X

آرشیف

معرفی منیژه “سلیمی”

 

منیژه "سلیمی" فرزند احمدشاه "سلیمی" ، باشنده اصلی ولسوالی تیوره ولایت غور و فعلی شهر پلخمری ولایت بغلان میباشد . او در ماه حمل سال 1377 در شهر پلخمری ولایت بغلان دیده به جهان گشوده ، در سال (1381) شامل لیسه بی بی عایشه صدیقه شهر پلخمری شده و اکنون متعلم صنف یازدهم همان لیسه میباشد .
اینکه چرا (13) سیزده ساله متعلم صنف یازدهم است دلیلش این است که پنج سالگی به مکتب رفته و (3) صنف را وقفه ای امتحان لیاقت داده و فعلاً هم اول نمره صنف یازدهم (ب) لیسه بی بی عایشه صدیقه میباشد . او بعد از صنف چهارم همیشه به مناسبت های مختلف مقالاتی را که از جانب والدینش تهیه میشده در محافل قرائت و در سن کودکی شهرت قابل قدر پیدا نموده است .
اکنون گهگاهی دست به قلم برده ، پارچه های می سراید و حدود پنچ پارچه شعرش را نزد ما قرائت کرد که واقعاً با احساس عالی سروده است . وقتیکه ازانکشاف و ادامه سرودن شعر از وی پرسیدم ، گفت ، چون امتحان کانکور اگر خداوند بخواهد و حیات باقی باشد عنقریب است ، لذا بیشتر مصروف فراگیری کورس های ریاضی ، فزیک ، هندسه و مثلثات میباشم ، کمتر وقت مطالعه آزاد ادبیات را دارم ، بازهم اگر خالق یکتا توفیق دهد چیزهای خواهم نوشت .
وقتی از وی پرسیدم که خودت متولد شهر پلخمری بغلان هستی ، چگونه خود را غوری میدانی ، با جدّیت گفت ، غوری بودنم از خاطر تعصب به مقابل دیگر ولایات کشورم نمیباشد ، چون تقسیم بندی وطن عزیز ما همینگونه است ، من از جای هستم که زادگاه پدرم میباشد و من که پدر و مادر غوری ام ، به غور افتخار دارم ، آنرا دوست دارم که زادگاه پدر و مادرم میباشد و افغانستان عزیز را که زادگاه ملت نجیب این سرزمین است و غوری ها هم شامل همین ملت اند به قیمت جانم دوست دارم و همه ولایات ، در دامن افغانستان عزیز میباشند .
در آخر پرسیدم که در آینده چه تصمیم داری که تا کدام درجه تحصیل کنی ، منیژه گفت : من میخواهم تا درجه دوکتورا تحصیل کنم و به این ملت بدون تعصب مصدر خدمت شوم ، از تعصب نفرت دارم و همیشه به حق پدرجان و مادرجانم دعا میکنم که خداوند سایه آنها را از ما نگیرد .   ( و من الله توفیق )
 
 
تهیه و ارسال : رامین سکندری

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.