X

آرشیف

مشكل عدالت در افغانستان!

احمد ګفت که محمود دزد، خاین، جاسوس و …  است و همینکه نشر شد، محمود با لکهء سیاه به جامعه معرفی و بدون اثبات جرم متضرر و این انصاف نیست.

آحمد ګفت که محمود قهرمان است، نشر شد و ګپ ختم. اما میدانیم که آن خاین یکی، خادم دیګر و آن قهرمان یکی روبای دیګر است!

ازیک طرف ما در بررسي ګذشته مس‌ؤلیتهای وجدانی، اخلاقی، سیاسی و جزایی را تفکیک نمی کنیم و همه را به یک جوال انداخته، خود مرتکب بی انصافی میشویم. 

آنچه در زمان حاکمیت کدام حزب و سازمان به وقوع پيوسته از زنده به ګور کردنها در پلګون، تا میخ زدن در سر و سینه بریدن ها و حلال کردنها، تولد دادن های اجباری، تجاوزهای جنسی، غصب زمینها و …تمام حزب حاکم مسوولیت سیاسی دارد. اعضای رهبری تصمیم ګیرنده مسوولیت جزایی، اعضای عادی ، کف بزن مسوولیت اخلاقی و جزایی، اعضای ساکت و مردمان  که به من چه ګفته اند، مسوولیت اخلاقی، ایمانی و وجدانی دارند. مسوولیت سیاسی به احزاب و شخصیت های برجسته نیز برمیګردد. 

راه حل: 

بلی قضاوت ما بر اساس اقوال، مواضع، و کردار  افراد استوار است. ما مردم جز این چاره  نداریم. 

ما باور داریم که در زنده ها قهرمان دایمی وجود ندارد. 

ما اظهارات خاینانه ای از ګیلانی شنیدم و تشخیص دادیم این صدای زاغ و خاین است.

حال مشکل در کشیدن صدا است و یا در تشخیص آن؟ جواب واضح است. 

از جانب دیګر برماس تا ګفتار، کردار، نوشته و اظهارات خویش را با قبول اینکه الله تعالی، ایمان و وجدان خود را در نظر ګرفته و با صداقت در مسایل برخورد کنیم. 

بدانیم که دورغ ګفتن حرام و بهتان ( دروغيكه ګوینده به دروغ بودن آن نيزخبر دارد.) ګناه کبیره است واز آن باید اجتناب کرد. 

مردم به عدالت بی باورند و اين به علتيكه تطبيق نمې شود و عدالت سیاسی شده. 

حاکمیتهای  بی کفایت بودند و هستند و توانایی تطبیق قانون را ندارد. زور مندان تفنګ سالار حیثیت و اعتبار حاکمیت را ، اګر چیزی مانده بود به خاک برابر کردند. نمایش والی اسبق مزارشریف نمای کامل این بی عزتی شد.

اراده و توان سیاسی برای تطبیق قانون وجود ندارد. 

و این ایجادګر مشکلات زیاد در تزلزل باور مردم بر حاکمیت قانون با عواقب بسیار بد در تمام ساحات دولتداری بوده و در جای خود سبب توسعهء جرم و جنایت است. 

به یقین ګفته میتوانم اګر ارادهء لازم سیاسي وجود داشته باشد، تمام اتهامات وارده در افغانستان  در یک محکمهء عادلانه روشن شدنی و یا قضاوت سالم اند. واقعیت این است بخش عمدهء از حاکمیت و متحدین خارجی آن یا در فساد غرق و یا کفایت کاری ندارند و دیده میشود نمکدان ګندیده است. افراد محدود سالم یا ناتوان اند و یا خود به چرخ ګندیدهء حاکمیت مبدل میشوند!

افغانستان همين حالا هم مردمان و كادر صادق متعهد به اندازهء کافی دارند که خواهان کار و قصد دادن این قربانی در کار به افغانستان را دارند، اما برای دادن این قربانی ضرورت کشیدن منت هرکس و ناکس رانمی بینند. این حالت کماکان فرصت استفاده جویان و خاینین را بلند برده و مراجع عدلی و قضایی کشور هم متناسب فعال نیستند! 

الهی رحم

دوکتور صلاح الدین سعیدی

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.