داشته باشیم؟ درحالیکه استادان ما هر روز از طرف رییس معارف توهین می شود، ورق درخواستی جوان لیسانسه مابخاطر معلم شدن در لیسه ها ازسوی ریس معارف پاره شده ولی در مقابل این جرم مرتکب شده، به عوض آنکه شخص رییس معارف غور جزا داده شود بلکه از سوی حکومتیان بال و پر داده می شود!! فکر کنم بهتر خواهد بود تا برای نسل آینده ای معارف غور فاتحه بخوانیم و بگورش کنیم.